• 1
  • 2
2025-07-28, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katteniskogen
Jag har dock mycket erfarenhet från butiker och restauranger. Vad händer om jag skulle söka (och få) ett sådant jobb?

Då blir du ju utskriven.

Har du relevant utbildning behöver du inte AF för att få ett utvecklat jobb utan det är bara att söka medan du jobbar i butiken.
Citera
2025-07-28, 16:08
Medlem
Om man förlitar sig på AF när det gäller jobbsökande är man illa ute. Hittar du ett jobb som iofs inte motsvarar din utbildning är det bara att ta det. Av någon outgrundlig anledning måste man dock vara inskriven hos AF för att få a-kassa men i övrigt skall man hålla sig borta från dem.
Citera
2025-07-28, 17:06
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katteniskogen
Hej! Jag förstår inte Arbetsförmedlingens (AF) roll!

Jag är nyutbildad utvecklare, men just nu är det mycket svårt att få jobb inom mitt område. Jag är inskriven på AF och tar A-kassa. I min plan från AF står att jag ska söka jobb inom mitt område fram till vårt nästa planeringsmöte (om 6 månader). Det låter ju rimligt då jag vill ha ett jobb som passar min utbildning.

Jag har dock mycket erfarenhet från butiker och restauranger. Vad händer om jag skulle söka (och få) ett sådant jobb?Initialt har jag ju tänkt att jag bara vill sikta in mig på utvecklarjobb nu, men pengarna tryter och jag skulle verkligen behöva ett jobb i väntan på!

Jag har förstått att AF kan hjälpa mig med arbetsmarknadsinsatser, sätta mig på fortbildning och sådant för att rikta mig rätt i min bransch. Men de kräver att de anser att jag "står långt från arbetsmarknaden". Just nu står jag "nära arbetsmarknaden" enligt dem, och därmed sätts inga insatser in. Om jag vill få den här hjälpen behöver jag vara arbetslös under längre tid.

Kort sagt: Vad händer om jag får ett oönskat jobb under tiden jag söker de jobb jag faktiskt vill ha? Kommer AF inte prioritera mig då? De bryr sig väl bara om jag har ett jobb eller ej? Poängen med att jag pluggade skulle vara att jag skulle få bättre jobb. Då känns det som en kontraproduktiv strategi att återgå till ett sådant jobb som jag försökte ta mig ifrån?

Tips, råd, hjälp med hur man bör tänka här?
Du kommer kanske få fortbildning och dylikt när du har varit arbetslös en lång tid, men det är inte direkt positivt för en arbetsgivare att man är långtidsarbetslös. Det ser mycket bättre ut att du tar ett butik/restaurangjobb och sedan söker utvecklarjobb därifrån. Jag tror att du gravt överskattar hur mycket arbetsförmedlingen kan hjälpa dig.

Så när en arbetsgivare frågar: "Vad sysslar du med just nu?" så kan du svara: "Just nu jobbar jag på x medans jag söker jobb som är relevanta för min utbildning" istället för: "Jag går på a-kassa och gör inte ett jävla skit".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in