2025-07-27, 21:10
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vet du, jag r s otroligt less p folk som pstr saker och sedan inte klarar av att visa kllan.

Det r inte min grej att ta fram fakta fr det du pstr.
Okej, gr inte det d. Ha en fin sndag nu.
Citera
2025-07-27, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Okej, gr inte det d. Ha en fin sndag nu.
Och nr du inte kunde f fram en klla, s tolkar jag det hela som att du bara hittade p.
Citera
2025-07-28, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Tycker det r bra du stller sdana hr frgor.
Frr i vrlden nr det bara var kontanter, kunde man ju se sjlva pengarna - Man kunde ta i dem. Det var faktiskt skillnad fr man blev mer medveten om att pengarna fanns. Spargrisen blev tyngre och tyngre. Sdant gav ett bttre frhllande till pengarna.

Nr bankkorten kom, riktade affrerna in sig p att frska lura sina kunder att kpa mer n de hade rd med. Fr folk kunde ju inte SE pengarna. Och de har fortsatt med att frska f folk i sina 'klor'. Bankkorten r frrdiska.

Jag har sagt till banken att jag inte vill ha kredit. Allts att nr pengarna p kortet r slut s gr det inte att handla mer. Det var ngot jag fick be dem gra - och de var inte jtteglada fr den begrnsningen. Kallas fr debetkort. Och det fungerar.
verblicken har jag nr jag gr in i internetbanken och ser varje tillflle som jag anvnt kortet.
En annan sak- jag har ven ett srskilt konto fr bankkortet. S jag har inte pengar liggande p kortet i ondan. Knns skrare. Dock kan pengarna ta slut p kortet, och d mste jag fylla p. Men det knns bra att ha det s fr d har jag begrnsat pengarna p kortet.

S till din frga om rntan. Den r 20 % - och det tolkar jag som att den r 20 % om ret.

Ett vanligt betalkort har ingen kredit, det r inget du behver be om eller ngot som banken inte vill ge ut, vad r det fr trams du hittar p?

Jag har ett vanligt debetkort och ett kreditkort i det som ingr i mitt "paket" jag har med banken. Grundpaket r ett vanligt betalkort, kreditkortet r det man fr lgga till

Du fr dessutom exakt samma verblick p kreditkortet, och istllet fr att flytta pengar till ditt konto du har kortet kopplat till s kan man betala in till kreditkortet, s i praktiken r det ingen skillnad alls, slnge man inte handlar fr mer n man har tckning fr.
Citera
2025-07-28, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ett vanligt betalkort har ingen kredit, det r inget du behver be om eller ngot som banken inte vill ge ut, vad r det fr trams du hittar p?

Jag har ett vanligt debetkort och ett kreditkort i det som ingr i mitt "paket" jag har med banken. Grundpaket r ett vanligt betalkort, kreditkortet r det man fr lgga till

Du fr dessutom exakt samma verblick p kreditkortet, och istllet fr att flytta pengar till ditt konto du har kortet kopplat till s kan man betala in till kreditkortet, s i praktiken r det ingen skillnad alls, slnge man inte handlar fr mer n man har tckning fr.

S kan det vara i din bank.. S var det inte i min. Och det viktiga fr mig r att jag inte har kredit.
Du behver vl inte vara otrevlig fr det.
Citera
2025-07-29, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Tickar rntan p eller flyter den p?

Jag undrar en detalj kring kreditkortet. Anta att jag 1/1 r 2025 betalar 1000:- med mitt kreditkort. Ett stt att rkna ut vad jag ska betala 1/1 2027 utan att ha amorterat alls r om rntan r 20% det samma som 1000*1.2^2

Men rknas rntan ut s eller har man talet e i basen och delar in tiden i ondligt sm perioder med en base e integral och p s stt rknar ut rnta? Minsta mjliga tid s summan av den r tv r dr man i varje integralsrektangel adderar vad rntan lgger p fr dess delta tid.
I Sverige s har vi 360 stycken bankdagar per r, 30 dagar per mnad. Det betyder indirekt att rntekostnaden frn den 1 februari till 1 mars r lika stor som 1 mars till 1 april trots att februari enbart har 28 dagar och mars har 31 dagar.

Det r drfr dyrare per dag att lna pengar under februari n i mars. Det r allts inte ondligt sm perioder utan 360 st per r som fr att gra det lite krngligare inte har samma "bredd"...
Citera
2025-07-29, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Betalar du fakturorna till fullo s r kreditkort bttre. Jag fr ca 2000 tillbaka i cashback rligen p mitt kort.

Du handlar allts fr mer n en arbetar mnadsln trettisex tusen kronor varje mnad med kreditkortet fr att f tillbaks ynka 165kronor.

