• 4
  • 5
2025-07-27, 18:56
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Går inte poliser, tullen m.fl. på restaurang när de är på tjänsteresa?
Bra fråga. Är man i tjänst 24/7 på en tjänsteresa?
Citera
2025-07-27, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...avs-av-kollega

Den ”obligatoriska flygplatsölen” intogs glatt av en tulltjänsteman på resa.

Senare blev han angiven av en kollega från Åklagarmyndigheten som var med på tjänsteresan.

Nu har han fått en varning av Tullverkets personalansvarsnämnd.

Rätt att ange honom?
Rätt eller fel, sjukt oskönt beteende. Ffa om det inte påpekas man mot man först.

Men givetvis är det oerhört korkat att dricka öl när man är i tjänst om det nu är förbjudet. Och som tulltjänsteman får man ju också förstå att dylika "larviga" regler är striktare.
Citera
2025-07-27, 20:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Om det är nolltolerans mot alkohol på arbetstid så handlar det inte om eventuell förmåga att resa med flyg. Om man vill dricka alkohol på arbetstid får man söka sig till en arbetsplats där det är tillåtet.

Flygtid är väl knappast arbetstid. Han är ingen pilot.
Citera
2025-07-27, 21:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Flygtid är väl knappast arbetstid. Han är ingen pilot.

Kan man skilja på betald tid och arbetstid, finns det definitioner och vad säger Tullverkets policy kring alkohol?
Citera
2025-07-27, 22:40
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Ugh. Kan tänka mig att ölen intogs 1530 på Kastrup. Planet landade i Sverige 1730, efter arbetsdagens slut. Nån jävla glasögonorm från EBM som gillar att stirra in i framförvarande säte under flygningen tyckte det var olämpligt och anmälde. Häng ut fanskapet NU!
Citera
2025-07-27, 22:54
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Trams, en öl gör knappast någon skillnad på förmågan att resa med flyg.

Nej, absolut inte. Men är man under arbetstid ska man inte dricka. Då är det bättre han checkar ut om han nu behövde en öl.

Dåligt omdöme av personen i fråga.
Citera
2025-07-28, 01:12
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinat
Du är tyvärr hjärntvättad. Vem har rätt att hindra att människor tar droger om de vill?

När man bor tillsammans med andra i ett samhälle så får man acceptera att följa de lagar och regler som samhället har beslutat om. Alternativet är att påverka för att ändra lagarna/reglerna eller flytta till ett samhälle där ens böjelse är laglig.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I min erfarenhet av sådana här situationer, är det alltid bättre att err on the side of caution. Man bor på hotell, jobbet betalar, man delar rum med en kollega, det finns en minibar... man blir frestad att ta något där

Om du behöver dela rum med en kollega bör du byta arbetsgivare.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Kan han inte få göra vad han vill på sin rast? I alla fall inom lagens ramar? De var ju ändå inte han som skulle köra flyget!

Hade han rast? När man är på tjänsteresa finns det normalt tre olika delar dynget kan delas in i - arbetstid, restid och fritid. De två första får man betalt för och då ska man följa arbetsgivarens policy kring bland annat alkohol. Många företag brukar även ha uppförandekoder gällande hur man ska uppföra sig på sin fritid om man på ett eller annat sätt anses företräda företaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Tulltjänstemannen borde hävdat att han lider av flygrädsla och behövde lugna nerverna inför flygresan. 😆🍺

Om personen lider av flygrädsla borde denna ha meddelat detta innan resan och sagt att det är olämpligt att denna tar detta uppdrag.

Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Går inte poliser, tullen m.fl. på restaurang när de är på tjänsteresa?

Gör de säkert om behov finns men vad har det med trådens ämne att göra?
Citera
2025-07-28, 03:05
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...avs-av-kollega

Den ”obligatoriska flygplatsölen” intogs glatt av en tulltjänsteman på resa.

Senare blev han angiven av en kollega från Åklagarmyndigheten som var med på tjänsteresan.

Nu har han fått en varning av Tullverkets personalansvarsnämnd.

Rätt att ange honom?

Stasiagenter tycker alltid det är rätt att anmäla.

Men riktiga människor gör en bedömning om omständigheterna. Så rätt eller fel går inte att bedöma utan att veta alla fakta.
Citera
2025-07-28, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
De där myndigheterna är som ler och långhalm.

Kommer inte som en överraskning. Vi andra bör ta varning av detta, att aldrig göra något som någon kan sätta dit dig för - inte ens ta en öl.

Ja vi får ta detta som en varning att våra närmsta kollegor sannolikt kommer hugga oss i ryggen så fort de får chansen!

Ska man dricka på jobbet måste man göra det när man jobbar hemma
Citera
2025-07-28, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
När man bor tillsammans med andra i ett samhälle så får man acceptera att följa de lagar och regler som samhället har beslutat om. Alternativet är att påverka för att ändra lagarna/reglerna eller flytta till ett samhälle där ens böjelse är laglig.

Om du behöver dela rum med en kollega bör du byta arbetsgivare.

Hade han rast? När man är på tjänsteresa finns det normalt tre olika delar dynget kan delas in i - arbetstid, restid och fritid. De två första får man betalt för och då ska man följa arbetsgivarens policy kring bland annat alkohol. Många företag brukar även ha uppförandekoder gällande hur man ska uppföra sig på sin fritid om man på ett eller annat sätt anses företräda företaget.

Om personen lider av flygrädsla borde denna ha meddelat detta innan resan och sagt att det är olämpligt att denna tar detta uppdrag.

Gör de säkert om behov finns men vad har det med trådens ämne att göra?

När man har restid (iallafall på den myndighet jag arbetar på) är man inte i tjänst (även om man får betalt) och kan således ta sig en öl. Är man i tjänst har man antingen planerad arbetstid eller övertid. Restidsersättning är ekonomisk ersättning för förlorad fritid, men ska det göras arbetsuppgifter samtidigt, då är det övertid (tex arbeta på tåget)
Citera
2025-07-28, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
När man har restid (iallafall på den myndighet jag arbetar på) är man inte i tjänst (även om man får betalt) och kan således ta sig en öl. Är man i tjänst har man antingen planerad arbetstid eller övertid. Restidsersättning är ekonomisk ersättning för förlorad fritid, men ska det göras arbetsuppgifter samtidigt, då är det övertid (tex arbeta på tåget)

Restid är när ni reser utanför ordinarie arbetstid? Eller hur fungerar det?
Citera
2025-07-28, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Restid är när ni reser utanför ordinarie arbetstid? Eller hur fungerar det?

Exakt

Exempel:

Kliver på tåget till Arlanda 1400 och checkar in på hotellet klockan 2000. Fram till 1630 har jag då arbetstid och förväntas om möjligt tex arbeta på tåg,vara tillgänglig på telefonen osv.

1630 då kan jag stänga av telefonen, läsa en bok, ta en öl osv och får ersättning (motsvarande timlön) fram till att jag checkar in på hotellet, och får då restidsersättning (vilket inte är samma som lön) för de 3,5h resan tog utöver ordinarie arbetstid

Om min chef ringer mig 1629 och ber mig lösa en arbetsuppgift som tar en timme, som jag kan göra medan jag väntar på flyget, då blir det övertidsersättning för den timmen, vilket är ca 1,5 ggr vanlig timlön
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in