2025-07-28, 16:10
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Det är sällan massmedia skriver ut namn när inget brott begåtts.
Han är nog inte tillräckligt känd heller för att passa i skvallerdelen.
Jag tror inte massmedia kommer skriva om detta. Eventuellt någon upprörd krönikör.

Precis så. Inget brott har begåtts i formell mening, d-kändis och har inga direkta kopplingar till någon relevant (till skillnad från Forsells styvson, även om jag är kritisk till den publiceringen). Det är nog svårt att rättfärdiga publicering utan att riskera att bli fällda i granskningsnämnden och andra organ.

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Om han är känd nog att få en stor artikel med bild när han skall släppa skiva 2023 borde han vara stor nog för en anomymiserad "kändis gjorde fel-artikel" när han är igång och aktivt letar små barn att våldta.

Återigen, inget brott har än så länge begåtts. Han utreds inte för något. Och jag tror inte att han har släppt någon skiva och fått en artikel i GP 2023 gör någon tillräckligt känd för att hänga ut någon för en sådan känslig sak som att mer eller mindre kalla någon för pedofil. Blir han föremål för en formell utredning så skulle det inte förvåna mig om en artikel kommer, men nu lär man avvakta. Det är alldeles för svårt att försvara om de skulle bli anmälda till granskningsnämnden.

Citat:
Här är ett typiskt exempel. Personen nämns inte vid namn. Är inte misstänkt för något särskilt allvarligt. Är inte särskilt känd (lite svårt att värdera objektivt förstås, jag hade aldrig hört talas om karln när det senare blev offentligt vem det är men det kan ju bara vara för att jag inte följer viss underhållning).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ds-for-sexkop?

Varför publicera det men inte den här typen? Om det bara är polisanmälan som saknas lär det lösa sig senast under dagen.

Inte jämförbart då det är en formell utredning som faktiskt sker. Det du har i detta fall är två personer med tvivelaktig bakgrund som anklagar en tredje part för att vara pedofil grundat på chattar de gjort med personen. Det finns ingen anmälan eller en pågående polisutredning. Dumpen får väl göra det först om de anser sig ha bevis för att han är en aktiv pedofil som går runt och raggar på småbarn.

Mer jämförbart hade väl varit #metoo-publiceringarna i så fall.
Senast redigerad av moralhora 2025-07-28 kl. 16:22.
Citera
2025-07-28, 16:19
Medlem
Liam och Noel Gallaghers bror Paul misstänks för våldtäkt, rapporterar The Telegraph.

Han anklagas för en rad sexbrott och även dödshot.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...s-for-valdtakt

Detta kan man uppenbarligen publicera. Ej kändis.
Citera
2025-07-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Nyhetsvärdet är ju lika med noll och press-etiskt är det problematiskt eftersom han inte begått något brott, att hans släkt kommer fara illa om det publiceras osv.

Vad folk ofta missar är att det är enormt tunga krav på det journalistiska arbetet, något tiktok-ungdomar nyligen fick erfara när dom fälldes för förtal mm för nåt dom sagt online (betalartikel men kan citera på begäran).

Så, varför publicera?
De har publicerat liknande fall https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...mpen-far-lamna. Varför är det problematiskt bara för att ett brott inte begåtts? Media tyckte inte att det var problematiskt att indirekt hänga ut en minderårig för att han tränade i "fel" kampsportklubb, men vuxna män som försöker begå våldtäkt mot barn (och påstår att han begått det tidigare), där går tydligen gränsen. Jag förstår verkligen inte varför det är så instinktivt för vissa att försvara pedofiler, ni äcklar mig.
Citera
2025-07-28, 17:01
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
De har publicerat liknande fall https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...mpen-far-lamna. Varför är det problematiskt bara för att ett brott inte begåtts? Media tyckte inte att det var problematiskt att indirekt hänga ut en minderårig för att han tränade i "fel" kampsportklubb, men vuxna män som försöker begå våldtäkt mot barn (och påstår att han begått det tidigare), där går tydligen gränsen. Jag förstår verkligen inte varför det är så instinktivt för vissa att försvara pedofiler, ni äcklar mig.

Den artikeln handlar om en direkt konsekvens som har hänt på grund av Dumpen - att en politiker avgår och detta är något som partiet bekräftar. Återigen så har inget hänt i detta fall mer än att han har blivit uthängd av Dumpen. Skulle Aftonbladetprofilen uttala sig offentligt om sin släkting så kanske det skulle kunna bli en artikel av det. Eller om han begår självmord som en konsekvens av uthängningen.

