2025-07-30, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Har insett att mitt ordval av "Karma" var felaktigt. På intet sätt menar jag att hon förtjänade det här.

Min poäng var att när man går emot det som är ens kall i livet så kan naturen straffa en för det. Hon var född till att vara skidskytt, hade säkert fått hjälp av massa personer som offrat tid och resurser för att hjälpa henne att bli bäst. Och sedan väljer hon att lägga av endast vid 25.

Jämför med en person som utbildar sig till läkare får en massa hjälp av familj och universitet, och sedan lägger dem av vid 25 för att "göra det dem brinner för". Det skulle anses vara ganska dålig stil.
Fast en elitidrottskarriär är ju lite annorlunda. Hon var antagligen ekonomiskt oberoende redan, skidskytte är jättestort i tyskland så förutom prispengar så hade hon stora sponsoravtal. Hon har levt i den här idrottsbubblan i 10 år. De som har offrat tid och pengar tycker säkert det var kul på resan, är långt ifrån en garanti att man lyckas. De har nog kommit henne så nära också att de bryr sig om henne och tänker på hennes välmående, ville hon inte hålla på mer så var de nog ok med det efter ett tag.. De har nog också tjänat en hacka längs vägen, och tränare osv kan gå vidare med andra adepter med "tränare för dahlmeier" på CVt.

En som utbildar sig till läkare har dels kostat massa skattepengar, dels om den slutar vis 25 har den i princip nyexaminerats, klart att det ses som lite värre (har ingen CSN kvar heller). Hade de harvat på i 10 år och sen bytt visst, det kanske inte var dens grej. Men även om man kommer ut och verkligen inte trivs så kan man ju inte tvingas vara kvar, är inte bra för någon.
Citera
2025-07-30, 10:44
Medlem
Hur funkar såna där persontrackers? Gps?
Vissa sitter insytt i jackan
Citera
2025-07-30, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Enligt denna artikel såg man henne efter hon träffats av stenarna och att det då inte fanns tecken på liv.

https://www.france24.com/en/live-new...istan-mountain

A helicopter managed to fly over the location and rescuers saw that "the experienced mountaineer is at least seriously injured", it said.

"No signs of life were detected."
Nu har jag inte varit på platsen personligen men om helikoptern kunde se henne, varför hissar man inte ner räddningspersonal från helikoptern? För mig låter det obegripligt, och att inte göra några försök pga mörker låter ju märkligt, men så har jag ju som sagt inte sett hur det ser ut där heller så jag kan ju ha fel men något säger mig att räddningsförsöken inte är erfaren personal
Citera
2025-07-30, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KilleMedRizz
Låter som en idiotisk aktivitet på alla sätt, vem fan åker dit ens till att börja med. Självförvållat.
En del personer behöver kickar i livet för att känna motivation. Säkert har du varit med om plugga inför en stor och tråkig tenta, vad gör man då, man kanske unnar sig något extra som extra mycket kaffe, choklad mm, detta var bara ett exempel. Allt detta kan kokas ner i vårat hormon dopamin, utan dopamin, inget driv, ingen nöjdhet osv. Vi har alla ibland behov av att höja dopaminnivåerna för att få igpng drivet och känna oss nöjda, vissa gör det med droger (ger en rejäl dopaminkick) medans de flesta gör det på naturlig väg, som tex motion som ger en hög nivp av dopamin, kaffe, ägna sig åt en hobby, sex, choklad osv..de flesta elitidrottare har använt sitt behov av dopamin och gjort det till en framgångssaga. Dopamin vill dock alltid ha balans, så när dopaminnivån gått upp så går det också ner igen efter ett tag, för att återgå till det normala, och det är där man kan bli beroende om man inte förstår hur dopamin fungerar, man börjar jaga de höga dopaminkickarna hela tiden, man överkonsumerar det som ger kicken. Detta blev ett längre inlägg än vad jag först tänkt mig så ursäkta i förväg, men jag kände att jag ville förklara varför vissa väljer extremsporter. Nu hade hon ju slutat med sin idrott pga just brist på motivation, som faktiskt behövs om man ska kunna fortsätta på elitnivå så jag förstår hennes tänk här, hon valde helt enkelt en annan form av idrott som ger henne just motivation. Avslutningsvis, alla har vi någit som ger oss bränsle och "satisfaction", det har säkert du också.
Citera
2025-07-30, 11:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Antar att faran vid bergsklättring ingår som en del av tjusningen. Tragisk olycka hur som helst.
Trodde hon räddades i samband med olyckan men så är det ju tydligen inte.

Nu är det dåligt väder också som hindrar sökandet.
Det ser ju ut att bli en kamp mot klockan nu.

Har hon hörts av nyligen?
Citera
2025-07-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
Hur funkar såna där persontrackers? Gps?
Vissa sitter insytt i jackan
Dom anger väl koordinaterna?
Citera
2025-07-30, 11:50
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Nu har jag inte varit på platsen personligen men om helikoptern kunde se henne, varför hissar man inte ner räddningspersonal från helikoptern? För mig låter det obegripligt, och att inte göra några försök pga mörker låter ju märkligt, men så har jag ju som sagt inte sett hur det ser ut där heller så jag kan ju ha fel men något säger mig att räddningsförsöken inte är erfaren personal
Dårligt väder och hård vind, erfarna personal risikerar aldrig sitt eget liv vid rädningar.
Citera
2025-07-30, 11:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Det är tydligen väldigt kraftiga vindar som försvårar för helikoptern.

Någon måste ju följa med båren ner också.
Går man nära för att inte få för stora pendelrörelser på bårlinan så risketar helikoptern att blåsa in i berget och har man för lång lina så blåser båren av och an.

Hon har visst inte hörst av, tror inte detta kommer sluta bra.
Citera
2025-07-30, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Dårligt väder och hård vind, erfarna personal risikerar aldrig sitt eget liv vid rädningar.
Ok, det förstår jag, men mörker?
Citera
2025-07-30, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är tydligen väldigt kraftiga vindar som försvårar för helikoptern.

Någon måste ju följa med båren ner också.
Går man nära för att inte få för stora pendelrörelser på bårlinan så risketar helikoptern att blåsa in i berget och har man för lång lina så blåser båren av och an.

Hon har visst inte hörst av, tror inte detta kommer sluta bra.
Jag hade missat att det blåste kraftigt, fick den infon av ett annat inlägg nyligen. Besvärligt väder kan ju givetsvis försvåra. Man undrar om kollegan fortfarande har någon kontakt med henne?
Citera
2025-07-30, 11:57
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jag hade missat att det blåste kraftigt, fick den infon av ett annat inlägg nyligen. Besvärligt väder kan ju givetsvis försvåra. Man undrar om kollegan fortfarande har någon kontakt med henne?

Som jag tolkar de knapphändiga uppgifterna så hörs hon inte av längre.
Citera
2025-07-30, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Antar att faran vid bergsklättring ingår som en del av tjusningen. Tragisk olycka hur som helst.
Trodde hon räddades i samband med olyckan men så är det ju tydligen inte.

Ja i faran i sig ligger nog mycket av lockelsen.
Marina Krauss, ”reppartnern” som var med henne, förklarar på sin Instagram: ”varför blir man lycklig av att klättra?, eftersom man i varje moment intensivt känner att man lever här och nu”
(Egen övers fr Ty)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in