2025-07-30, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Föräldrarna var kanske inte hemma, utan det var någon annan som var barnvakt?

Ja så kan det ju vara såklart, ohyggligt tragiskt för barnvakten också, kanske somnat själv om barnet lagt sig.
Citera
2025-07-30, 08:45
Medlem
PederBergmans avatar
Det är vansinne att köpa sådana där pooler om barnen inte simkunniga. Denna olycka händer säkert minst ett fall per år i världen att barn drunknar i. Det så tragiskt och något man kunna undvika enkelt genom att inte köpa en sådan pool i trädgården. Varför kan barnen inte roa sig spruta vatten med trädgårdsslangen istället? Säkrare och även mer skoj.
Citera
2025-07-30, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Barnet avled på sjukhuset. Föräldrarna är alltså underrättade om att barnet inte gick att rädda..
Ok, såg inte den uppdaterade versionen i tidningen.
Senast redigerad av marageo 2025-07-30 kl. 09:00.
Citera
2025-07-30, 08:52
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Det är vansinne att köpa sådana där pooler om barnen inte simkunniga. Denna olycka händer säkert minst ett fall per år i världen att barn drunknar i. Det så tragiskt och något man kunna undvika enkelt genom att inte köpa en sådan pool i trädgården. Varför kan barnen inte roa sig spruta vatten med trädgårdsslangen istället? Säkrare och även mer skoj.
Vi vet ju ingenting om förloppet utan kan bara spekulera. Blött runt omkring, barn halkar och slår i huvudet och druttar i? Fulla föräldrar? Barnet klev ur sängen på eget bevåg och tog sig ett kvällsdopp?

Jag tror inte man helt kan bygga bort risker oavsett vad man leker med, det enda vi med säkerhet just nu vet är att föräldrarna själva förbannar dagen de köpte en pool.
Citera
2025-07-30, 08:54
Medlem
PederBergmans avatar
Citat:
Vi vet ju ingenting om förloppet utan kan bara spekulera. Blött runt omkring, barn halkar och slår i huvudet och druttar i? Fulla föräldrar? Barnet klev ur sängen på eget bevåg och tog sig ett kvällsdopp?

Jag tror inte man helt kan bygga bort risker oavsett vad man leker med, det enda vi med säkerhet just nu vet är att föräldrarna själva förbannar dagen de köpte en pool.
Klart att det finns risker med allt. Men man behöver ju inte köpa en motorsåg till barnen för att de vill det eller hur? Man kan försöka att inte skapa onödiga risker.

Som sagt, detta är ju en olycka som har hänt ett flertal gånger tidigare så man bör vara lite medveten om riskerna med pool i trädgård.
Citera
2025-07-30, 08:55
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Jo tjena. Men grattis till att du aldrig någonsin vänt ryggen till ditt barn. När sov du sist?

Ingen frisk person ligger och sover om du har dina icke simkunniga barn i närheten av en öppen pool.

Det bör du sluta med innan någon drabbas.

Citera
2025-07-30, 08:57
Medlem
Skäll inte på föräldrarna. Om "föräldrarna är underrättade" så var de nog inte hemma, utan någon annan var barnvakt.
Citera
2025-07-30, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Som förälder vänder du inte ryggen till om du har en pool och ett icke simkunnigt barn i närheten.

Då övervakar du 100% utan problem. Går du därifrån tar du med dig barnet.

Det sitter benmärgen hos de flesta av oss.

Håller med!!
Jag skulle ADRIG någonsin kunna lämna mitt barn vid djupt vatten om barnet inte är simkunnig.
Jag övervakar mina pojkar på 9 (trots väldigt duktiga på att simma) hela tiden vid stranden eftersom det är väldigt djupt i den delen av sjön de vill bada....

Stackars lilla barn, vilket kort liv💔
Citera
2025-07-30, 08:58
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Klart att det finns risker med allt. Men man behöver ju inte köpa en motorsåg till barnen för att de vill det eller hur? Man kan försöka att inte skapa onödiga risker.
Helt sant. Och barn har en viss initial inbyggd respekt för saker som sedan avtar. Tyvärr avtar ofta en del föräldrars respekt för dessa saker också, och ett kort obevakat ögonblick kan vara förödande.

Men man kan heller inte bygga staket runt hela sitt liv. Självklart har man inte köksknivar i nedersta lådan eller pistoler i sängbordet, men även vardagliga saker kan skapa situationer för oförstående barn som kan vara förödande. Själv låg jag på sjukhus en sommar av en cykelolycka jag helt själv ställde till med i låg fart. Inte slutade jag att cykla för det.
Citera
2025-07-30, 09:04
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Ingen frisk person ligger och sover om du har dina icke simkunniga barn i närheten av en öppen pool.

Det bör du sluta med innan någon drabbas.

Du verkar inte läst det jag skrev, utan reagerar med nån slags von oben attityd kring ditt eget föräldraskap som jag med all säkerhet kan säga att du själv aldrig kommer nå upp till eftersom du inte är övermänsklig.

Sluta projicera.
Citera
2025-07-30, 09:06
Medlem
Det finns krav på skydd till pooler som är djupare än 20 cm. Dessa krav gäller även om det är tillfällig pool som tas undan inför vintern.

Antigen ska poolen täckas över med ett skydd som klarar av ett barn eller så ska det vara ett staket runt poolen som ett barn inte kan ta sig förbi. Jag har för mig att boverkets regler säger att det ska skydda för barn upp till 6 år.

Är ingen vuxna kring poolen så ska den skyddas på något av dessa sätt.
Citera
2025-07-30, 09:12
Medlem
Citat:
Du verkar inte läst det jag skrev, utan reagerar med nån slags von oben attityd kring ditt eget föräldraskap som jag med all säkerhet kan säga att du själv aldrig kommer nå upp till eftersom du inte är övermänsklig.

Sluta projicera.

Att en förälder inte alltid hinner hålla koll på sina barn är rätt så självklart men man kan åtminstone ställa krav på förädlarna att ett barn inte får vara ensam vid poolen och ska hållas under uppsikt när de använder den. Man kan även ställa krav på poolägarna att följa reglerna från boverket för att undvika sådana här olyckor.

Hade föräldrar och ägare(vilket kan vara samma person) till polen gjort detta så kunde olyckan ha undvikits.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in