2025-07-27, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Riktigt djävla low life, hoppas han döms till fängelse.
Ut ur landet, om det är den typen. Det blir billigare för skattebetalarna.
Citera
2025-07-27, 06:04
Medlem
Bushido-95s avatar
Ja man kan ju verkligen undra över den cerebrala förmågan/tankegången hos denna kille va när han drogpåverkad, narkotika på sig/i bilen och utan körkort tyckte att försöka förhindra en brandbil under utryckning va en bra ide...(Oklart då för honom då såklart), men sannolikt på utryckning till nån form av brand som man kan utgå ifrån utgör en direkt risk för människors liv och hälsa eller för allvarlig förstörelse... Hoppas och tror det kommer klassas som grovt blåljussabotage, att namn på idioten snart är uppe i tråden efter häktning imorgon eller på tisdag och att domstolen kommer se mycket hårt på det med straffskärpning som följd.

Kan redan se vilka efterblivna bortförklaringar och historier som denna "specialutgåva" kommer komma med under rättegången... Men de kommer inte övertyga ens den mest godtrogna.
Citera
2025-07-27, 07:02
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bilföraren visste inte vilket larm räddningstjänsten åkte på.

Exakt, han försökte aktivt hindra brandbilarna när de påkallade fri väg, klockrent exempel på blåljussabotage.
Senast redigerad av Kennethkvarting 2025-07-27 kl. 07:46. Anledning: Stavfel
Citera
2025-07-27, 09:42
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ska vi gissa på att delinkventen har sitt ursprung i det efter första världskriget sönderfallande ottomanska imperiet?

Till er som undrar hur brandbilen hade tid att stoppa galningen och invänta polisen:

När man åker på en skogsbrand kan det vara uppemot fyra, fem fordon som åker, en ledarbil, typ en XC70, en tankbil med vatten, en brandbil och en VW transporter dragandes på ett materialsläp innehållande slangar, pumpar och annat. Kanske även en till personbil som drar en större motorpump på ett släp.

Måhända att befälsbilen prejade idioten och skickade resterande styrka i förväg. Eller att han lämnade materialbilen och åkte själv, vad vet jag?

Det verkar ju vara en möjlighet att en bil stannade i så fall.
Citera
2025-07-27, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerArneLakritsson
Bilförare prejade brandbil under utryckning, brandbilen lyckades blockera bilen. Polis tillkallades och föraren av bilen greps.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...ing-road-rage/

Mycket bra jobbat av brandmännen! Vad kan straffet för denna förare bli?

Kan bli en hel del åtalspunkter på detta....
Vårdslöshet i trafik.
Försök att skada tjänstemännen...
Försvårande för blåljuspersonal att utöva sina plikter..

Tror jag kan skriva en novell om åtalspunkter..
Men jag hoppas att polisen tog fram de sköna vita bakelit batongerna och gav idioten en eller ett par omgångar i en dold cell....
Citera
2025-07-27, 10:43
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Enligt artikeln även "drograttfylleri och narkotikainnehav".
Då räcker det inte med böter o indraget körkort.
Olovlig körning därtill. Det finns inget körkort att dra in.
Citat:
Kanske utvisning på livstid efter avtjänat straff? (Upplands Väsby, droger och vansinnneskörning; profilen börjar klarna ...)
Två grabbar i en skåpbil. Antagligen målare. Kanske rörläggare.
Citera
2025-07-27, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hooke
Två grabbar i en skåpbil. Antagligen målare. Kanske rörläggare.
Kanske, men orealterat till mitt inlägg. Där jag bor uppvisar inte polska hantverkare "road rage". Däremot folk från andra kulturer, där "heder" kan bli sårad eller där man inte respekterar offentliga institutioner som polis, ambulans eller brandkår.
Citera
2025-07-27, 11:32
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Kanske, men orealterat till mitt inlägg. Där jag bor uppvisar inte polska hantverkare "road rage".
Missade att det var polacker. My bad.
Citera
2025-07-27, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ok. Men faller inte argumentet att det är blåljussabotage om det i verkligheten inte är så bråttom att man behöver ha blåsljus för att komma fram snabbt om andra prioriteringar går före? Som att få med dig dryck och bråka med andra bilister?

Blåljussabotage är det ju oavsett larmets viktighet. Stoppar du en ambulans från att åka på ett larm som senare visade sig vara ett falsklarm är det ju inte så att du slipper åtal. Det är alltid olagligt att hindra utryckningspersonal (enligt den specificering som finns i lagtexten) i deras arbete.
Citera
2025-07-27, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Kan förstås vara helt sant, men det finns ändå anledning till att vara något skeptisk. Som redan påpekats, om utryckningen var så brådskande, hur fanns det tid till att stanna och plocka bilnycklarna av personen?

Vem menar du då skulle hittat på denna ”nyhet”?
Citera
2025-07-27, 11:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Vem menar du då skulle hittat på denna ”nyhet”?

Nej, det verkar nog inte så sannolikt ändå. Men man behöver alltid detaljer för att bedöma situationer.
Citera
2025-07-27, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hooke
Missade att det var polacker. My bad.
Det vet jag inget om. Det var bara ett exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in