2025-07-29, 09:00
Medlem
Tråknicks avatar
Jag har pga viss övervikt men samtidigt en aktiv livstil (korpfotboll, gymbesök, omkringhoppandes på musikfestivaler) skaffa mig rejält stora vader. Har jag kortbyxor på mig så är det ibland folk som påttalar det. Det verkar som att jag generellt har lätt för att lägga på mig muskler.

På gymmet har min favoritmaskin länge varit en maskin som simulerar skidåkning (armar och ben fram och tillbaka) och efter långa pass så har jag märkt att den går rätt hårt åt mina hälsenor. Jag har även pysslat en del med löpning, som jag tycker är snällare mot just hälsenorna, även på längre sträckor (halvmaror).

Jag är inne i en period där jag tränar mindre men känner fortfarande att det gör ont i hälsenorna, känns liksom som de ska gå av. I perioder när jag varit mycket på gymmnet har jag märkt att jag börjat halta pga hälsenorna, ibland på ena benet, ibland på andra.

Så det är tydligt att mina hälsenor är överansträngda, även i perioder där jag inte tränar.

Finns det något sätt som sjukvården (eller jag själv) kan hjälpa mig? Det känns som det är en tidsfråga innan något smäller till med lång konvalecens som följd.
Citera
2025-07-29, 09:17
Avstängd
67arigGubbes avatar
Ja de du kan göra är att sluta använda din gay skidåkningsmasking som gör att du får ont? Ut o spring istället då du inte får ont av det.. de säger du ju själv? Jösses alltså…..
Citera
2025-07-29, 09:22
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Ja de du kan göra är att sluta använda din gay skidåkningsmasking som gör att du får ont? Ut o spring istället då du inte får ont av det.. de säger du ju själv? Jösses alltså…..

Fast nu har jag ju ont trots att jag inte sett röken av den på mer än ett år...
Citera
2025-07-29, 09:23
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Fast nu har jag ju ont trots att jag inte sett röken av den på mer än ett år...

Jaha, du ansåg inte att de va viktigt att nämna i trådstarten? Varför nämnde di maskinen om den är irrelevant idag? Pucko!

Besök vården då!? Och håll inte undan saker som du gjorde i tråden.
Citera
2025-07-29, 09:26
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Jaha, du ansåg inte att de va viktigt att nämna i trådstarten? Varför nämnde di maskinen om den är irrelevant idag? Pucko!

Besök vården då!? Och håll inte undan saker som du gjorde i tråden.

Din glädje är smittande.

Jag tycker det är onödigt att söka vård om de bara kommer säga att det är inget de kan göra.
Citera
2025-07-29, 09:27
Medlem
triptykens avatar
Gå ner litet i vikt och stretcha hälsenor?

Vad säger sjukvården? Rehabsjukvård finns och dom ger udda små träningar som faktiskt funkar på ens problem men som känns meningslösa och konstiga när man gör dom

Så kontakta VC, och få remiss till rehab. Dom vet exakt vad du ska göra.
Citera
2025-07-29, 09:34
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Din glädje är smittande.

Jag tycker det är onödigt att söka vård om de bara kommer säga att det är inget de kan göra.

Klart de kan göra något, du får medicin, du får nån mongoövning eller så opererar dom skiten.
Citera
2025-07-29, 10:02
Medlem
Låter som du har "gubbvader" som min fysioterapeut sa till mig.

Detta är att dina vadmuskler ser ut som att du har vältränade ben, men är mer att du har fått en dålig rörlighet pga ensidig träning och mycket Stå och gå. Tex mångå promenader, löpturer, stå på konserter, stå upp på jobbet. Detta gör att du blir stel i fötter/ben.

Så gå till en fysioterapeut, gärna med inriktning idrott så kommer de ge dig en massa övningar för att få upp rörligheten i dina fötter/hälsenor och vader igen.
Citera
2025-07-29, 10:14
Medlem
Kalaskula544s avatar
Massera och stretcha dina vader? Finns många guider på nätet.
Citera
2025-07-29, 10:26
Medlem
george.sthlms avatar
Thaimassage.

Bra mot det mesta.
Citera
2025-07-29, 10:43
Medlem
Kontakta rehabmottagning och snacka med sjukgymnast de har hjälpt mig med en del ledbesvär på mycket effektiva sätt.
Citera
2025-07-29, 11:25
Medlem
DAGGER[X]s avatar
I ingen speciell ordning
- Sola fötterna och vaderna- Gå barfota på gräs eller klippor- 5-10g kollagen, passar bra innan kaffe eller före läggdags- Gör fotövningar, vrida fötter åt höger och vänster kan du göra vart som helst (finns mkt på rehab youtube)- Skålla fötterna i varmt bad, räcker med en hink, lägg ev. i epsom salt- Excentriska nedsänkningar, dra upp din tyngd med armarna så du står på tå på en kant och sänk sakta ned vaderna med hela tyngden tills hälarna är maximalt stretchade 3x15 reps- Ta magnesium tabletter för att motverka krampade muskler
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in