2025-07-28, 07:16
Medlem
Hej!

Igår hände något riktigt vackert som jag fortfarande går runt och tänker på.

Jag fick komma riktigt nära kor och en tjur/oxe – och det var något speciellt med att se dem röra sig fritt. De gick precis dit de ville. Det var en frihet som smittade av sig på mig också. Jag kände mig glad att skåda detta. Jag kände mig lugn, jag kände mig trygg bland dem.

Jag träffade en kille som stod på en sten. Först trodde jag att han ägde dem, eftersom de följde efter honom längs skogskanten och ställde sig kring stenen han stod på. Det såg nästan ut som han ledde flocken.

Jag började filma långt innan jag ens såg honom. Har kortat ner klippet en hel del:

https://youtu.be/fy9jtqV1cVQ

Han verkade lite osäker där uppe på stenen, vi började ropa på varandra, när jag förstod att djuren inte var hans och han förmodligen var uppe på en sten för att han var rädd, så stannade jag upp och ville visa att jag var där, att han inte var ensam, och att det nog inte var någon fara. Försökte liksom hjälpa honom över till stigen där jag stod.

Vad tycker ni – är det vanligt att kor beter sig så här? Följer människor? Och hur ska man egentligen tänka om man råkar hamna mitt i en flock ute i naturen? Bland dessa kor fanns också tjur/oxe.

I och med att vi ropade på varandra, skulle det kunna trigga igång djuren och börja bli aggressiva och vilda?

Hade vi bara tur att det inte blev så?

Hur hade man annars försökt locka tillbaks människan till stigen, om man inte ska föra väsen?

Kanske bra att veta saker till nästa gång, tänker jag.
Citera
2025-07-28, 07:36
Medlem
Gingers avatar
Jaja. Ut med dig igen.

Bonnjävelen som äger dom kommer på besök varje dag med spann pellets och då blir dom tama
Citera
2025-07-28, 08:31
Medlem
StudiumValors avatar
Har inte hört om ngn som blivit dödad av kor eller tjur i sverige.
Förutom i trånga utrymmen.
Men man skall vara försiktig, speciellt om de har kalvar, om man går nära, har hund med sig eller det finns en tjur i hagen - de är lite oberäkneliga och kan agera snabbt.
Nä jag går inte in i hagen.
Citera
2025-07-28, 08:47
Medlem
67arigGubbes avatar
Det är vanligt.

Aldrig gått ut eller? Skapade du ett konto för att du skulle få följare på din kanal?
Citera
2025-07-29, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Men man skall vara försiktig, speciellt om de har kalvar, om man går nära, har hund med sig eller det finns en tjur i hagen - de är lite oberäkneliga och kan agera snabbt.
Jo, det har hänt flera gånger. Är lurigt med tjurar, speciellt om man inte kommer undan, som i en hage.
Jag skulle aldrig gå in i en hage med tjurar, isåfall skulle jag gå utmed haget så jag snabbt kan ta mig ut om de anfaller.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-07-29 kl. 01:01.
Citera
2025-07-29, 05:03
Avstängd
Citat:

"Dödsolyckor med kor sker i snitt ett par gånger per år."
Citera
2025-07-29, 07:58
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Jo, det har hänt flera gånger. Är lurigt med tjurar, speciellt om man inte kommer undan, som i en hage.
Jag skulle aldrig gå in i en hage med tjurar, isåfall skulle jag gå utmed haget så jag snabbt kan ta mig ut om de anfaller.

Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
"Dödsolyckor med kor sker i snitt ett par gånger per år."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...kydda-sin-kalv

Citat:
Koexperten: De gör allt för att skydda sin kalv

Citat:
Dödsolyckor med kor sker i snitt ett par gånger per år. Ofta handlar det om att de vill skydda sina kalvar. Det säger Cecilia Lindahl, forskare vid Institutet för jordbruks- och miljöteknik.

Det finns en tanke om att kor är lugna och snälla, ska man tänka sig för innan man går in till kor?

– Kor är generellt sett lugna och vänliga djur. Sedan finns det alltid situationer där det kan gå fel. Man ska vara vaksam, man ska aldrig komma emellan en ko och hennes avkomma eller om man har en hund med sig. De är nyfikna men det kan det gå snett och de kan ta död på hunden.

Så enligt i videon, så var mannen kanske för nära och man hör i videon att korna gör extra mer ljud ifrån sig.

Kalvar fanns där omkring och inkl en tjur. Djuren hade vaksamhet mot mannen som var på stenen. Det var kanske rent tur att djuren inte fick för sig någonting och ville anfalla, för att skydda sin kalv.
Citera
2025-07-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Det är vanligt.

Mer vanligt att man går kanske mitt i stigen och är man van, så låtsas man ibland som ingenting, mer än att man kanske kollar på djuren.

Mannen i videon blev nog rädd att han skulle bli attackerad.

Kalvar fanns runt omkring, så vad som helst hade kunnat ske egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in