2025-07-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Hon må vara en bökig kund, men med tanke på alla pengar hon lägger i veckan så bör det inte vara några konstigheter att låta henne återkomma med sina jobbigheter. Om man ska se det utifrån rättigheter och skyldigheter så har ju kunden faktiskt rätt att göra som hon gör, då dom har öppet köp, och butiken har skyldigheten att låta kunder returnera så länge dom fortsätter med öppet köp.
Att ändra på butikens öppet köp villkor för att en kund är besvärlig vore dumt då dom flesta kunder endå inte returnerar varorna. Det är bara att låta det fortgå med tanke på alla pengar dom får in på kunden. Företag finns för att tjäna pengar och att stoppa denna kund är att jobba emot det.

Läs vad TS skriver en gång till!
Exakt allt returneras nästkommande vecka.
Om man ska tjäna några pengar på en kund, så innebär det att kunden faktiskt behåller varan någon gång.
Citera
2025-07-28, 11:27
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartkrutsskalle
Självklart får man det. Är bara om man portar pga sex,etnicitet, etc som man får problem. Att porta en person för den missköter sig är inga problem.

Låter som ett självklart fall för portning då skulle jag säga.

Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Hon må vara en bökig kund, men med tanke på alla pengar hon lägger i veckan så bör det inte vara några konstigheter att låta henne återkomma med sina jobbigheter. Om man ska se det utifrån rättigheter och skyldigheter så har ju kunden faktiskt rätt att göra som hon gör, då dom har öppet köp, och butiken har skyldigheten att låta kunder returnera så länge dom fortsätter med öppet köp.
Att ändra på butikens öppet köp villkor för att en kund är besvärlig vore dumt då dom flesta kunder endå inte returnerar varorna. Det är bara att låta det fortgå med tanke på alla pengar dom får in på kunden. Företag finns för att tjäna pengar och att stoppa denna kund är att jobba emot det.

Om personen lämnar tillbaka 100% av produkterna denne köper gång efter gång så skulle inte jag säga att det finns något värde att ha kvar kunden.
Om hon där i mot bara lämnar tillbaka 50% av produkterna så är det absolut en vinst att ha henne beroende på vinsten på produkter så kan det vara värt att ha kvar kunden.
Ska tilläggas att returer oftast tar mycket mer i anspråk än vanliga köp så det krävs bra vinst för att täcka upp.
Citera
2025-07-28, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Om man ska tjäna några pengar på en kund, så innebär det att kunden faktiskt behåller varan någon gång.
Ja om det är så, då håller jag med dig om att inga pengar tjänas. Men det står ju att kunden handlar för mellan 2-9k i veckan och då kan man anta att nya pengar spenderas
Citera
2025-07-28, 11:34
Avstängd
Jag har svaret.

Hon lever ett ruttet liv - det här är enda glädjen hon har.

Sen är frågan hur många andra ställen hon gör samma sak på.

Jag är inte pensionär men jag gör andra saker - åker med juste bil-
äter premiummat dricker premiumespresso dricker premiumläsk
o äter premiumglass - men det kostar - hennes bytesliv kostar inget
Citera
2025-07-28, 11:34
Medlem
KlappMungons avatar
1. Se till att all er annonsering, anslag osv innehåller någon liten brasklapp av typen "Öppet köp 14 dagar om ej annat avtalats".

2. Meddela tanten vid betalning att öppet köp inte gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Har läst om såna som satt i system att alltid beställa flera storlekar vid klädköp på nätet från butiker med fria returer, och blivit stoppade från fler köp för att fraktkostnaderna blev för höga.
Nåt liknande borde väl gå att åberopa här, typ överutnyttjande av returrätt.
Bara att hänvisa till att det är affärer ni bedriver och ingen terapiverksamhet.

Vid näthandel har man alltid rätt till öppet köp så de måste helt enkelt sluta sälja till personen.

Vid köp i fysisk butik finns ingen automatisk rätt till öppet köp så det är enklare.
Citera
2025-07-28, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
1. Se till att all er annonsering, anslag osv innehåller någon liten brasklapp av typen "Öppet köp 14 dagar om ej annat avtalats".

Vid näthandel har man alltid rätt till öppet köp så de måste helt enkelt sluta sälja till personen.

Vid köp i fysisk butik finns ingen automatisk rätt till öppet köp så det är enklare.
Brukar i dessa fall vara bytesrätt, d v s butiken går inte miste om intäkten, sedan är frågan om man kan byta varan till ny vara till ny vara osv.
Citera
2025-07-28, 11:38
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:

Nu är det hundra år sedan jag jobbade på bensinmack men många hade en jävligt konstig inställning.

