Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Vad gäller teater har jag alltid haft svårt för det, men det är ju ändå något vår kultur i grunden bygger på. Både litteratur och film är i grunden berättande som förs ut till publik via föreställningen, vilket jag personligen är villig att lägga skatt på för att bevara, liksom museum som i en del fall är en del av vårt gemensamma arv och folkbildande..
I grunden är jag för bildningsideal, där primära källor bör bevaras eftersom de under tusentals år varit oerhört viktiga för människan. Ett historielöst folk är farligt för sig själva. Det är då vi faller ner i historielöshet och total materialism. Det är därför nazismen egentligen var ett mindre hot som ideologi än kommunismen, eftersom den också hade en tro på människan som andlig varelse.
Håller med här. Utan kultur blir vi ju som djur, och för oss här i Europa är såklart den europeiska kulturen mest värld att bevara (även om våra makthavare länge har satsat på multikulti nu...) och även det specifikt skandinaviska och svenska.
Alla måste ha tillgång till opera, balett, klassiska konserter, poesideklamering, baldans, folkdans... både att gå och se och lyssna på, eller om inte annat så på SVT (men där är det tunnsått med sådant). Och alla måste under barndomen bli introducerade till dessa världar... och där har Kulturskolan en enormt viktig roll. Tyvärr så kan även den vara för dyr för en ensamstående mamma med flera barn... när man måste hyra instrumentet också förutom att betala för undervisningen.
Det här har andra folk också insett, för övrigt. Jag har grävt ner mig i det Ottomanska imperiet det sista året. På Enderun-skolan, Topkapipalatsets interna skola för prinsarna samt slavpojkar som visat sig begåvade och skulle formas till generaler och statsmän i rikets tjänst, skulle pojkarna förutom de uppenbara ämnena statskonst, krigskonst, matematik, astronomi, ridning, svärdsfäktning, bågskytte o.s.v., även alla ha minst ett konstnärligt intresse, som de skulle utveckla under skolåren. Det kunde vara t.ex. fiolspel, arabisk kalligrafi, smycketillverkning, miniatyrmålning eller läsning och författande av poesi. Prinsessorna och konkubinerna fick lära sig dans, spela på instrument, kalligrafi, broderi och liknande i haremet. Detta skulle göra de unga till mer avrundade, fulldanade karaktärer.