2026-02-16, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badou
Lite kul att hon tidigare bakat massa med bakverk som innehållit cornflakes och som varit ”världens godaste”. Senast i julas gjorde hon ju julgodis med cornflakes.
Ja den där ägg-historien är väldigt genomskinlig.
När man saltar sitt frukostägg är det ju max med ett halvt gram salt, allt annat blir oätligt. Tror knappast den mängden påverkar hennes njurar något. De har nog stenkoll på hennes natriumvärden och ser till att hon får i sig allt hon behöver, även rätt saltmängd. Jag undrar när hennes mamma kommer vakna upp och inse att A har anorexia. De två kan omöjligt fortsätta bo ihop om hon ska bli frisk och mamman fortsätter att tro att det är en annan sjukdom.

Logik i Alice värld:

Klagar häromdagen på att hon inte får någon näringsrik kost för att gå upp i vikt, ex keso eller ägg, utan bara näringsdryck.

Får ägg.

Vill inte äta ägg.

Tar en näringsdryck istället.
Citera
2026-02-16, 11:25
Medlem
stavfel

Citat:
Ursprungligen postat av knazzz
I det senaste inlägget skriver hon att dom tog hennes inhalator, varför har hon den? Vad har hon för diagnos som kräver det?

Sen skrev hon också att hon kommer ha svårt för det sociala för hon har varit helt isolerad, men hon är väl helt isolerad i ett mörkt rum annars också 😂

Betastimulerare (vanligt astmaläkemedel) kan sänka aptiten.
Senast redigerad av smolki-bagaren 2026-02-16 kl. 11:41. Anledning: stavfel
Citera
2026-02-16, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badou
Vid anorexia kan man få andningsbesvär, av tex
försvagad andningsmuskulatur, lågt blodvärde ångest mm. Däremot hjälper inte en inhalator mot dessa besvär, eftersom de innehåller medicin som hjälper till att vidga luftrören, och hjälper därför bara om besvären beror på t.ex. astma eller förkylningsastma. Att folk ens går på att det finns läkare i Sverige som beslagtar patienters inhalatorer är så sjukt. Antagligen har läkaren insett att den inte fyller någon funktion förutom eventuell placebo och därför tagit bort den från hennes läkemedelslista, vilket är förståeligt då man inte ska få medicin i onödan. Hon måste ju börja träna upp sina muskler istället om det beror på det, eller åtgärda det grundläggande problemet till hennes andningsbesvär.

Betastumulerare sänker tillfälligt kalium som kanske redan är lågt pga anorexi. På så vis kan en dos astmaläkemedel öka risken för arytmi.
Citera
2026-02-16, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
Ja alltså det blir bara mer och mer uppenbart att hon mår bättre av att behandlas för anorexi och inget annat? Plötsligt går det på rätt väg och den ENDA behandling hon har fått nu är att hålla sig varm, vara stilla, och noga övervaka att hon får i sig mat och/eller näringsdrycker. Inga medicin eller avancerad behandling mot "magproblem" och annat sker ju.

Hon skrev på story för några minuter sedan att hon inte fick salt till sitt ägg då personalen vägrade ge henne salt då det inte står med på hennes frukost för dagen. "De är väldigt fyrkantiga" tycker hon. Eh ja? Hon TVÅNGSVÅRDAS - allt hon gör, äter, dricker måste noga bevakas för hela hennes liv är typ i psykiatrins händer. Hon kom in och vägde för fan 29 kg! Det finns inte spelrum att slarva med hennes behandling. Och här kommer den absurda biten som bara skriker anorexi: A vägrade äta sitt kokta ägg, då hon måste få i sig salt, för att hennes njurar "inte fungerar" och om hon inte får i sig salt till frukost så kommer hon bara springa och kissa 100 gånger och det vill hon inte. Så hon vägrade äta ägget och fick kompensera med näringsdryck.

