2025-07-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Jag förstår, har själv varit inne på tankar om t.ex. Netflix & Aigenererad film utifrån mina personliga önskemål. Har dock även redan nu insett att jag skulle tröttna på sådan underhållning tämligen fort. Det känns så ospännande att avnjuta något man själv skapat, var finns överraskningsmomentet?

Går nog säkert ordna så att det blir överraskning för dig. För kul är det att se en film som man vet slutet på.
Citera
2025-07-30, 22:24
Medlem
Teatrar ( live på scen) och framförallt djurparker borde läggas ned omedelbart, de tillhör ett annat århundrade.
Musem får vi nog dras med, någonstans måste de väl ställa all gammal murken skit de gräver fram eller hittar.
Citera
2025-07-30, 22:35
Medlem
Ilimitados avatar
Museum och teater är ju inga nya företeelser. Det fanns redan för åtminstone två tusen år sedan. Typiskt dagens egomänniska att tro att allt kretsar kring nutiden. I själva verket är vår tid en rätt usel parentes om man snackar kultur.
Citera
2025-07-30, 23:37
Medlem
Håller delvis med. Jag ser inte riktigt poängen med museum, jag ligger hellre i soffan och läser en bok om någonting än att gå runt på något museum. Teater kan vara kul i teorin, men i praktiken är svensk teater så infekterad av vänstern och pk att det är tråkigt i bästa fall men ibland rent av plågsamt att titta på. Standup däremot kan vara riktigt kul när någon inte är pk och vågar ta ut svängarna.
Citera
2025-07-31, 02:03
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Museum vart man tvingad att åka på i skolan.
Exempel: Naturhistoriska museumet eller Wasamuseumet.

Teater är väl fan lika dyrt som att gå in på Gröna lund eller skansen
Citera
2025-07-31, 02:13
Medlem
KlappMungons avatar
Medelklassen går på teater. Överklass och arbetarklass är mer intresserade av sex och sprit.
Citera
2025-07-31, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Museum och teater är ju inga nya företeelser. Det fanns redan för åtminstone två tusen år sedan. Typiskt dagens egomänniska att tro att allt kretsar kring nutiden. I själva verket är vår tid en rätt usel parentes om man snackar kultur.

Ja, nutiden är inte mycket att hänga i granen när det gäller kultur.

Om man jämför med tidigare historiska perioder så är väl skillnaden när det gäller teater att biografer delvis tagit över den funktionen de haft. Men bara delvis.
Citera
2025-07-31, 13:28
Medlem
godboys avatar
Museum ser jag ett värde i, de får gärna finnas kvar och jag tycker att de är historiebevarande. Sen finns det ju museum och museum så att säga. Vissa museer skulle säkert kunna slås ihop i större lokaler och på så sätt ge mer för besökarna.

När det gäller teater så tycker jag att den ska ha noll kronor i bidrag. Antingen är folk intresserade av att se på (vänster)flummet eller inte. Den enda teater som då skulle bli kvar är väl då vallarnas friluftsteater i Falkenberg som ofta kör fullsatt och har en vinst för att svenska folket vill se detta. Tyvärr så hatar ju "finteatern" på vallarnas, och när den diskussionen ibland kommer upp på jobbet så brukar jag säga att vallarnas betalar sig för att folket vill se buskis, men att knappt någon vill se finteater varför den inte bär sig och därför borde läggas ner.
Citera
2025-07-31, 15:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Vi kommer se på film, tillsvidare men det kommer enbart vara AI och du kommer längre fram enkelt kunna skapa din egna typ av AI film som du vill se på.

Du tror inte att människor - och då kanske särskilt unga kvinnor - kommer att vilja se snygga skådespelare som finns på riktigt, som de kan svärma för..? Att svärma för någon AI-figur som inte finns i verkligheten, vilket gör ett lyckligt slut 0 procent möjligt, skulle inte vara samma sak som om det finns en riktig människa som man kan "lära känna" genom intervjuer där han berättar om sitt privatliv, o.s.v... och om man är modig gå bakom scenen och försöka få träffa honom IRL efter en teaterföreställning.
Citera
2025-07-31, 15:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore

Vad gäller teater har jag alltid haft svårt för det, men det är ju ändå något vår kultur i grunden bygger på. Både litteratur och film är i grunden berättande som förs ut till publik via föreställningen, vilket jag personligen är villig att lägga skatt på för att bevara, liksom museum som i en del fall är en del av vårt gemensamma arv och folkbildande..

I grunden är jag för bildningsideal, där primära källor bör bevaras eftersom de under tusentals år varit oerhört viktiga för människan. Ett historielöst folk är farligt för sig själva. Det är då vi faller ner i historielöshet och total materialism. Det är därför nazismen egentligen var ett mindre hot som ideologi än kommunismen, eftersom den också hade en tro på människan som andlig varelse.

