2025-07-28, 08:39
Medlem
Jag blir både lite irriterad och sympatisk när jag läser om alla som protesterar mot turism.

Jag förstår när det är för att lokalbor inte har råd att köpa bostad, men det kan ordnas med lagar.

Jag hoppas alla hjälps åt att undvika resmål där man inte är önskad som turist, det finns många fina platser där man är önskad och där lokalsamhället är glada för den turistnäringen de har.

Vad tycker ni?
Citera
2025-07-28, 08:41
Medlem
AlfaQhards avatar
Kruxet är att det är länder vars ekonomi grundar sig i turism, att neka folk tillträde skulle bara skada ekonomin och jobben.
Citera
2025-07-28, 08:42
Medlem
67arigGubbes avatar
Ja riktiga mongos. Spanien är ett spnt ställe.

Ett land som ej hade överlevt utan turism men hatar turiset.

Gran canaria samma sak. Puckade fågelhjärnor till lokalbon
Citera
2025-07-28, 08:46
Medlem
triptykens avatar
Det svåra är väl för ställen som Gran Canaria att ställa om sin ekonomi.

Dom har ett riktigt bra universitet, och det har en hel del tekniskt arbete som dom kan förlita sig på (och en bra plats för astronomiska studier vilket är ovanligt i EU)
Men ekonomin är redan körd i botten sen 80-talet.

Vilket litet visar problemet med att förlita sig på turism som ekonomisk grund tyvärr. Det är litet som när ett torg i en förort får en till frisörsalong: ett järtecken på kommande pissiga tider.
Citera
2025-07-28, 09:21
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Jag blir både lite irriterad och sympatisk när jag läser om alla som protesterar mot turism.

Jag förstår när det är för att lokalbor inte har råd att köpa bostad, men det kan ordnas med lagar.
Te
Jag hoppas alla hjälps åt att undvika resmål där man inte är önskad som turist, det finns många fina platser där man är önskad och där lokalsamhället är glada för den turistnäringen de har.

Vad tycker ni?
På vissa ställen i Sverige är det också så, Holländare, Tyskar, Danskar, Belgare, Norrmän mm köper fastigheter och bor där Max 2 mån på sommaren, sen står det tomt, ingen skatt till varken kommun eller landet, affärer, bensinstationen tappar kunder….Gärna turister, men stopp för försäljning av fastigheter till turister, dom skall gå till fastboende..ska man åka till länder som gillar turister ska man nog åka till forna öststater, men iofs har jag aldrig blivit illa behandlad som turist var jag än åker, så det beror nog på hur man uppför sig också..
Citera
2025-07-28, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
På vissa ställen i Sverige är det också så, Holländare, Tyskar, Danskar, Belgare, Norrmän mm köper fastigheter och bor där Max 2 mån på sommaren, sen står det tomt, ingen skatt till varken kommun eller landet, affärer, bensinstationen tappar kunder….Gärna turister, men stopp för försäljning av fastigheter till turister, dom skall gå till fastboende..ska man åka till länder som gillar turister ska man nog åka till forna öststater, men iofs har jag aldrig blivit illa behandlad som turist var jag än åker, så det beror nog på hur man uppför sig också..

Ja, men flera länder har effektiva lagar om vilka som får köpa bostäder i landet. Det kan alla länder som behöver det införa.

Sen kan man bygga gated community bara till turister också som i vissa delar.
Citera
2025-07-28, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Ja riktiga mongos. Spanien är ett spnt ställe.

Ett land som ej hade överlevt utan turism men hatar turiset.

Gran canaria samma sak. Puckade fågelhjärnor till lokalbon

Sjuka med Spanien är att deras lagar lockar hela världens tjuvar... det sjukaste är att man kunde ta ut pengar ifrån olika bankomater helt utan pinkod... skumt vill de ha tjuvar
Citera
2025-07-28, 20:21
Medlem
Så länge turister på bo hotell så är det ju inga problem

Så lösning är ju att förbjuda uthyrning av lägenheter som är ämnade för att folk ska bo i...
Citera
2025-07-28, 21:51
Medlem
Lobengulas avatar
Nu är det väl inte länder som protesterar mot turism utan befolkningen på specifika destinationer. Jag kan förstå problemen med airbnb, turister som svinar och tar för mycket plats. Men det är knappast turistens fel, ja kanske svineriet. Problemet är att lokala politiker som folket har valt inte har tagit tag i saken.

Turistskatt finns redan på många platser, kanske den ska höjas för att kompensera för ökade kostnader som turismen medför samhället? Stor andel turister betyder behov av fler poliser och det kostar pengar.

Se över ordningsregler och straff. Låt det pissfulla brittiska fyllot få €1000 i böter för offentlig urinering. Alltså ta tag i saken och skärp toleransnivån.

Airbnb går att reglera men här skiljer sig lagarna mellan länder, lagar kan ändras.

Skyll inte på turismen, skyll på slapp hantering av lokala politiker som inte orkar ta tag i saken. I slutändan så är det de som protesterar som bär skulden för att inte ha valt politiker som tar tag i saken.
Citera
2025-07-29, 16:23
Medlem
Det största problemet är kryssningsfartyg med 3000-5000 passagerare som besöker en liten pittoresque stad, och fullständigt översvämmar platsen. Kryssningspassagerare lägger dessutom igen väldigt litet penger på ställen de besöker.

Jag kan också förstå Venezia, som "alla" vill se och som "drunknar" i tourister. Men när invånare i städer som Barcelona börjar skjuta vatten på tourister tycker jag att alla borde låta bli att åka dit, så kan de ju se vilken ekonomi de får då. När det gäller bostadspriser så kan ju t.ex. Mallorca införa samma regler som vissa små kuststäder i Norge - man har boplikt om man köper en fastighet där.
Citera
2025-07-30, 21:04
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraelaburgh
Det största problemet är kryssningsfartyg med 3000-5000 passagerare som besöker en liten pittoresque stad, och fullständigt översvämmar platsen. Kryssningspassagerare lägger dessutom igen väldigt litet penger på ställen de besöker.

Jag kan också förstå Venezia, som "alla" vill se och som "drunknar" i tourister. Men när invånare i städer som Barcelona börjar skjuta vatten på tourister tycker jag att alla borde låta bli att åka dit, så kan de ju se vilken ekonomi de får då. När det gäller bostadspriser så kan ju t.ex. Mallorca införa samma regler som vissa små kuststäder i Norge - man har boplikt om man köper en fastighet där.

Turismen i sig anpassar sig också. Jag tror folk kommer att tröttna på att flockas runt som får och trängas i köer i timtals. Det är ju nackdelen med de stora dagsturerna. Venedig och Capri är lugna under morgnar och kvällar. Så, det är smartare att övernatta på plats.

Svårt att balansera mellan vad som känns moraliskt korrekt och vad som ger inkomster. Har samhället styrts om till ren turistindustri så skjuter man ju sig själv i foten när man börjar införa mer radikala begränsningar.
Citera
2025-08-07, 08:12
Medlem
Sun Rulers avatar
I Costa del Sol har det förekommit vissa protester, framför allt mot att turismen driver upp hyreskostnaderna men det har varit relativt blygsamma aktioner i jämförelse med Barcelona och Kanarieöarna.

Jag vill minnas att turismens bidrag till ekonomin 2024 i den regionen uppgick till ca 230 miljarder. Det är betydande summor och varje gång vi är där så ser vi nya bostadsbyggen.

Vid nederbördsfattiga år så kan jag förstå problematiken med "överbefolkning".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in