Frågeställningen är inte fullt enkel. Men jag ögnade igenom den länkade artikeln och där framkom att han är dömd för drogrelaterat mord. I artikeln framkommer även att hon har ett lite trassligt förflutet.
I artikeln påstås det dessutom att mannen under sin fängelsevistelse, som är livstid (som i vekligheten inte är just det) bearbetat sina barndoms trauman och att han har arbetat med sig själv. (rent flum i mina öron). I alla fall påstås det att han nu är en klok, kunnig och eftertänksam man. (Jo -tjena

)
I och med att det är en gammal knarkare vi talar om så ser jag återfallsrisken till narkotikarelaterad brottslighet som nästan hundraprocentig. Sen behöver det inte betyda att han begår mord igen, men vågar hon chansa? I mina öron så låter det som en ADHD man med noll självkontroll.
Så i detta fall så tycker jag att barnen gör rätt. De är vuxna och bestämmer över sina egna liv och har egna familjer och gör sina val. Antagligen så finns det säkert lite skit i bagaget med Agnes (morsan) också och de är kanske less på att reda ut hennes strul. Det finns så mycket vi inte vet. Hur som haver så har barnen rätt göra som de vill och känner.
Om nu mördaren hade slagit ihjäl någon som gjort inbrott, gjort någon nära illa så hade ju frågan kommit i lite annan dager.