Håller med här. Utan kultur blir vi ju som djur, och för oss här i Europa är såklart den europeiska kulturen mest värld att bevara (även om våra makthavare länge har satsat på multikulti nu...) och även det specifikt skandinaviska och svenska.

Alla måste ha tillgång till opera, balett, klassiska konserter, poesideklamering, baldans, folkdans... både att gå och se och lyssna på, eller om inte annat så på SVT (men där är det tunnsått med sådant). Och alla måste under barndomen bli introducerade till dessa världar... och där har Kulturskolan en enormt viktig roll. Tyvärr så kan även den vara för dyr för en ensamstående mamma med flera barn... när man måste hyra instrumentet också förutom att betala för undervisningen.

Det här har andra folk också insett, för övrigt. Jag har grävt ner mig i det Ottomanska imperiet det sista året. På Enderun-skolan, Topkapipalatsets interna skola för prinsarna samt slavpojkar som visat sig begåvade och skulle formas till generaler och statsmän i rikets tjänst, skulle pojkarna förutom de uppenbara ämnena statskonst, krigskonst, matematik, astronomi, ridning, svärdsfäktning, bågskytte o.s.v., även alla ha minst ett konstnärligt intresse, som de skulle utveckla under skolåren. Det kunde vara t.ex. fiolspel, arabisk kalligrafi, smycketillverkning, miniatyrmålning eller läsning och författande av poesi. Prinsessorna och konkubinerna fick lära sig dans, spela på instrument, kalligrafi, broderi och liknande i haremet. Detta skulle göra de unga till mer avrundade, fulldanade karaktärer.
Citera
2025-07-31, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du tror inte att människor - och då kanske särskilt unga kvinnor - kommer att vilja se snygga skådespelare som finns på riktigt, som de kan svärma för..? Att svärma för någon AI-figur som inte finns i verkligheten, vilket gör ett lyckligt slut 0 procent möjligt, skulle inte vara samma sak som om det finns en riktig människa som man kan "lära känna" genom intervjuer där han berättar om sitt privatliv, o.s.v... och om man är modig gå bakom scenen och försöka få träffa honom IRL efter en teaterföreställning.

Oklart, gå ut på youtube och se. Dom här AI människor ser och beter sig exakt som människor.
Jag tror det blir svårt för framtida skådespelare att överleva genom AI tekniken. Det ser man ju redan nu med BIO, bio och hyra filmer var ju oehört populärt men att hyra filmar dog och bio är en döende marknaden där dom försöker överleva in i det sista. Streaming har ju dödat dessa 2, rätt hårt.
Kanske det finns en marknaden för riktiga skådespelare, dom måste kunna erbjuda något som inte AI filmer kan göra.
Teater har nog större möjligheter att överleva än skådespelare som gör filmer.
Citera
2025-07-31, 16:24
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...På Enderun-skolan, Topkapipalatsets interna skola för prinsarna samt slavpojkar som visat sig begåvade och skulle formas till generaler och statsmän i rikets tjänst, skulle pojkarna förutom de uppenbara ämnena statskonst, krigskonst, matematik, astronomi, ridning, svärdsfäktning, bågskytte o.s.v., även alla ha minst ett konstnärligt intresse, som de skulle utveckla under skolåren. Det kunde vara t.ex. fiolspel, arabisk kalligrafi, smycketillverkning, miniatyrmålning eller läsning och författande av poesi. Prinsessorna och konkubinerna fick lära sig dans, spela på instrument, kalligrafi, broderi och liknande i haremet. Detta skulle göra de unga till mer avrundade, fulldanade karaktärer.

De fyra konsterna i Kina är att kunna spela guqin, ett stränginstrument, att kunna spela weiqi (go), ett brädspel, kalligrafi och målning.

Det här var ju en gammal högkultur, och en gobok med problem kom ute redan 1349.

https://senseis.xmp.net/?XuanxuanQijing

En bok om te kom redan på 700-talet: bara en sådan sak. Inte för att teberedning räknas till de fyra konsterna, men det visar vad det var för en typ av kultur. Man kan jämföra med jordbrukstexter från Rom, som Columellas, Varros och Cato den äldres.

Det här var sådant som den lärda eliten skulle kunna, samhällets styrande byråkrater.

https://sv.wikipedia.org/wiki/De_fyra_konsterna

Klart vi skall ha museum och teater. Det enda problemet är väl att "skatteåterbäringen" genom dessa verksamheter bara går till de som går dit. Fler än en skulle väl tycka att öl och lagsport skulle subventioneras mer istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in