Jag kan mycket knapphändigt plonka något på piano eller synth. Dock inte bra nog för att kunna spela något jag kommit på. Sen är jag bra på att vissla och kan faktiskt ibland vissla låtar jag nyligen hört. Tror också jag är mer träffsäker där än med att sjunga...
Det skulle finnas appar där man kunde vissla eller nynna och sen skulle det ändras till instrument. De flesta går inte att hitta och den enda jag provat för längesen var oduglig.
Sen finns AI men man har knappast full kontroll över musiken. Man kan skriva text, välja musikstil, lite med sångare, olika instrument och annat. Det är ren hit och miss. Ibland råkar något bli hyfsat bra men man får ofta göra många försök innan.
Men det finns ännu ett sätt. Att sjunga en låt man kommit på och sen kan vissa AI-tjänster göra en "cover". Jag sjunger inte jättebra men är nog ett av få sätt jag kan få fram en melodi...
Jag gjorde ett försök och något blev delvis som sången jag sjöng. Senare när jag ändrade något spårade det ut mer. Svårt att få låten, mestadels refrängen att bli som jag kommit på den. Sen rök antalet krediter för den gången.
Hade jag haft tillgång till ett riktigt band eller rockgrupp hade jag kunnat framföra idéer till låtar. Sen kan musiker i bandet ta ut melodi och ordna hur instrument ska bli. Tyvärr har jag inte det...
Finns bättre AI-tjänster eller andra tjänster som kan hjälpa om man kommit på en låt?
Någon som är i liknande situation?
KLFs bok The Manual (How to Have a Number One the Easy Way) från 1988 är kanske lite utdaterad idag (de själva deklarerade att den skulle vara obsolet efter ett år) men är en komplett steg för steg guide hur du skriver en låt som toppar listorna utan att ha någon tidigare erfarenhet av musik.
Österrikiska bandet Edelweiss följde manualen med låten Bring Me Edelweiss och sålde 5 miljoner exemplar.
Lite citat: (on the dole=socialbidrag)
So how do you go about achieving a U.K. Number One? Follow this simple step by step guide:
Firstly, you must be skint and on the dole. Anybody with a proper job or tied up with full time education will not have the time to devote to see it through. Also, being on the dole gives you a clearer perspective on how much of society is run. If you are already a musician stop playing your instrument. Even better, sell the junk. It will become clearer later on but just take our word for it for the time being. Sitting around tinkering with the Portastudio or musical gear (either ancient or modern) just complicates and distracts you from the main objective. Even worse than being a musician is being a musician in a band. Real bands never get to Number One - unless they are puppets .
If you are in a band you will undoubtedly be aware of the petty squabbles and bitching that develops within them. This only festers and grows proportionately as the band gets bigger and no band ever grows out of it. All bands end in tantrums, tears and bitter acrimony. The myth of a band being gang of lads out "against" the world (read as "to change", "to shag" or "to save the world") is pure wishful thinking to keep us all buying the records and reading the journals. Mind you, it's a myth that many band members want to believe themselves.
So if in a band, quit. Get out. Now.
Angående dagens teknik:
"It's obvious that in a very short space of time the Japanese will have delivered the technology and then brought the price of it down so that you can do the whole thing at home. Then you will be able to sod off all that crap about going into studios."
Lär dig musikteori. Det finns böcker att låna och youtube. Lär dig skapa dur och moll ackord. När du vet vad en skala är så nynna ihop en melodi i huvudet och se till att den passar en av skalorna. Det blir mer variation om du har en annan trevlig truddelutt du kan sy in i melodin då och då. Som text bearbeta något som känns äkta och starkt inom dig och förenkla och förkorta texten. Bäst blir det om du har en melodi som associerar till känslorna eller innehållet i texten. Ibland räcker det med en rytm som är som ett draperi i bakgrunden till texten. Lycka till.
Sen finns AI men man har knappast full kontroll över musiken. Man kan skriva text, välja musikstil, lite med sångare, olika instrument och annat. Det är ren hit och miss. Ibland råkar något bli hyfsat bra men man får ofta göra många försök innan.
Du kan sjunga/spela in hela låtar med ett AI-program (tex Suno), eller importera filer där du redan sjungit in låten för att sedan få AI:n att tillsammans med din text putsa till det enligt alla dina önskemål och förvandla det till en fullfjädrad låt enligt den genre du siktar efter. Då har du både text och melodi enligt ditt orginal. Visst, det kommer ju inte att bli din originalröst som sjunger på låten sedan men det kanske du inte vill heller.
Du kan ju även separera en färdig låt i flera "stems" när du är nöjd med den och plocka bort sångaren från spåret om du vill lägga på din egen sång.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!