• 1
  • 2
2025-07-27, 11:51
Medlem
Har planer på att flyga till Kazakstan i höst eller vår.

Men ser jag på kartan så går väl flygrutten över ukraina/ryssland (?) o det känns ju inte jättetryggt..

Hur flyger de till dessa platser egentligen? Eller kör de ner till Turkiet o sen vidare?

Har någon varit i Kazakstan o kan rekommendera det?
Citera
2025-07-27, 12:24
Medlem
Kollektivtrafikens avatar
Finns nästan alltid en väg in.
Det enda du behöver kolla är vart ifrån du kan flyga direkt in i landet och röra dig ditåt.

Om du är orolig över rutten och du inte ebrjuds några bättre alternativ så kan man alltid åka buss och grejer på nåt vis. Finns alltid nåt

Är i övrigt nyfiken... Vad ska du till Kazakstan att göra?
Citera
2025-07-27, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektivtrafiken
Det enda du behöver kolla är vart ifrån du kan flyga direkt in i landet och röra dig ditåt.

Om du är orolig över rutten och du inte ebrjuds några bättre alternativ så kan man alltid åka buss och grejer på nåt vis. Finns alltid nåt

Åka buss eller grejer på nåt vis? 400 mil från Stockholm. Och omöjligt utan att passera Ryssland. Om du inte önskar åka via Turkiet, och lägga till 200 mil.
Senast redigerad av PatricHbg 2025-07-27 kl. 12:32.
Citera
2025-07-27, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat

Men ser jag på kartan så går väl flygrutten över ukraina/ryssland (?) o det känns ju inte jättetryggt..

Hur flyger de till dessa platser egentligen? Eller kör de ner till Turkiet o sen vidare?

Du flyger via Istanbul

Astana är en otroligt spännande stad, maten väldigt god, allt dock vansinnigt dyrt
Citera
2025-07-27, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektivtrafiken

tack! men låter krångligt.

det vanliga - ett fruntimmer som lockar. men skulle även vara intressant att besöka för upplevelsen. är nog inte enbart så som i borat filmerna. har sett fina youtube videos hur det är där borta...
Citera
2025-07-27, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du flyger via Istanbul

Astana är en otroligt spännande stad, maten väldigt god, allt dock vansinnigt dyrt

tack! precis vad jag önskar mig! mitt mål är dock almaty!

dyrt? - tjänar de också bra därborta?
Citera
2025-07-27, 13:09
Medlem
Citat:

Du tänker att det är tryggare att flyga över Iran är mycket tryggare? Eller ja om man antar att de flyger den kortaste vägen så blir det över Ryssland istf Ryssland.

För över Ukraina ser jag inte riktigt varför man skulle behöva flyga? Bortsett från att inget flygbolag ändå väljer den vägen så är det väl inte ens längs den kortaste vägen till Kazakstan?
Citera
2025-07-27, 13:43
Medlem
Limma skinkbits avatar
Kika in på Flightradar24 och zooma ut lite så ser du tydligt vilka flygrutter som är aktuella idag. Inga flyg över huvud taget går över Ukraina.
Citera
2025-07-27, 13:53
Medlem
Går att ta sig dit via Doha.
Citera
2025-07-27, 14:23
Moderator
Neksnors avatar
Leta upp en flygresa och kolla sedan hur de berörda flighterna kör på Flightradar 24 eller liknande.
Citera
2025-07-27, 15:01
Medlem
triptykens avatar
Citat:
tack! men låter krångligt.

det vanliga - ett fruntimmer som lockar. men skulle även vara intressant att besöka för upplevelsen. är nog inte enbart så som i borat filmerna. har sett fina youtube videos hur det är där borta...

Fan det låter genuint spännande - åka till Kazakstan för kärleken har ju ett visst romantiskt skimmer över sig.

Är genuint litet avundsjuk så när du kommer tebax får du fan starta en tråd om hur det var!
Citera
2025-07-29, 22:21
Medlem
GormDenGamles avatar
Turkish Airlines flyger dit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto