• 1
  • 2
2025-07-27, 23:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Det är låtarna som är det viktiga.
Inte hur bra du sjunger och spelar.

En amatör med en bra låt är tusen gånger bättre än världens bästa musiker med en genomsnittlig låt.

Japp. Men precis. Helt ärlig med dig där!
Citera
2025-07-28, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag kan mycket knapphändigt plonka något på piano eller synth. Dock inte bra nog för att kunna spela något jag kommit på. Sen är jag bra på att vissla och kan faktiskt ibland vissla låtar jag nyligen hört. Tror också jag är mer träffsäker där än med att sjunga...

Det skulle finnas appar där man kunde vissla eller nynna och sen skulle det ändras till instrument. De flesta går inte att hitta och den enda jag provat för längesen var oduglig.

Sen finns AI men man har knappast full kontroll över musiken. Man kan skriva text, välja musikstil, lite med sångare, olika instrument och annat. Det är ren hit och miss. Ibland råkar något bli hyfsat bra men man får ofta göra många försök innan.

Men det finns ännu ett sätt. Att sjunga en låt man kommit på och sen kan vissa AI-tjänster göra en "cover". Jag sjunger inte jättebra men är nog ett av få sätt jag kan få fram en melodi...

Jag gjorde ett försök och något blev delvis som sången jag sjöng. Senare när jag ändrade något spårade det ut mer. Svårt att få låten, mestadels refrängen att bli som jag kommit på den. Sen rök antalet krediter för den gången.

Hade jag haft tillgång till ett riktigt band eller rockgrupp hade jag kunnat framföra idéer till låtar. Sen kan musiker i bandet ta ut melodi och ordna hur instrument ska bli. Tyvärr har jag inte det...

Finns bättre AI-tjänster eller andra tjänster som kan hjälpa om man kommit på en låt?

Någon som är i liknande situation?
KLFs bok The Manual (How to Have a Number One the Easy Way) från 1988 är kanske lite utdaterad idag (de själva deklarerade att den skulle vara obsolet efter ett år) men är en komplett steg för steg guide hur du skriver en låt som toppar listorna utan att ha någon tidigare erfarenhet av musik.

Österrikiska bandet Edelweiss följde manualen med låten Bring Me Edelweiss och sålde 5 miljoner exemplar.

Lite citat: (on the dole=socialbidrag)
Angående dagens teknik:

Hela boken för nedladdning:

https://archive.org/details/TheManua...ge/n4/mode/1up
Senast redigerad av BakedBakerman 2025-07-28 kl. 01:07.
Citera
2025-07-28, 04:14
Medlem
Symptms avatar
"Hur komponerar man musik utan att kunna spela instrument?"

typ 90% av alla som gör elektronik musik i alla dess former kan typ inte spela något instrument men dom har visioner om musik och kan syntar.

visioner och kunskap om hur man hanterar ljud är allt man behöver för att göra någon form av musik eller ljudbild.
Citera
2025-07-28, 04:28
Medlem
Pungsvings avatar
Lär dig musikteori. Det finns böcker att låna och youtube. Lär dig skapa dur och moll ackord. När du vet vad en skala är så nynna ihop en melodi i huvudet och se till att den passar en av skalorna. Det blir mer variation om du har en annan trevlig truddelutt du kan sy in i melodin då och då. Som text bearbeta något som känns äkta och starkt inom dig och förenkla och förkorta texten. Bäst blir det om du har en melodi som associerar till känslorna eller innehållet i texten. Ibland räcker det med en rytm som är som ett draperi i bakgrunden till texten. Lycka till.
Citera
2025-07-28, 04:36
Medlem
Du kan ju outsourca uppdraget till alla musiker i på flashback. Lägg ut ditt nynnande så kan du säkert få tillbaka motsvarigheten i instrumentform.
Citera
2025-08-11, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird

Sen finns AI men man har knappast full kontroll över musiken. Man kan skriva text, välja musikstil, lite med sångare, olika instrument och annat. Det är ren hit och miss. Ibland råkar något bli hyfsat bra men man får ofta göra många försök innan.

Du kan sjunga/spela in hela låtar med ett AI-program (tex Suno), eller importera filer där du redan sjungit in låten för att sedan få AI:n att tillsammans med din text putsa till det enligt alla dina önskemål och förvandla det till en fullfjädrad låt enligt den genre du siktar efter. Då har du både text och melodi enligt ditt orginal. Visst, det kommer ju inte att bli din originalröst som sjunger på låten sedan men det kanske du inte vill heller.
Du kan ju även separera en färdig låt i flera "stems" när du är nöjd med den och plocka bort sångaren från spåret om du vill lägga på din egen sång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in