2026-02-18, 10:13
Medlem
Uppdatera gärna från hennes privata chatt idag 😅 ska bli kul att se vad som
Händer
Citera
2026-02-18, 13:12
Medlem
Skampis avatar
Som förväntat så är A fortsatt tvångsvårdad och hon är rasande.
Hon menar att jäv föreligger då läkaren som beslutat om LPT verkar vara bekant med den sakkunniga läkaren i förhandlingen. ”De skyddar varandra, båda är läkare och vill inte att det ska framgå hur de felbedömt och felbehandlat en patient.” A har ingen som helst kunskap om LPT vilket märks och jag tycker ändå lite synd om henne som stångar sig blodig på detta viset… Att ett LPT hävs handlar inte om att en patient har felbehandlats eller felbedömts, utan att behovet av tvångsvård upphör (t.ex. hos en anorektiker som har uppnått ett visst BMI och/eller börjar delta frivilligt i behandlingen). Inom psykiatrin finns det ingen prestige i att ens LPT-beslut hävs.

”Det enda jag kan göra nu är att äta och äta och äta så jag kommer härifrån”… Hmm jaha, men allt rinner ju igenom eller hur var det?

Hon menar att de har gått tillbaks till hennes journaler fårn 14-årsåldern när hon sökte hjälp för ätstörning ”och inte ens blev inlagd för det var inte någon ätstörning” och dömt henne utifrån så gamla anteckningar. Men vänta, det var inte så många år sedan som hon led av anorexi och vägde 29 kg sist? Hon har ju skrivit flera inlägg om det och hon var vuxen och det berodde på ett överfall på en nattklubb om jag minns tidslinjen rätt här…

Hon ska som vanligt kontakta media för att få upprättelse. Så hon står och stampar på samma ställe som för någon vecka sedan…
Citera
2026-02-18, 13:26
Medlem
Alltså hade varit SÅ INTRESSANT att höra från någon som
Känner till familjen privat .. hur det VERKLIGEN ligger till med allt ”behind the scenes”…
Citera
2026-02-18, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
Som förväntat så är A fortsatt tvångsvårdad och hon är rasande.
Hon menar att jäv föreligger då läkaren som beslutat om LPT verkar vara bekant med den sakkunniga läkaren i förhandlingen. ”De skyddar varandra, båda är läkare och vill inte att det ska framgå hur de felbedömt och felbehandlat en patient.” A har ingen som helst kunskap om LPT vilket märks och jag tycker ändå lite synd om henne som stångar sig blodig på detta viset… Att ett LPT hävs handlar inte om att en patient har felbehandlats eller felbedömts, utan att behovet av tvångsvård upphör (t.ex. hos en anorektiker som har uppnått ett visst BMI och/eller börjar delta frivilligt i behandlingen). Inom psykiatrin finns det ingen prestige i att ens LPT-beslut hävs.

”Det enda jag kan göra nu är att äta och äta och äta så jag kommer härifrån”… Hmm jaha, men allt rinner ju igenom eller hur var det?

Hon menar att de har gått tillbaks till hennes journaler fårn 14-årsåldern när hon sökte hjälp för ätstörning ”och inte ens blev inlagd för det var inte någon ätstörning” och dömt henne utifrån så gamla anteckningar. Men vänta, det var inte så många år sedan som hon led av anorexi och vägde 29 kg sist? Hon har ju skrivit flera inlägg om det och hon var vuxen och det berodde på ett överfall på en nattklubb om jag minns tidslinjen rätt här…

Hon ska som vanligt kontakta media för att få upprättelse. Så hon står och stampar på samma ställe som för någon vecka sedan…

Precis, hon vägde ju 27 kilo för 10 år sen när hon senast hade anorexi. Och av vad som framgått verkar detta vara enda gången, enligt Alice. Men nu kommer det fram att hon också fått diagnosen som fjortonåring. Herregud så sorligt... hon har aldrig blivit frisk och kommer inte bli det heller. Och att hon förstört sin kropp vid det här laget är ganska uppenbart.
Citera
2026-02-18, 13:44
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazzz
Precis, hon vägde ju 27 kilo för 10 år sen när hon senast hade anorexi. Och av vad som framgått verkar detta vara enda gången, enligt Alice. Men nu kommer det fram att hon också fått diagnosen som fjortonåring. Herregud så sorligt... hon har aldrig blivit frisk och kommer inte bli det heller. Och att hon förstört sin kropp vid det här laget är ganska uppenbart.
Mm så hon var runt 23 när hon sannolikt vårdades inneliggande för anorexi sist. I ett inlägg där hon skrev om det så skrev hon även att hon hade haft sjukdomen en längre tid och att den långsamt förvärrades. Synd att hon inte kan ta ett steg tillbaks och se det från ett utifrånperspektiv. Hon svamlade också i ett inlägg om att hon aldrig mer kommer söka vård och att vården tror att en bruten arm beror på ätstörning för att ordet nämns i en journal från tonåren...
Citera
2026-02-18, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prussiluskan85
Alltså hade varit SÅ INTRESSANT att höra från någon som
Känner till familjen privat .. hur det VERKLIGEN ligger till med allt ”behind the scenes”…

