Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
För att klättra i de berg som ligger högt på klättrarnas vill-göra-lista. En bättre fråga borde vara: varför håller man frivilligt på med något som är en lek med döden?
Citat:
Ursprungligen postat av
sound69
Hmmm, ja du har helt rätt. Jag begriper inte heller hur folk kan vara så fascinerade av att bestiga dessa höga berg, med alla risker som det medför. Själv så är jag extremt höjdrädd och skulle aldrig utsätta mig för något dylikt frivilligt.
Kan dock inte låta bli att känna sympati för henne. Mest för att jag minns hennes karriär inom skidskyttet (denna fina sport) plus att hon verkade vara en fin människa.
Citat:
Ursprungligen postat av
SoberZealot
Kan inte fatta vad som får en människa att vela omkring upp i bergen. Luktar introvert och autistisk.
Hon föddes och växte upp i Garmisch-Partenkirchen i sydligaste Tyskland. Alperna. Rejäla berg, och bitvis svåra.
För de boende i sådana trakter är bergen en viktig komponent i livet och klättring ses av de flesta som något naturligt. Man behöver inte vara det minsta konstig för att bli intresserad av klättring om man växer upp där.
Ett motsatt resonemang: Är de som drunknar i våra sjöar och vattendrag konstiga eller autistiska? Knappast. Men precis som klättrare har de utövat en aktivitet med en känd risk.