Citat:
Ursprungligen postat av
KlappMungon
1. Se till att all er annonsering, anslag osv innehåller någon liten brasklapp av typen "Öppet köp 14 dagar om ej annat avtalats".
2. Meddela tanten vid betalning att öppet köp inte gäller.
Vid näthandel har man alltid rätt till öppet köp så de måste helt enkelt sluta sälja till personen.
Vid köp i fysisk butik finns ingen automatisk rätt till öppet köp så det är enklare.
Butiken som det rör sig om ser antagligen någon form av värde i att erbjuda öppet köp i butiken. Som du säger så är det ett val dom gjort själv att erbjuda detta. Det kan vara för att dom vet att denna detalj är avgörande för att kunden ska komma och handla i butik istället för på nätet. Någonting måste dom ju erbjuda för att locka till sig de kunder som överväger nätshopping. Näthandeln är en konkurrent givetvis.
Om jag hade ägt butiken så hade jag gjort allt jag kunde för att få köptorskar att besöka butiken så ofta jag kunde, även med vetskapen att allt kunden köper kommer att returneras. För att det ska vara ok med returen så förutsätter det att varan går att sälja på nytt, och då kommer cash in tillslut för varan utan att varan kommer tillbaka. Även om kunden tidigare lämnat tillbaka varor för 9k så är det nog inte helt omöjligt att samtidigt sälja på kunden nya varor för 13k, det är 4k ytterligare som kommer in från kunden, och mest troligt kommer allt tillbaka nästa vecka, och då det sker så säljer man på kunden varor för 17k, så det varje gång ökar och ökar. Det viktiga är att man får kunden att komma tillbaka på nytt, även om det är för att lämna tillbaka så är det endå butiken som vinner i längden. Köptorskar må vara besvärlig, men dom sprättar också pengar på handlandet och då kan man vara taktisk och låta kunden tro sig göra bra affärer när i själva verket butiken är vinnaren. Win-win