2025-07-30, 20:54
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Men att åka dit, som jag antar då, alltså som lesbisk kvinna, ja det är nog inte de smartaste.

Med andra ord, det är ju inte säkert att det är bara ett bergskred, det kan mycket väl vara både islamistisk och bergskred kopplat.
Knappast. Hennes tidigare pojkvän dog i en lavin 2022.
Citera
2025-07-30, 21:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
För att klättra i de berg som ligger högt på klättrarnas vill-göra-lista. En bättre fråga borde vara: varför håller man frivilligt på med något som är en lek med döden?

Citat:
Ursprungligen postat av sound69
Hmmm, ja du har helt rätt. Jag begriper inte heller hur folk kan vara så fascinerade av att bestiga dessa höga berg, med alla risker som det medför. Själv så är jag extremt höjdrädd och skulle aldrig utsätta mig för något dylikt frivilligt.

Kan dock inte låta bli att känna sympati för henne. Mest för att jag minns hennes karriär inom skidskyttet (denna fina sport) plus att hon verkade vara en fin människa.

Citat:
Kan inte fatta vad som får en människa att vela omkring upp i bergen. Luktar introvert och autistisk.
Hon föddes och växte upp i Garmisch-Partenkirchen i sydligaste Tyskland. Alperna. Rejäla berg, och bitvis svåra.

För de boende i sådana trakter är bergen en viktig komponent i livet och klättring ses av de flesta som något naturligt. Man behöver inte vara det minsta konstig för att bli intresserad av klättring om man växer upp där.

Ett motsatt resonemang: Är de som drunknar i våra sjöar och vattendrag konstiga eller autistiska? Knappast. Men precis som klättrare har de utövat en aktivitet med en känd risk.
Citera
2025-07-30, 21:09
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sound69
Vad tror ni kommer hända med hennes döda kropp? Blir hon smörgåsbord åt traktens alla rovdjur?

Begriper ärligt talat inte varför man uttryckligen önskar att bli lämnad kvar på berget om det skulle ske en dödsolycka.

Är väl bättre för alla om kroppen bärgas och förs till Tyskland och begravs?
Jag är inte jättekunnig på rovdjur, men det finns väl inte så många på 5.700 meters höjd?
Citera
2025-07-30, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Ibland är det svårt att få ett grepp om det verkligen är så brant som det man ser på videon, men helt uppenbart är det oerhört brant på vissa sträckor, jag hade själv aldrig vågat klättrat där, men jag förstår de som gör det, man blir ju ett med naturen på ett sätt. Jag förstod det som att hon föll någonstans vid 5700 meters höjd och där om jag förstått det rätt är det väl bara snö och ingen sten?

Nån expert om berget

Citat:
But this mountain is very steep and difficult to climb. An ordinary mountaineer could hardly climb it. You have to imagine this mountain as a shark's tooth.

It is extremely steep on all sides, with a gradient of at least 45 to 55%. It is therefore difficult to rescue someone from this wall.

The summit is scary, and in some very rocky sections, avalanches are always possible."
Citera
2025-07-30, 21:18
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Ingen har varit framme vid hennes kropp. Man antar att hon är död baserat på en observation från en helikopter (som inte landade):

Citat:
”Baserat på observationen från helikoptern och klätterpartnerns beskrivning av skadorna kan vi anta att Laura Dahlmeier dog omedelbart”, skriver Dahlmeiers team i ett uttalande.

https://www.expressen.se/sport/skids...r-hittats-dod/
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2025-07-30 kl. 21:44.
Citera
2025-07-30, 21:21
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Laila Peak har riktigt hög svårighetsgrad (kolla Wikipedia-fotot i länken!). Hon träffades av raset cirka 400 meter från toppen. Då kan hon ha fallit/rutschat en kilometer eller mer.

Verkar väl kanske som att Dahlmeier skulle blivit första kvinnan att bestiga Laila Peak.

https://en.wikipedia.org/wiki/Laila_...Laila_Peak.jpg
Citera
2025-07-30, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag är inte jättekunnig på rovdjur, men det finns väl inte så många på 5.700 meters höjd?
Möjligheten rovfåglar annars blir det som Ötzi som låg begravd i en glaciär i alperna i drygt 5000 år.

Generellt så borde man försöka få ner kroppen för man vill inte smutsa ner naturen med dussintals kroppar. Nu är det ju stor skillnad mot Kebnekaise men i Kebnekaise har det dött ungefär 25 personer de senaste 25 åren. Tror inte att någon skulle vilja att det låg kroppar här och där. På 5000 meters höjd så kan det nog vara farligt att försöka bärga en kropp.

Sedan vet vi ju inte om hon träffades av en sten på 1 kilo eller om hon blev begravd av stenar stora som en lastbil.

Himla tragiskt att hon skulle dö. En superduktig skidskytt...

Ötzi: https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96tzi
Senast redigerad av Mynicname 2025-07-30 kl. 21:50.
Citera
2025-07-30, 21:57
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Sannolikheten att bli dödad utav ett bergsskred är mindre än att bli dödad av en islamist.
Inte når man klättrar, möjligt var det partnern som utlöste skredet, det är ofta så att man utlöser det själv.
Dock var det en islamistattack på en basecamp i området några år sen som dödade en hel del klättrare.
Senast redigerad av Norrbagg79 2025-07-30 kl. 21:59.
Citera
2025-07-30, 22:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Är de som drunknar i våra sjöar och vattendrag konstiga eller autistiska? Knappast. Men precis som klättrare har de utövat en aktivitet med en känd risk.

Det är ju väldigt många fler som badar än som klättrar.
Citera
2025-07-30, 22:56
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ju väldigt många fler som badar än som klättrar.
Spontant hade jag nog resonerat som du, men tillgänglig statistik säger att det snarast är farligare att bada än att klättra i berg:

- I Sverige drunknar cirka 100 personer årligen i samband med bad, och det är kanske 6-7 miljoner som badar.

- I Nordamerika dör cirka 30 bergsklättrare årligen, och där finns cirka 5 miljoner klättrare.

Även om man tar med faktorer som hur ofta man utför sin aktivitet så blir slutsatsen att både bad och bergsklättring är fritidsaktiviteter som folk sysslar med trots att de är förknippade med risker.

https://svenskalivraddningssallskape...ingsstatistik/

https://scoutorama.com/rock-climbing-deaths
Citera
2025-07-30, 22:56
Avstängd
Man vet alltså inte ens till 100 % att hon är död? Ingen har varit ända framme vid kroppen?
Citera
2025-07-30, 23:02
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Man vet alltså inte ens till 100 % att hon är död? Ingen har varit ända framme vid kroppen?
Verkar inte som om någon varit framme. Observationen från helikoptern indikerade tydligen att hon borde ha dött ögonblickligen, så kroppen var nog illa tilltygad. Kanske delvis begravd under en sten eller ett block.

Ta en titt på Laila Peak så kan du ana hur långt och brant hon kan ha rasat. Hon var ca 400 meter från toppen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lail...Laila_Peak.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in