• 3
  • 4
2025-08-13, 20:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Japp. Det har ju varit rätt ekonomiskt lönsamt.

Varför då, du kan ju bygga ett svänghjul billigare.
Citera
2025-08-13, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför då, du kan ju bygga ett svänghjul billigare.

Nja. Fick 2500 i månaden förra året för ett 10kwh som bara står där. Så jag vet inte. Jag har tex ingen svarv.
Citera
2025-08-13, 20:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nja. Fick 2500 i månaden förra året för ett 10kwh som bara står där. Så jag vet inte. Jag har tex ingen svarv.

Jag hänger inte alls med, ska du "stabilisera elnätet" med 10kwh batterier? För att stabilisera elnätet ska du ha hundratals eller tusentals MW.
Citera
2025-08-13, 20:40
Medlem
Citat:
Jag hänger inte alls med, ska du "stabilisera elnätet" med 10kwh batterier? För att stabilisera elnätet ska du ha hundratals eller tusentals MW.

Jag har ett batteri anslutet vid checkwatt som är en del i deras avtal om frekvenstabilisering av det svenska elnätet.

Förra året gav det (fast pris) 2500 i månaden. Nu svänger det desto mer. Men ett villkor är att batteriet laddar och laddar ur snabbt.
Citera
2025-08-13, 20:43
Medlem
Citat:
Jag har ett batteri anslutet vid checkwatt som är en del i deras avtal om frekvenstabilisering av det svenska elnätet.

Förra året gav det (fast pris) 2500 i månaden. Nu svänger det desto mer. Men ett villkor är att batteriet laddar och laddar ur snabbt.

Börja med att kolla ifall du har huvudsäkring som räcker. Jag har 150kw / 150kwh via checkwatt och fick installera 250A huvudsäkring.

Bara säkringsinstallationen kostade 420 000 ink moms.
Citera
2025-08-13, 20:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

OK låter som en nymodighet. Ett natriumbatteri laddar från minimum till max på 15 minuter på max effekt så det är ett av de absolut snabbaste batterierna på marknaden.
Citera
2025-08-13, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av difiderad
Börja med att kolla ifall du har huvudsäkring som räcker. Jag har 150kw / 150kwh via checkwatt och fick installera 250A huvudsäkring.

Jösses! Nej det är ju inte aktuellt. Har en 24A och den är dyr nog. Men det borde ju gå och öka från 10kWh till lite mer.
Citera
2025-08-13, 20:49
Medlem
Citat:
OK låter som en nymodighet. Ett natriumbatteri laddar från minimum till max på 15 minuter på max effekt så det är ett av de absolut snabbaste batterierna på marknaden.

Nja. Nymodighet vet jag inte. Jag installerade för 2 år sen och det kändes som jag var sist på bollen.
Men är de snabbare är Li så borde det ju accepteras.
Citera
2025-08-13, 20:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nja. Nymodighet vet jag inte. Jag installerade för 2 år sen och det kändes som jag var sist på bollen.
Men är de snabbare är Li så borde det ju accepteras.

Menar att det är en politisk nymodighet som inte har speciellt stor praktisk betydelse om inte en stor del av alla nätanslutna har den funktionen. Men jag kan ha fel.
Citera
2025-08-13, 20:55
Medlem
Citat:
Menar att det är en politisk nymodighet som inte har speciellt stor praktisk betydelse om inte en stor del av alla nätanslutna har den funktionen. Men jag kan ha fel.
Checkwatt har 270 MW under kontroll och det är väl inte fy skam.
Citera
2025-08-13, 21:00
Medlem
Citat:
Inom en inte allt för lång framtid så kommer dom börja ta betalt av levererad el när priserna är minus. Dvs 80% av din producerade el (juni+juli+augusti) kommer att kosta dig pengar ca halva tiden när det är minuspriser.

Finns inget som helst möjlighet att tjäna in varken batteriet eller solceller då. Vindkraft är som alla vet redan minus så fort det blåser så den är objektivt omöjlig att ens betala av investeringen med.

Jag tycker inte man skall leverera någon el alls.
På våran gård är ambitionen att klippa kabeln till vattenfall.
Citera
2025-08-13, 21:02
Medlem
Citat:

Rofl.
Vad blir nätavgiften på 250a trefas?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här