2025-07-26, 17:32
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Köpte en stekplatta till min gasolgrill.
Den ersätter en av dom vanliga gallren.
Är perfekt när man vill steka egna burgare eller annars som annars ramlar mellan gallren.
Men.
Kan jag ha stekplattan på hela tiden, även när den inte används och jag grillar som vanligt på andra sidan, på gallret.
Tänker om den kan bli förstörd.
För fettet bränns ju fast redan efter första användningen och går inte bort.

Hur tänker och gör ni andra?

(Och vad grillar ni på plattan?)
Citera
2025-07-26, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
(Och vad grillar ni på plattan?)

Kan man verkligen säga att man grillar på en sån platta? Man steker väl?
Citera
2025-07-26, 17:46
Moderator
tobess avatar
Varför skulle du inte kunna göra det? Jag har på alla brännare varje gång jag grillar och använder typ aldrig stekplattan. Den ser precis likadan ut nu som för något år sen när grillen införskaffades.

Jag tycker det är perfekt då man kan lägga på fullt blås på alla och sen såna saker som börjar bli klara så flyttar man till övergallret där stekplattan finns så får dom bara indirekt värme.
Citera
2025-07-26, 17:53
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Kan man verkligen säga att man grillar på en sån platta? Man steker väl?
Man kan ju kalla det vad man vill, men du förstod kanske vad jag menade...

Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Varför skulle du inte kunna göra det? Jag har på alla brännare varje gång jag grillar och använder typ aldrig stekplattan. Den ser precis likadan ut nu som för något år sen när grillen införskaffades.

Jag tycker det är perfekt då man kan lägga på fullt blås på alla och sen såna saker som börjar bli klara så flyttar man till övergallret där stekplattan finns så får dom bara indirekt värme.
Ja den är ju praktisk på flera sätt, men den är svårare att hålla ren.
Fettet på den bräns ju fast på ett annat sätt. Eller kanske snarare att man använder mer fett på den när man steker saker tex burgare.
Citera
2025-07-26, 17:56
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Den kan absolut ligga där hela tiden.
Används typ uteslutande här hemma till att smasha burgare men även till vissa grönsaker.
Citera
2025-07-26, 18:44
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Den kan absolut ligga där hela tiden.
Används typ uteslutande här hemma till att smasha burgare men även till vissa grönsaker.
Lite så jag tänkt att den ska användas.
Hur gör du med fettet som bränns fast från tex burgare?
Citera
2025-07-26, 21:21
Medlem
Citat:
Man kan ju kalla det vad man vill, men du förstod kanske vad jag menade...

Upp är ner. Du kan väl kalla det för att koka, fritera, eller flambera också... Är det ens en grill du har plattan på eller pratar vi om en stekpanna på en vanlig spis?
Citera
2025-07-26, 22:56
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Lite så jag tänkt att den ska användas.
Hur gör du med fettet som bränns fast från tex burgare?
Slår på vatten och låter det koka, torkar av med en mjuk trasa och sen oljar jag in den igen. Brukar även låta den gå en stund i värmen med oljan innan jag släcker ner grillen.
Rätt eller fel, det funkar kanon.
Citera
2025-07-27, 00:14
Medlem
Vem0ths avatar
En stekplatta för grillen är bra för specifikt smashburgare och även fisk. Metallen absorberar lite av fettet vid varje användning och till slut blir tillräckligt inbränd med olja.

Många av problemen du beskriver hade kunnat lösas som du gjorde en riktig inbränning från början med liksom linfröolja. Men efter flera användningar kommer stekplattan ge kärlek tillbaks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in