2025-07-28, 23:18
Medlem
Grovyles avatar
Trodde det fanns mer experter här
Citera
2025-07-28, 23:19
Medlem
För varje "stick" blir man mer och mer känslig om man är allergisk mot getingar.
Måste själv ha en epi-pen med mig hela säsongen.
100 procent adrenalin för att inte döden dö.
Citera
2025-07-28, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovyle
Blev inte tagen seriöst..
Tycker det låter jättekonstigt. Tecken på allergi ska man ta väldigt allvarligt, och det vet såklart de på 1177. Just getingstick kan absolut vara dödligt.

Ring igen!
Senast redigerad av Stiffinger 2025-07-28 kl. 23:25.
Citera
2025-07-28, 23:28
Medlem
Citat:
Borde nämnt det att jag i mitt 30 åriga liv blivit stucken flera gånger, aldrig fått nån sånhär uppsvullnad, knäväcket är 2 dubblat.

Märkligt att endast 2 av 4 stick gjorde atte svullnade massor, medans övriga stick inte känns NÅGOT längre.
Svullnaden (är varm) spred sig fort ända ner till handen..
Någon som har liknande erfarenhet/ tanke?!??

Svullnaden liknar dessutom samma bakteriella svullnad en anhörig hade..

Man kan gå en halv livstid och få massvis med getingstick genom åren utan att reagera, sen helt plötsligt är man allergisk.

Har du möjlighet att kolla puls och blodtryck?
Citera
2025-07-28, 23:35
Medlem
Grovyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tycker det låter jättekonstigt. Tecken på allergi ska man ta väldigt allvarligt, och det vet såklart de på 1177. Just getingstick kan absolut vara dödligt.

Ring igen!
Ok.
Fick inte ett guldkorn tyvärr, snarare motsatsen.
Men nu var det ett dygn sedan. Har ingen allmänpåverkan/feber/andningsprob..
Svullnaden är dock obehaglig.
HADE badat i VARMT havsvatten tidigare under dagen (som man knappt kunde se igenom,grumligt)bara hoppas att det inte finns nåt samband där..
Citera
2025-07-28, 23:36
Medlem
Grovyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Man kan gå en halv livstid och få massvis med getingstick genom åren utan att reagera, sen helt plötsligt är man allergisk.

Ok.. har ett fästingbett också som svullnatt upp mer än vanligt.. kanske immunförsvaret som går på högvarv..
Citera
2025-07-28, 23:38
Medlem
Grovyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido

Njah.. får kolla imorn bitti, känns som vanligt dock
Citera
2025-07-28, 23:39
Medlem
Citat:
Ok.
Fick inte ett guldkorn tyvärr, snarare motsatsen.
Men nu var det ett dygn sedan. Har ingen allmänpåverkan/feber/andningsprob..
Svullnaden är dock obehaglig.
HADE badat i VARMT havsvatten tidigare under dagen (som man knappt kunde se igenom,grumligt)bara hoppas att det inte finns nåt samband där..
Vad fan skulle något ha med varmt havsvatten att göra? Möjligen om du druckit massor cyanobakterier.

Låt bli att göra dig lustig över vi som svarar seriöst på din fråga.
Citera
2025-07-28, 23:46
Medlem
Grovyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad fan skulle något ha med varmt havsvatten att göra? Möjligen om du druckit massor cyanobakterier.

Låt bli att göra dig lustig över vi som svarar seriöst på din fråga.

Uppskattar era svar, tack.
Hade inte syftet att förlöjliga.
Bara nojiga jag som skriver av mig.
Ligger å får tankar om det e en bakterie-i å behöver amputera och således uppfyller min största rädsla- att inte kunna gå el springa.

Nog m skitsnacket, menade inte att va pajas
Citera
2025-07-28, 23:49
Medlem
Citat:
Uppskattar era svar, tack.
Hade inte syftet att förlöjliga.
Bara nojiga jag som skriver av mig.
Ligger å får tankar om det e en bakterie-i å behöver amputera och således uppfyller min största rädsla- att inte kunna gå el springa.

Nog m skitsnacket, menade inte att va pajas
Bakterier är sällan en akut fara, vilket allergi kan vara.

Jag tror inte att 1177 svarade att du kan ta det lugnt, snarare att du snabbast möjligt ska ta dig till en akutmottagning.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-07-28 kl. 23:56.
Citera
2025-07-28, 23:56
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Antihistamin.
Kortisolsalva.
Snacka me apotek & Doktor såklart.
De kmr lösa sig. Fuck 1177.
https://www.kronansapotek.se/Mildison-Lipid/p/486750/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=2.% 20Shopping%20-%2015-20%20bv&gad_source=1&gad_campaignid=20667486608&gb raid=0AAAAAD3bL_TDQx7X-1GTBStk31bQgZRwX&gclid=CjwKCAjwv5zEBhBwEiwAOg2YKD-VBZpmmXBt618ibICQFx5vgMrb3kUO4rpa6drQUe7JFu2XstwmS RoClsQQAvD_BwE

Drick vatten o ta de lungt tills du får hjälp. Kan va bra o ha någon asrenalinspruta osv tillgänglig.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2025-07-28 kl. 23:59.
Citera
2025-07-28, 23:59
Medlem
Citat:
Njah.. får kolla imorn bitti, känns som vanligt dock

Ifall reaktion är begränsad till lokal svullnad och klåda tror jag du kan vänta med att kontakta vården tills imorgon. Nu hade du väl tagit ett par desloratadin också?

Ifall svullnad börjar påverka cirkulation i hand(domningar, känsel), eller ifall du får påverkat allmäntillstånd med hastig puls eller låg puls, svettningar, yrsel etc så behöver du söka vård. Blodtryck är inte nödvändigtvis något man känner av. Det är därför man mäter det

Du har fått en fördröjd allergisk reaktion, men det är så här långt efter ganska liten risk att det ska förvärras ytterligare till något allvarligt.

Du kan också smörja sticken med mild kortisonkräm. Känner du någon som har tabletter betapred eller prednisolon går det tjuva av det, men det blir doktorn inte glad av, och är överkurs.

Men eftersom du fått en så pass kraftig reaktion behöver du kontakta vårdcentral för att ha adekvata preparat hemma för nästa gång du blir stucken.

Ovanstående text är baserat på egna livserfarenheter.
Senast redigerad av Robadido 2025-07-29 kl. 00:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in