Ja jag hade verkligen velat se henne äta som en häst med tennisbollar på ryggen och en inhalator i handen
Citera
2026-02-18, 17:05
Medlem
Tycker även det är galet att hon ansökte om sjukpension. Hon är för ung för det och om hon lyckas bli frisk från sin anorexi kan hon ju komma in på arbetsmarknaden igen. Det skulle vara enklare för henne att bli frisk om hon hade ett riktigt arbete att gå tillbaka till. Nu är hon 34 år, har inte haft ett riktigt jobb på flera år och blir försörjd av mamman. Vad händer om mamman dör? Man mår inte bättre heller av att gräva ner sig i sjukdomar som hon gör. Måste vara påfrestande att på riktigt gå runt och tro att man har maggancer, leversvikt mm. Hennes organsvikt berodde ju på undernäring, inte att hennes organ i sig var sjuka pga sjukdom. Jag själv har kroniska sjukdomar och varit mycket allvarligt sjuk i perioder men aldrig ältat på den nivån A gör. Alla människor har dock olika förutsättningar och hennes psyke verkar inte lika stabilt som mitt. Vissa blir ju sin diagnos tyvärr. Hennes mamma underlättar ju också för henne Iom att hon hejar på
Citera
2026-02-18, 21:01
Avslutad
En kompis till mig prenumererar på hennes kanal och senaste är att Alice skriver att Lamotrigin har orsakat alltihopa. Hon är 99 % säker.
Läser jag om medicinen så står det en del om allvarliga hudbiverkningar, i övrigt är det väl biverkningar som står på de flesta mediciner. Ingen varning för svåra diarréer eller dylikt.
Magbesvär - vanlig biverkan men sånt brukar ju vara övergående. Medicinen ges t om till barn.

Och ja, hon är fortsatt under LPT. Överläkaren hade sagt att hon lider av allvarlig psykiatrisk störning (dit räknas anorexia nervosa).
Senast redigerad av snajjels 2026-02-18 kl. 21:03.
Citera
2026-02-18, 22:21
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snajjels
En kompis till mig prenumererar på hennes kanal och senaste är att Alice skriver att Lamotrigin har orsakat alltihopa. Hon är 99 % säker.
Läser jag om medicinen så står det en del om allvarliga hudbiverkningar, i övrigt är det väl biverkningar som står på de flesta mediciner. Ingen varning för svåra diarréer eller dylikt.
Magbesvär - vanlig biverkan men sånt brukar ju vara övergående. Medicinen ges t om till barn.

Och ja, hon är fortsatt under LPT. Överläkaren hade sagt att hon lider av allvarlig psykiatrisk störning (dit räknas anorexia nervosa).

Nu vet jag inte varför hon har lamotrigin utskrivet, men det är ju vanligtvis pga epilepsi eller som stämningsstabiliserare. Hon hade väl problemen innan hon började få anfall och spräcka ögonbrynen?

Jag har själv haft den, upplevde inga direkta biverkningar förrän håravfall på högre dos. Jag har bilden av att det är en relativt snäll medicin, med tanke på vilka omständigheter man använder den. Många med samma funktion som det är betydligt läskigare biverkningar på.
Citera
2026-02-18, 23:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbadboll
Nu vet jag inte varför hon har lamotrigin utskrivet, men det är ju vanligtvis pga epilepsi eller som stämningsstabiliserare. Hon hade väl problemen innan hon började få anfall och spräcka ögonbrynen?

Jag har själv haft den, upplevde inga direkta biverkningar förrän håravfall på högre dos. Jag har bilden av att det är en relativt snäll medicin, med tanke på vilka omständigheter man använder den. Många med samma funktion som det är betydligt läskigare biverkningar på.

Pga nån slags kramper/epilepsi.
Citera
2026-02-20, 09:03
Medlem
Undrar om hennes jurist har sagt till henne att inte skriva så mycket på sociala medier…
Citera
2026-02-20, 10:22
Medlem
Hej!

Nu har inte jag läst hela tråden med alla inlägg men jag följer A hennes Instagram och hennes exklusiva chatt. Ber om ursäkt om det blir upprepande information. Är även läkare så jag har lite erfarenhet.
För att försöka förklara A beteende så kan man bli mycket paranoid och få vanföreställningar vid mycket lågt BMI. Överläkaren som har hand om henne verkar ha inne henne på tvångsvård med förklaringen att hon inte själv kan ta ställning till sin egna vård eftersom hon själv sagt att hon ”vill äta och få vård”, förutom hennes tillstånd som är livshotande (!), och behov av vård dygnet runt. Hon är mycket ambivalent i vad som orsakat hennes låga (tillsammans med andra faktorer självklart) vikt vilket också förklarar varför den främsta diagnosen dem har nu är anorexi. Med trauma i bakgrunden och de bilder vi ser på Instagram är det ju troligast. Lamotrigin är exakt det läkemedel man ska ha när man har en diagnos epilepsi/ kramper och som skyddar A hjärna, vilket hon inte verkar förstå. I min karriär har jag inte sett någon som går ner så mkt i vikt på det läkemedel (hon har säkert även en ganska låg dos). Hon har tidigare även fått undersökningar för att utesluta somatisk sjukdom bland annat gastro/koloskopi, man har naturligtvis redan uteslutit chanser osv. Men med det sagt finns det väldigt få neurologer i Sverige och väntetiderna är långa eller att patienter hamnar mellan stolar är höga. Dock är det låg sannolikhet att det ska vara en ovanlig neurologisk sjukdom med tanke på sjukdomshistorian.
Om hon nu har ett komplext trauma bakom sig så kan det vara förödande för henne och hon försöker på alla vis att hantera det så bra hon kan. Troligtvis kan hon även ha en personlighetsstörning också då hon vill ha mycket medhåll.
Men att vara under LPT är fruktansvärt för patienterna, att få ens rättigheter fråntagna.

Jag tror att dem nu har ett mål att få upp henne i vikt så att hon förstår sin situation bättre och möjligen blir mindre paranoid för att därifrån hitta en god behandling. Därför är hennes läkare så strikt nu.

Vill med denna text ge information och också belysa psykiska sjukdomar som illogical och att dessa patienter inte tänker rationellt därav beter hon sig lite ”knasigt”.

Inlägget är inte menat att trampa någon här inne på tårna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in