Citat:
Fast en elitidrottskarriär är ju lite annorlunda. Hon var antagligen ekonomiskt oberoende redan, skidskytte är jättestort i tyskland så förutom prispengar så hade hon stora sponsoravtal. Hon har levt i den här idrottsbubblan i 10 år. De som har offrat tid och pengar tycker säkert det var kul på resan, är långt ifrån en garanti att man lyckas. De har nog kommit henne så nära också att de bryr sig om henne och tänker på hennes välmående, ville hon inte hålla på mer så var de nog ok med det efter ett tag.. De har nog också tjänat en hacka längs vägen, och tränare osv kan gå vidare med andra adepter med "tränare för dahlmeier" på CVt.
Har insett att mitt ordval av "Karma" var felaktigt. På intet sätt menar jag att hon förtjänade det här.
Min poäng var att när man går emot det som är ens kall i livet så kan naturen straffa en för det. Hon var född till att vara skidskytt, hade säkert fått hjälp av massa personer som offrat tid och resurser för att hjälpa henne att bli bäst. Och sedan väljer hon att lägga av endast vid 25.
Jämför med en person som utbildar sig till läkare får en massa hjälp av familj och universitet, och sedan lägger dem av vid 25 för att "göra det dem brinner för". Det skulle anses vara ganska dålig stil.
Min poäng var att när man går emot det som är ens kall i livet så kan naturen straffa en för det. Hon var född till att vara skidskytt, hade säkert fått hjälp av massa personer som offrat tid och resurser för att hjälpa henne att bli bäst. Och sedan väljer hon att lägga av endast vid 25.
Jämför med en person som utbildar sig till läkare får en massa hjälp av familj och universitet, och sedan lägger dem av vid 25 för att "göra det dem brinner för". Det skulle anses vara ganska dålig stil.
En som utbildar sig till läkare har dels kostat massa skattepengar, dels om den slutar vis 25 har den i princip nyexaminerats, klart att det ses som lite värre (har ingen CSN kvar heller). Hade de harvat på i 10 år och sen bytt visst, det kanske inte var dens grej. Men även om man kommer ut och verkligen inte trivs så kan man ju inte tvingas vara kvar, är inte bra för någon.