Om de nekades låna toalett, telefon osv så kom det där "Jag är kund!" trots att de inte handlat något.
Citera
2025-07-28, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Låter som ett självklart fall för portning då skulle jag säga.

Om personen lämnar tillbaka 100% av produkterna denne köper gång efter gång så skulle inte jag säga att det finns något värde att ha kvar kunden.
Om hon där i mot bara lämnar tillbaka 50% av produkterna så är det absolut en vinst att ha henne beroende på vinsten på produkter så kan det vara värt att ha kvar kunden.
Ska tilläggas att returer oftast tar mycket mer i anspråk än vanliga köp så det krävs bra vinst för att täcka upp.
Där håller jag med dig att kunden är värdelös om allt hon lämnar butiken är köpt med pengar från tidigare returnerade varor. Men då det står att hon handlar varor för 2-9k i veckan så antar jag att hon dels har sina returpengar hon handlar för, men även att hon emellanåt lägger in nya pengar för köp.
Sen finns det ingenting som utesluter att dom varor hon går hem med är helt oreturnerade av någon annan kund heller, så det hon kommer tillbaka med är varor dom kan sälja till någon ny kund senare.
Det är sällan man kan komma och lämna tillbaka ett trasigt/fläckigt plagg och det går vägen för att man säger att färgen var fel?
Citera
2025-07-28, 11:59
Medlem
Citat:
Sen för övrigt så startar man inte en tråd på Flashback gällande ev pengatvätt om man vet att alla pengar kunden handlar för är pengar som kommer från ett tidigare inköp av kläder. Inte ens ett dagisbarn tror att det rör sig om någon form av systematisk pengatvätt om kunden alltid handlar för pengar som kommit från tidigare returer
Citera
2025-07-28, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon

Butiken som det rör sig om ser antagligen någon form av värde i att erbjuda öppet köp i butiken. Som du säger så är det ett val dom gjort själv att erbjuda detta. Det kan vara för att dom vet att denna detalj är avgörande för att kunden ska komma och handla i butik istället för på nätet. Någonting måste dom ju erbjuda för att locka till sig de kunder som överväger nätshopping. Näthandeln är en konkurrent givetvis.

Om jag hade ägt butiken så hade jag gjort allt jag kunde för att få köptorskar att besöka butiken så ofta jag kunde, även med vetskapen att allt kunden köper kommer att returneras. För att det ska vara ok med returen så förutsätter det att varan går att sälja på nytt, och då kommer cash in tillslut för varan utan att varan kommer tillbaka. Även om kunden tidigare lämnat tillbaka varor för 9k så är det nog inte helt omöjligt att samtidigt sälja på kunden nya varor för 13k, det är 4k ytterligare som kommer in från kunden, och mest troligt kommer allt tillbaka nästa vecka, och då det sker så säljer man på kunden varor för 17k, så det varje gång ökar och ökar. Det viktiga är att man får kunden att komma tillbaka på nytt, även om det är för att lämna tillbaka så är det endå butiken som vinner i längden. Köptorskar må vara besvärlig, men dom sprättar också pengar på handlandet och då kan man vara taktisk och låta kunden tro sig göra bra affärer när i själva verket butiken är vinnaren. Win-win
Citera
2025-07-28, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfoder
Jag arbetar i en modebutik där vi har 14 dagar öppet köp på alla varor. Vi har en stamkund eller vad man ska kalla henne som regelbundet kommer och gör dyrare inköp ca 1-2 gånger i veckan. Hon köper för mellan 2000-9000kr. Ofta de dyraste varorna. I början tyckte man det var kul att få in försäljningen till man upptäckte att hon har satt i system att alltid returnera varor och få pengarna tillbaka. Hon betalar alltid med kort och får alltid pengarna tillbaka in på samma kort. Hon har olika anledningar varje gång till de olika returerna, fel färg, ångrade mig, har något likande osv.

Vi har börjat undra i butiken om hon tvättar pengar, begår försäkringsbedrägeri, har shoppingberoende (dock brukar man nog inte returnera inom öppet köp tiden då), eller vad kan det vara annat för lurt på gång? Vi tror att hon gör samma sak i andra butiker då hon ofta går runt i staden med påsar precis vid öppning för att returnera varor.

Vad tror ni? Kan man begå något brott med kvittona på de höga inköpen?
100% att det handlar om TikTok videos där hon visar upp saker som inte ens har råd

En äkta social efterbliven människa helt enkelt
Citera
2025-07-28, 17:41
Medlem
Om hon gör så hela tiden skulle jag kasta ut henne och porta henne för all framtid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in