Det SKRIKER ätstörning! Som sagt så jobbade jag ett tag inom psykiatrin och kan säga att de med ätstörning är experter på att vara "känslig mot gluten" eller "får migrän av smör" eller "är vegan av etiska skäl". Alla de där ursäkterna är till för att kunna minska på matintaget och kunna krångla till det för personalen som ska servera mat till dem. Att A krånglar till det med salt och cornflakes ("känslig mage") är bara ytterligare ett bevis på hennes anorexi...

Men fint att se att behandlingen hjälper. Jag hoppas att hon kan samarbeta mer med psykiatrin när hennes hjärna börjar fungera lite mer i och med viktuppgång. Skriver inte så för att vara elak, utan det brukar bokstavligen vara så att när anorektiker blir tvångsvårdade och faktiskt får känna hur bra de mår med lite högre vikt och mer mat i magen då kan ibland hjärnan hänga med och de börjar förstå hur dåligt de faktiskt mått med BMI 14...

Kan det vara så med salt och vatten -grejen att hon försöker gå upp i vikt genom att samla på sig vatten? Antar att hon har lättare att bli av med tvångsvården om hon går upp mer i vikt och vatten är ju enkelt att bli av med sedan.
Citera
2026-02-16, 11:56
Medlem
kaktusplastiks avatar
Tror hon har två viljor som sliter i henne just nu.

1. Gå upp i vikt så hon kan bli utsläppt (och återgå till det vanliga)
2. Försöka hålla sig dålig för att "bekräfta" att anorexiavården inte hjälper och därför bli släppt (sen återgå till det vanliga)

Ingen av dessa strategier funkar dock långsiktigt.

Sagt det förr och säger det igen, jag är imponerad över vården hon får. Det gör mig glad att det finns system och resurser som kan rädda någon trots att den själv gör allt för att sabotera. Blir hon frisk har hon en otrolig historia att berätta.
Citera
2026-02-16, 12:18
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snajjels
”Migrän av smör” hahaha. Nej men det är väldigt tragiskt med anorexia, egentligen inget att skratta åt alls.
Jag hade ju tryckt i mig det där ägget oavsett salt eller ej.

Det skulle vara SÅ intressant att läsa hennes journal eller höra hur dom pratar på ronderna.
Har hennes diarréer slutat nu när hon inte kan spola när hon varit på toa eller bälga i sig vatten?…
Jag tror att hon har både anorexia nervosa och Münchhausen syndrom.
Verkar vara den klassiska ätstörningstjejen som vill vara liten och aldrig växa upp, till och med hennes röst är som ett litet barns. Bo hos mamma, få sjukpension. Och för att få sjukpension behövs en diagnos som t ex ”autonom neuropati”.
Jag är också säker på att hennes anorexi återkommit i och med att hon har Münchausen syndrom i grunden. Det är tydligt att hon VILL ha en fysisk sjukdom. Hon vill bli sedd som en "kämpe" som står och bakar och går och shoppar (lol) trots att hon har en "hemsk neuropati" och magsjukdom... Lättaste sättet för henne som tidigare gravt anorektisk är just att svälta sig/kräkas/laxera/gå ner i vikt rejält, och sedan bestämt hävda att hon har en fysisk sjukdom som orsakat viktnedgången. Hon behöver rejält med hjälp från psyket.

Senaste uppdateringen: Överläkaren gör sitt jobb väl och hävdar bestämt att A behöver inse att hon har anorexi och ta emot hjälp. Han kommer att besluta om förlängt LPT. A är ju rasande och förstår inte att han räddar hennes liv just nu...
Citera
2026-02-16, 12:20
Medlem
Citat:
Jag är också säker på att hennes anorexi återkommit i och med att hon har Münchausen syndrom i grunden. Det är tydligt att hon VILL ha en fysisk sjukdom. Hon vill bli sedd som en "kämpe" som står och bakar och går och shoppar (lol) trots att hon har en "hemsk neuropati" och magsjukdom... Lättaste sättet för henne som tidigare gravt anorektisk är just att svälta sig/kräkas/laxera/gå ner i vikt rejält, och sedan bestämt hävda att hon har en fysisk sjukdom som orsakat viktnedgången. Hon behöver rejält med hjälp från psyket.

