• 1
  • 2
2025-07-30, 06:04
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Som sagt så kan ju någon som anser det finnas ett svenskt förtryck förklara exakt hur detta ser ut, för det är alltjämt oklart.
Istället kan all överrepresentation till stor del förklaras med krockar, som dessa:

-Avundsjuka. Svenskar ses som herrar, fast det är högst oklart om vi är det. Det uppstår alltid ett gap mellan så pass olika grupper, som de vi har i mångkulturen idag.
-Ovana vid det moderna västsamhället.
-Angående sexbrott: svenska tjejer, kända för sin skönhet och Sverige har länge varit känt för vår frigjordhet. Snygga blondiner är ovanliga i ursprungsländerna = i våldtäkter har invandrare alltid haft en överrepresentation.
-Misstänksamhet mellan grupper. Den här tråden kan ju läsas också: (FB) Tillit spelar stor roll för invandrares ekonomiska framgång visar ny forskning

Alla i landet har samma rätt till fattigdomshjälp och bidrag och ändå ser det ut som det gör - de här punkterna kan förklara varför.
Folkblandningen i den här omfattningen är grogrunden, något som det homogena samhället slapp. Alla som blivit problemmakare här var givetvis inte problemmakare i hemlandet.

Vilket jävla trams. De är skräp det är problemet.
Citera
2025-07-30, 10:00
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Vilket jävla trams. De är skräp det är problemet.
Är det något som är trams, vad är det som är trams?
Citera
2025-08-02, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Det här med "förtryck" och "socioekonomiska faktorer" är enbart lögner från personer som sympatiserar med brottslingarna.

När Sverige var extremt fattigt och svält förekom så var den stora majoriteten hederliga ändå.
Medan dagens kriminella haft tillgång till gratis skola, gratis sjukvård, socialbidrag, A-kasssa, föräldrapenning, flerbarnstillägg, bostadsbidrag, hemspråksundervisning med mera med mera.

De har haft det bättre än vad 99% av mänskligheten genom historien haft det. Så nej, det är inte för att de är "förtryckta" som de begår brott.

Studier visar tydligt på genetiska samband. En rik man med en kriminell nära släkting är mycket mer sannlik att börja begå brott jämfört med en fattig man utan kriminella släktingar.

Bra poäng att brottsligheten troligen var lägre och även mindre grov på den tiden det fanns många fattiga svenskar i Sverige.

Annat du skriver påminner också om en artikel jag läste idag, "All ondska kan inte förklaras med utsatthet".

Fast frågan är om någon ondska kan det? Kan enbart utsatthet eller fattigdom få någon att skjuta en person till döds för pengar, tortera ett äldre par för att komma åt deras pengar etc?

Jag har inget klart svar... Det finns många faktorer men tror att det finns många människor som inte skulle göra några av dessa saker under i stort sett några omständigheter.
Senast redigerad av Snobird 2025-08-02 kl. 02:13.
Citera
2025-08-02, 10:48
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Är det något som är trams, vad är det som är trams?

Att det på nåt sätt skulle vara synd om svartingar.
Citera
2025-08-02, 10:52
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Bra poäng att brottsligheten troligen var lägre och även mindre grov på den tiden det fanns många fattiga svenskar i Sverige.

Annat du skriver påminner också om en artikel jag läste idag, "All ondska kan inte förklaras med utsatthet".

Fast frågan är om någon ondska kan det? Kan enbart utsatthet eller fattigdom få någon att skjuta en person till döds för pengar, tortera ett äldre par för att komma åt deras pengar etc?

Jag har inget klart svar... Det finns många faktorer men tror att det finns många människor som inte skulle göra några av dessa saker under i stort sett några omständigheter.

Men självklart har du inget svar så jag svarar åt dig det är deras primitiva kulturer som gör dom till de monster de är sen spelar gener med roll. Men ja det går emot din kulturmarxistiska världssyn.
Citera
2025-08-02, 11:02
Medlem
Citat:
Men självklart har du inget svar så jag svarar åt dig det är deras primitiva kulturer som gör dom till de monster de är sen spelar gener med roll. Men ja det går emot din kulturmarxistiska världssyn.

Jag är knappast "kulturmarxist" och utesluter inte att kulturell bakgrund kan ha betydelse.

Men hur hög är brottsligheten i Mellanöstern? Är deras kulturer något som får dem att kaosa och leva rövare, borde väl brottsligheten vara ganska hög i Mellanöstern?

Jag kommer ihåg att jag t.ex. jämfört Stockholm och Teheran på en sajt. I vissa avseenden är Stockholm värre.

Sen är vissa länder också fattigare än Sverige vilket bidrar till högre brottslighet. Socialt skyddsnät håller faktiskt brottsligheten nere...

Sverige skulle varit betydligt värre om det inte var hyfsat lätt att få socialbidrag.
Citera
2025-08-02, 11:12
Medlem
Faktiskt är enligt detta, Pakistan säkrare än Sverige.

https://www.numbeo.com/crime/compare...ountry2=Sweden

Då räknar de inte in terrorism såklart vilket vi inte har mycket av. Dessutom är det en sajt där folk rapporter själva... Men ändå...

Att Pakistan på något sätt kan anses säkrare än Sverige är skrämmande och svårt att tro på.
Citera
2025-08-02, 12:17
Medlem
psaks avatar
Citat:
Att det på nåt sätt skulle vara synd om svartingar.
Då lyckades du visst missa första meningen jag skrev.
Citera
2025-08-02, 21:14
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird

Ja, man kan undra... Är diverse etniska gruppers situation, förtryck de utsätts för nu eller i det förflutna, fattigdom, etniska, sociala eller kulturella problem och faktorer en ursäkt för överrepresentation inom brottslighet och andra mindre lämpliga beteenden?

Vad tycker ni?

En ursäkt? Nej!

En förklaring? Säkerligen i någon mån. Men om man betänker att få grupper varit mer förtryckta än judarna, och att dessa ändå inte är kända för överrepresentation inom brottsligheten utan snarare för överrepresentation bland Nobelpristagare, så blir det ju uppenbart att förtryck inte duger som ensam förklaring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in