2025-07-29, 23:52
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
I dag gav min gympåse upp, lyckades köra handen genom botten och nylonstrumpor bara trådar sig, så ingen idé att laga mer.. känns lite vemodigt. Köpte påsen för 20 år sedan och använt den, inte dagligen, men flera gånger i veckan sedan dess. Haft med den på de flesta resor och så gott som alltid till stranden och gymmet då. Den har varit med under alla mina seriösa förhållande, och blivit en trygghet.
Pratade med min sambo om det som påtalade att gympåse levde på övertid och var sliten redan när vi träffades för 14 år sedan och lappats en del efter det.

Har påbörjat letandet efter en ny men känns svårt att hitta någon jag gillar....

Har även ett bälte som jag köpte när jag började på komvux för 25 år sedan som fortfarande hänger med varje dag på jobbet, och en penna och en fickkniv som även fått hänga med på mycket...

Vad har ni andra för accessoarer som fått följa med länge och varför har ni kvar dem även om slitna?
Citera
2025-07-30, 03:46
Medlem
Onanikrems avatar
Många saker, och behåller dem av olika anledningar. Hade en noname-ryggsäck i 15 år ungefär för den var perfekt. Ca. 35 liter, inte för stor, inte för liten. Hade den kvar fast dragkedjorna gav upp och det hängde trådar, pensionerade den när ena axelremmen gav upp. Hade redan köpt ett par nya, men den gamla hade bättre passform och rymde mer.

Min dator är 12 år. Var väl top of the pop på den tiden. Bytt hårddisk till ssd, gpu och satt i mer minne vid olika tillfällen.. Den fyller sin funktion fortfarande utan att krångla. Inget sentimentalt värde, bara bökigt att behöva flytta över allt och börja bråka med Win11.

Cykeln är en femväxlad Monark från 93 som förvaras inomhus när den inte används, rullat många mil med endast byte av däck och framhjul (efter ett missöde) Smörjer upp den varje år när jag tar fram den.

Använder oftast bruksgrejor tills de är slut.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-07-30 kl. 03:55.
Citera
2025-07-30, 17:42
Medlem
Landsbygdens avatar
Kul trådstart. Vet inte om man kan räkna skor som accessoar(svårstavat ord). Men med stigande ålder har jag kommit på att det går utmärkt att köra sneakers i tvättmaskin, så håller dom ytterligare några år, och får ännu mer vintage-look.(stora hål i sulan fixar tvättmaskin dock inte (ännu) ).

Man fäster sig väl liksom vid grejer som funkat bra och man lite blivit ett med. Dessutom kan det vara ett helvete att "ge sig ut på marknaden" och leta upp något likvärdigt eller bra. (apropå konsumtions-tråden i filosofi-forumet)

Hade en grym ryggsäck som gav upp efter 15+ års användning. Möjligt att ett proffs hade kunnat laga den, men å andra sidan är ryggsäckar inte farligt dyra. Ibland återkommer ju inte smart/snygg design, så det är nästan man inte vill använda vissa grejer för mycket. En del gamla grejer kan man få hur mycket som helst för, på t.ex. tradera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in