2025-07-30, 20:30
Medlem
Hej, är nybörjare när det gäller att börja spara i fonder. Jag har Länsförsäkringar bank och vill köpa ca 3 fonder att spara långsiktigt minst 5år och fonder som ni vet att Länsförsäkringar har. Då jag vill ha allt på samma ställe. Vilka trygga fonder rekommenderar ni för stabil långsiktigt sparande med bra avkastning och låga avgifter? Hittils har jag köpt Länsförsäkringar global index fond är det bra start med sån?
Citera
2025-07-30, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Hej, är nybörjare när det gäller att börja spara i fonder. Jag har Länsförsäkringar bank och vill köpa ca 3 fonder att spara långsiktigt minst 5år och fonder som ni vet att Länsförsäkringar har. Då jag vill ha allt på samma ställe. Vilka trygga fonder rekommenderar ni för stabil långsiktigt sparande med bra avkastning och låga avgifter? Hittils har jag köpt Länsförsäkringar global index fond är det bra start med sån?
Själv lade jag in ett köp på räntefonder precis, sånt räknas som tryggt och stabilt. Korta anses som mest trygga.
Citera
2025-07-30, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Själv lade jag in ett köp på räntefonder precis, sånt räknas som tryggt och stabilt. Korta anses som mest trygga.

Vilken räntefond rekommenderar du?
Citera
2025-07-30, 20:46
Medlem
Citat:
Vilken räntefond rekommenderar du?
Köp bara några olika.

Gällande Länsförsäkringar global index så är de inriktade väldigt mycket på USA (73.9%), Tesla, Microsoft, Nvidia med mera, så jag skulle komplettera med annat. Är inte så säker på att USA gör allt rätt nu.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-07-30 kl. 21:02.
Citera
2025-07-30, 20:51
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Det är en fantastisk start, egentligen klarar man sig men endast den.
Citera
2025-07-30, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Köp bara några olika.

Gällande Länsförsäkringar global index så är de inriktade väldigt mycket på USA (73.9%), Tesla, Microsoft, Nvidia med mera, så jag skulle komplettera med annat. Är inte så säker på att USA gör allt rätt nu.

Så bättre sälja direkt denna istället?
Citera
2025-07-30, 22:15
Medlem
Citat:
Så bättre sälja direkt denna istället?
Näe, men jag skulle inte ha endast den fonden.
Citera
2025-07-30, 22:40
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag har bara lägsta sparandet för att få ihop till guldkund. De är helt värdelösa på fondförvaltning. JAg har en asienfond som gått upp 2% i år medans asien kanske ökat 15.
Citera
2025-07-31, 11:45
Medlem
Passiv förvaltning

70% - Länsförsäkringar Global Index
20% - Länsförsäkringar Sverige Index
10% - Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A

Månadspara varje månad.

Googla "modern portföljteori" om du vill förstå hur aktie-/räntefonder ska användas.

USA har de största och bästa företagen i världen, de tjänar mest pengar och kommer hitta nya sätt att tjäna ännu mer pengar.

Klarar du att exekvera på detta så kommer det bli bra.
Citera
2025-07-31, 20:14
Medlem
Citat:
Länsförsäkringar Global Index äger jag och är riktigt nöjd med det.
Citera
2025-08-21, 23:01
Medlem
Va är det så bra att spara i fonder som Länsförsäkringar global index? Den ger ingenting antingen går pengarna upp lite grann eller sjunka till mindre än vad du satt in från början. Det ger ingen avkastning varje månad som en sparkonto med ränta gör. Det känns som man bara utsätter sina pengar på spel på börsen.
Citera
2025-08-22, 08:17
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Va är det så bra att spara i fonder som Länsförsäkringar global index? Den ger ingenting antingen går pengarna upp lite grann eller sjunka till mindre än vad du satt in från början. Det ger ingen avkastning varje månad som en sparkonto med ränta gör. Det känns som man bara utsätter sina pengar på spel på börsen.
Vet du vad en aktiefond är? En aktiefond består av aktier, det vill säga andelar av bolag. Om du äger aktier i ex. Coca-Cola så är din avkastning beroende av hur det går för Coca-Cola som bolag. Går försäljningen dåligt, så kommer aktien att gå dåligt. Det är en risk du tar.

Det som är positivt med aktieindexfonder dock är att du sprider riskerna mellan flera hundra/tusen bolag i världen, vilket minimerar risken för undermålig avkastning. Men samtidigt innebär det att avkastningen kommer vara marknadens genomsnitt, det vill säga max 7-10% per år i genomsnitt.

På ett sparkonto kan du få max 2-3% idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in