Du har ftt betala de 165kronorna i hgre priser p tjnster och varor och gr minus p affren nr du fr betala allt annat runtomkring det genom mer skatt och mer kriminalitet osv.
Citera
2025-07-29, 14:08
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Du handlar allts fr mer n en arbetar mnadsln trettisex tusen kronor varje mnad med kreditkortet fr att f tillbaks ynka 165kronor.

Du har ftt betala de 165kronorna i hgre priser p tjnster och varor och gr minus p affren nr du fr betala allt annat runtomkring det genom mer skatt och mer kriminalitet osv.
Det dr med de kollektivt hgre priserna p tjnster och varor. Undgr datalog detta genom att avst sina tv tusen kronor per r? Naturligtvis inte. S om du vill f ver folk p din sida freslr jag en annan pedagogik. Men du kanske r en sn som bara vill f ur sig sin klagosng kanske.
Citera
2025-07-29, 14:44
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Det finns ju andra frdelar med att betala med kreditkort.

Har du t.ex kpt en resa med kreditkort och bolaget gr i konkurs innan du hinner ka s behver du inte betala. Har du kpt resan med debetkort eller kontant s fr du stlla dig p k fr att frska f ut ngot ur konkursboet (det kommer inte att g bra).

Har du kpt en ny TV fr 20 000 och upptcker nsta vecka att den bara kostar 15 000 i en annan affr, s kan du f mellanskillnaden tillbaka. S fungerar mitt kort.

Har jag kpt biljetter till en konsert och drabbas av sjukdom s att jag inte kan g dit, s fr jag pengarna tillbaka.

Fr jag problem med bilen nr jag r ute och reser s har jag gratis assistans om jag har tankat och betalat med mitt kreditkort. Visst, jag har redan assistans genom bilens frskring, men kortutgivaren betalar sjlvrisken t mig.

Kper jag en vara som gr snder s har jag ett rs extra garanti om jag har betalat den med kreditkortet.

Ja, och s fr jag ju betalt fr att jag har kortet. Ngon tusenlapp om ret. Det r vl inget att hnga i granen, men om jag fr betalt fr att anvnda ett betalstt som ger mig extra frdelar, s varfr inte.

Jag gissar att du aldrig har haft ngot kreditkort sjlv och drfr inte vet s mycket om hur ett sdant fungerar?
Citera
2025-07-29, 18:52
Medlem
datalogs avatar
Citat:

Ja. Men det r inte mitt problem, utan alla kunder str fr det kollektivt. ven de med debitkort.
Citera
2025-07-29, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Det dr med de kollektivt hgre priserna p tjnster och varor. Undgr datalog detta genom att avst sina tv tusen kronor per r? Naturligtvis inte. S om du vill f ver folk p din sida freslr jag en annan pedagogik. Men du kanske r en sn som bara vill f ur sig sin klagosng kanske.

Handlar om att Blatteman tycker man ska ta det kontant s att garen kan stoppa pengarna i fickan och ta ut ett lgre pris "utan att Skatteverket jvlas med smfretagare".
Citera
2025-07-29, 20:52
Medlem
Roidberts avatar
Jag fr en e-faktura fr alla kp jag har genomfrt med kortet mellan den 14 juli och 14 augusti. Om jag handlar fr 2000kr under den tidsperioden r det 2000kr jag skall betala innan brjan av september. Om jag handlar fr ytterligare 500kr den 15 augusti skall dessa pengar betalas p nsta faktura som ska vara betald i brjan av oktober. Man behver inte betala rnta s lnge man betalar hela beloppet i tid varje mnad.

Anskte sjlv om en lg kreditgrns p 10.000kr eftersom det r vad jag behver, har rd med och ville inte heller riskera avslag. Skaffade frmst kreditkort fr att ha bttre skydd nr jag kper flygresor och eventuellt behver reklamera. Kiwi frskte blsa mig p 4000kr genom att erbjuda sina vrdelsa pong 2021, och det tog 3-4 mnader innan jag fick tillbaka mina pengar via kortreklamation. Hade jag haft kreditkort hade jag inte behvt ligga ute med mina egna pengar s lnge.
Citera
2025-07-29, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Det dr med de kollektivt hgre priserna p tjnster och varor. Undgr datalog detta genom att avst sina tv tusen kronor per r? Naturligtvis inte.

Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Ja. Men det r inte mitt problem, utan alla kunder str fr det kollektivt. ven de med debitkort.

Ju fler som betalar med kreditkort desto dyrare fr samhllet =allts er sjlva och ni r med och skapar mer arbetslshet och kriminalitet och mindre konsumtion och krasch av kronan + ondig inflation.

Ifall ni inte bryr er om grannarna och vill parasitera p andra genom detta s kan det ju vara smart att hlla truten och inte skriva om det p forum fr att lura ts och andra att ta kreditkort isfall (ven fast ni sjlva blir lurade i slutndan och fr betala fr detta fast ni inte fattar det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in