Senaste uppdateringen: Överläkaren gör sitt jobb väl och hävdar bestämt att A behöver inse att hon har anorexi och ta emot hjälp. Han kommer att besluta om förlängt LPT. A är ju rasande och förstår inte att han räddar hennes liv just nu...

Vad säger hon om detta? Är det dina ord att "överläkaren gör sitt jobb väl" eller är det Alices ord? :')
Citera
2026-02-16, 12:22
Medlem
Är det här första gången hon tvångsvårdas btw? Eller blev hon det förra gången också innan hon blev "frisk" (om hon någonsin blev det)? Hennes mamma sa ju i podden att hon inte fattade hur sjuk Alice var då, så tänker att det är en exakt upprepning av den situationen om hon nu vägde 27 kilo då som hon säger. Nu vägde hon två kilo mer...
Citera
2026-02-16, 12:45
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Vad säger hon om detta? Är det dina ord att "överläkaren gör sitt jobb väl" eller är det Alices ord? :')
Åh nej, mina ord att han inte faller för hennes påhitt. Hon tycker att han inte går att prata med, han har bestämt sig i förväg, tar inte hänsyn till hennes fysiska sjukdomar, att han håller fast vid LPT då "han vill inte ha fel och vill inte se fånig ut att han har missbedömt mig"...

Hon skriver att dietisten och en sköterska är stolta över henne som är så samarbetsvillig och har lyckats gå upp i vikt nu. Bra att de kan skapa lite allians med henne när läkaren tyvärr måste stå bakom beslut om LPT (sjukt svårt att samarbeta bra med patienten då). Hon avslutar den storyn med att återigen beklagar sig över hur sjukvården nästan tog död på henne... Snark.
Senast redigerad av Skampi 2026-02-16 kl. 12:56. Anledning: Felstavning
Citera
2026-02-16, 12:46
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Är det här första gången hon tvångsvårdas btw? Eller blev hon det förra gången också innan hon blev "frisk" (om hon någonsin blev det)? Hennes mamma sa ju i podden att hon inte fattade hur sjuk Alice var då, så tänker att det är en exakt upprepning av den situationen om hon nu vägde 27 kilo då som hon säger. Nu vägde hon två kilo mer...
Är också nyfiken på detta. Har aldrig orkat lyssna på deras podd men de säger sig ha pratat mycket om den tiden där...
Citera
2026-02-16, 13:53
Medlem
Citat:
Åh nej, mina ord att han inte faller för hennes påhitt. Hon tycker att han inte går att prata med, han har bestämt sig i förväg, tar inte hänsyn till hennes fysiska sjukdomar, att han håller fast vid LPT då "han vill inte ha fel och vill inte se fånig ut att han har missbedömt mig"...

Hon skriver att dietisten och en sköterska är stolta över henne som är så samarbetsvillig och har lyckats gå upp i vikt nu. Bra att de kan skapa lite allians med henne när läkaren tyvärr måste stå bakom beslut om LPT (sjukt svårt att samarbeta bra med patienten då). Hon avslutar den storyn med att återigen beklagar sig över hur sjukvården nästan tog död på henne... Snark.

Haha ja hon upprepar ofta att läkarna inte vill "tappa ansiktet" lol tror inte dom har så stort ego
Citera
2026-02-16, 14:05
Medlem
Skampis avatar
Det är VÄLDIGT lätt för en psykiater att bara låta LPT löpa ut av sig självt. Jag minns inte de exakta reglerna just nu, men vet att det hände ibland att patienter ganska fort mådde bättre eller gick med på frivillig vård, och då skippade läkarna att förnya LPT-beslutet och så var det borta automatiskt efter typ 4 veckor. Vore ju tjänstefel om en läkare släppte hennes LPT nu när hon fortfarande förnekar ätstörningar, men med övervakning och strikt kostschema plötsligt går upp i vikt, får bättre EKG och bättre provsvar! Det är uppenbart att den PSYKIATRISKA vården hon får funkar fint...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in