Men nu har han inga offentliga uppdrag att avgå från, ingen känd person har uttalat sig och ingen anmälan / utredning verkar ske.
Citera
2025-07-28, 18:08
Medlem
Ganonitos avatar
Aftonbladet hade ju en pedofil bland sina journalister för flera år sedan som ertappades med att ha barnporr på jobbdatorn. Han fick sparken, men minns inte om de själva publicerade namn och bild på honom.

Vilken profil är det som det gäller i detta fallet?
Citera
2025-07-28, 18:24
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinoBladsson
Tror det är stor chans att detta är påhitt i snuskchatt.

Varför tror du det?

Tror risken är större att värre saker har hänt. Han är inte direkt blyg, hoppade ju på en annan kvinna först och ”skojade” direkt om sexiga barn. Så gör ingen på första försöket, tror han är farlig som fan.
Citera
2025-07-28, 18:57
Media hatar väl Dumpen av någon korkad eller mörk anledning och rapporterar aldrig deras fynd, eller?
Har ingen aning om vem mannen på bilden är men bra jobbat av Dumpen!
Citera
2025-07-28, 19:03
Medlem
Gosifs avatar
Bra att bild finns på monstret.
Citera
2025-07-28, 20:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Vad jag tror: Inte tillräckligt känd samt fastnat i Dumpens nät; Dumpen har ingen cred i etablissemangsmedia. Dessutom fiktiva barn. Case closed.

Nu har ju mannen berättat om övergrepp mot barn i dennes närhet. Vad han tidigare gjort, så blir ju då inte längre fiktiva barn. Sedan vet man ju så klart inte om detta bara var BS eller inte. Något han drömt ihop och bara skrev för att den här kvinnan skulle bli imponerad.
Citera
2025-07-28, 20:29
Medlem
Citat:
[NOTERA att den här tråden ligger i Media och Journalistik. Den handlar inte om gäddan i sig utan om hur media och då särskilt Aftonbladet hanterar en delikat pressetisk situation.]

Dumpen har tagit och publicerat gädda nummer 647. För mer om det kan ni se dumpentråden om gäddorna men det är även medialt intressant.

Gäddan är D-kändis. Fullt i klass med eller till och med mer känd än många andra "kändisar" som tagits för snatteri och liknande och sen blivit omskrivna - normalt utan namns nämnande. I det här fallet är det en bror till en mycket känd aftonbladetprofil som skrivit krönika om deras nära relation. Han har gett ut tre skivor. Varit med i en film som vunnit guldbaggen. Omskrivits i kvällspress som ny pojkvän till en känd skådespelerska. Utan tvekan långt över ribban för vad som normalt anses vara "kändis nog" för media.

I loggarna från Dumpen berättar han att han förgripit sig på en sjuårig flicka. Han tror sig chatta med en mamma som han tror är intresserad av att ha sex tillsammans med gubben och sina döttrar som båda är under tio. Det är alltså ingen tvekan om vad gubben är och vad han försöker göra.

Så, vad tror vi? Kommer media nu att hålla vanlig standard och åtminstone skriva anonymiserade artiklar om kändispedofilen? Eller kommer det att bli locket på? Vilka pressetiska regler isåfall tillåter artiklar om snattande före detta dokusåpadeltagare men hindrar artiklar här?

Jens Ganman lyfter precis samma frågeställning på sin Substack.

https://jensganman.substack.com/p/314-affaren-bjurman?
Då han är en del av den ”goda sidan” kommer han klara sig. Går bra att vara pedofil och komma undan med det om du är en del av vänstern. De hatar att ta ansvar för någonting. Hoppas jag har fel här dock. Brukar dock inte ha fel. Tyvärr i denna situation
Citera
2025-07-28, 20:42
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nu har ju mannen berättat om övergrepp mot barn i dennes närhet. Vad han tidigare gjort, så blir ju då inte längre fiktiva barn. Sedan vet man ju så klart inte om detta bara var BS eller inte. Något han drömt ihop och bara skrev för att den här kvinnan skulle bli imponerad.

Det är ju något i så fall en polisutredning får visa. Och skulle det ske så är det väl då media lär börja skriva om det.
Citera
2025-07-28, 21:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalix888
Häng inte ut folk pga deras sexuella fantasier oavsett vad fan de handlar om. Det är inte tanken som räknas, det är handlingen.

Har han begått övergrepp, häng honom. Om inte, låt han vara.

Dumpen anhängare är fan missfoster hela högen. Troligen är majoriteten själv utsatta vilket gör det sorgligt men fortfarande, patetiska människor.

Jo och man måste ju beakta denna kvinna också. I vilken ålder är hon i nu. Om vi säger att det faktiskt hände så kan hon ju troligt ha förträngt dessa minnen. Om det inte hände och han bara snackat skit kommer hon ju ändå börja fundera. Har jag förträngt dessa minnen!

Något seriösa journalister måste tänka på innan de ringer upp henne om en kommentar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in