Går moskoviterna verkligen in för det så skulle de möjligen kunna invadera Georgien, som känns lite ensamt och inte har tydliga starka allierade?
Azerbajdzan och Armenien är väl snäppet svagare, men där börjar de få problem med Turkiet som har tydligare intressen och redan tidigare engagerat sig. Men i teorin, de tre länderna är de som moskvastaten möjligen skulle kunna invadera utan att få Nato på sig. Georgien vet om detta och har sökt Nato-medlemskap men inte fått, där finns även tankar på att bli EU-medlem, men likaså det är tankar och kanske inte ens en ansökan?
Kazakstan och de andra -stan länderna under vet jag inte hur läget är, men jag har ändå känslan att moskvastaten kommer möta mer motstånd och även från fler länder isåfall.
Möjligen, möjligen att Moldavien skulle kunna attackeras och omvärlden ändå är passiv. Men tvivlar, jag skulle tro att Ukraina av rent militärtaktiska skäl ganska snabbt skulle mota bort moskoviterna och moskoviterna har ingen försörjningslinje dit.
I övrigt, oavsett vilket land de skulla attackera så skulle det bli väldigt starkt motstånd och många länders militär som aktiveras.
Mongoliet då ropar någon? Asså Mongoliet skulle omedelbart få hjälp av Kina att mota tillbaka moskoviterna.
Nej, ärligt så är moskvastaten extremt begränsad i vad de kan attackera och komma undan med det. Omvärlden har lyckats väldigt bra ur den synvinkeln.
Vi har ett undantag, men där har moskoviterna valt att bli mer utav legosoldater till makthavare som kuppat sig till makten och det är i Afrika. I länder som Mali, Niger, Tchad, Burkina Faso? Har ej koll på alla, men där är såklart moskoviterna kvar och deras motivering är att skydda de regeringarna så de inte störtas av sina folk samt skydda gruvorna och rikedomarna från gruvorna.
Överallt, har moskoviterna försvagats de senaste åren och den utvecklingen pågår oavbrutet ända fram till att moskvastaten som styrs av en kriminell maffiaregering kollapsar helt.
Edit:
Lite på skoj, men vi har en oskyddad gräns, längst bort mot Alaska. Jag tror inte att Trump-USA skulle bjuda på något motstånd om Putin hävdar att försäljningen av Alaska var olaglig och att Alaska därför rätteligen tillhör moskvastaten.
Sedan nu när jag kollar på kartan minns jag Nordkorea. Undra hur reaktionen skulle bli om moskvastaten attackerar Nordkorea militärt?