2025-07-31, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Jag tror att folk förstår att tsunamis inte har något sammanhang med den etniska sammansättningen på människorna i det geografiska området. Lika lite som islänningarna kan belastas för sina vulkanutbrott.

Jag tror att det är en världsnyhet och att folket i en rad olika länder har tagit skydd. Jag vet inte om Sydafrika är en del av västvärlden. Det är definitivt inte överdrivet. Skulle du softa på stranden om man hade rapporterat en jordbävning med 9,0 i magnitud? Grattis i så fall, du tillhör inte majoriteten.

Vanligtvis är den geografiska platsen inte särskilt relevant i sådana här händelser nej. Men när det gäller Ryssland, eller sker i närheten av Ryssland, blir det mer betydelsefullt väst mycket på grund av propgandan för att vilja visa hatet mot Ryssar. I den här tråden hade det ju redan förekommit påståenden om att Ryssland använt kärnvapen, så platsen bidrog naturligt till spekulationerna.
Citera
2025-07-31, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vanligtvis är den geografiska platsen inte särskilt relevant i sådana här händelser nej. Men när det gäller Ryssland, eller sker i närheten av Ryssland, blir det mer betydelsefullt väst mycket på grund av propgandan för att vilja visa hatet mot Ryssar. I den här tråden hade det ju redan förekommit påståenden om att Ryssland använt kärnvapen, så platsen bidrog naturligt till spekulationerna.
Det kanske var högre makter.
Citera
2025-07-31, 15:05
Medlem
Vad händer? Uppdateringar? Skedde det stora tsunamis?
Citera
2025-07-31, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triswe
Det kanske var högre makter.

Och ändå blev de knappt någon förstörelse i Ryssland… fler videos från TikTok i område helt sinnesjukt att flera hus höll emot ett sådant kraftigt skalv.. creds till ingenjörerna måste vara riktigt bra byggt även om de var många äldre byggnader!
Citera
2025-07-31, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Och ändå blev de knappt någon förstörelse i Ryssland… fler videos från TikTok i område helt sinnesjukt att flera hus höll emot ett sådant kraftigt skalv.. creds till ingenjörerna måste vara riktigt bra byggt även om de var många äldre byggnader!
Sovjetiska ingenjörer/ryska ingenjörer är världsklass, ofta främst i sina fält. Ofta är dessa byggnader byggda för att hålla, inte vara vackra.
Att ryssarna är otroligt intelligenta ingenjörsmässigt är ingen hemlighet.
Citera
2025-07-31, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triswe
Sovjetiska ingenjörer/ryska ingenjörer är världsklass, ofta främst i sina fält. Ofta är dessa byggnader byggda för att hålla, inte vara vackra.
Att ryssarna är otroligt intelligenta ingenjörsmässigt är ingen hemlighet.

Det är svårt att förstå hur byggnaderna ens kunde stå kvar det jag sett.
Japan har sedan länge konstruerat sina hus för att stå emot kraftiga jordbävningar men i Ryssland, vet jag inte.

Ändå visar videoklipp från händelsen enorma lägenhetskomplex och andra höghus som svajar våldsamt fram och tillbaka, som om de vore gjorda av gummi.
Trots de kraftiga rörelserna verkar de flesta strukturer ha klarat sig det allvarligaste man kan se är skorstenar som kollapsat och mindre fasadskador och nå enstaka hus..

Läser man deras media har de inte rapporterats om några svåra skador eller dödsfall..

Här har vi en av dessa videos jag sett. Den första videon helt sjukt. https://www.tiktok.com/@alexstvolov/...79976575665686
Citera
2025-09-18, 22:41
Medlem
Masingas avatar
Då va det dags igen. En dag efter att DT va missnöjd med Putte

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1404188
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem