2025-07-25, 22:15
Medlem
Hussefars avatar
När jag var barn så simmade vi ofta under bryggorna och lekte dunkgömme om vi var några stycken eller bara gömde oss i det luftutrymmet mellan vattenytan och plankorna. Idiotiskt egentligen och inget man vill något av ungarna på stranden idag ska göra. Dock har jag märkt att konstigt nog så är dagens barn faktiskt klokare än vad vi var (jag var barn/ungdom under 90- och början av 00-talet). När jag tänker efter så har jag inte sett en unge göra detta denna eller förra sommaren.

Är detta något ni också tänkt på? Har dagens barn mer badvett än vad vi hade?
Citera
2025-07-25, 22:27
Medlem
Johan_08s avatar
Jag har också tänkt på detta i år och det jag har noterat är att föräldrar till småbarn med puffar säger att man absolut inte ska leka under bryggan.
"Ovanpå bryggan eller i vattnet runt bryggan".

Utöver det så har jag noterat att pappa säger "Sök ögonkontakt" med mamma innan man hoppar i vattnet, varpå flera barn stått vid strandkanten och ropat på mamma innan man gått i vattnet.

Man har väll förmodligen fått mer vattenvett.
Senast redigerad av Johan_08 2025-07-25 kl. 22:30.
Citera
2025-07-25, 22:29
Avslutad
Ungar idag är uppväxta med skärmar och är inte intresserade av vad som finns utanför det skärmen återger. Det finns ingen upptäckarlust. Skrymslen och mörka vrår är ointressanta eftersom där inte finns spännande innehåll att ta del av.
Citera
2025-07-25, 22:55
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Ungar idag är uppväxta med skärmar och är inte intresserade av vad som finns utanför det skärmen återger. Det finns ingen upptäckarlust. Skrymslen och mörka vrår är ointressanta eftersom där inte finns spännande innehåll att ta del av.

Som vanligt sitter gamla män och muttrar om hur dåliga dagens ungdom är. Men när du var ung var det minsann kanonbra - allting.
Citera
2025-07-25, 23:34
Medlem
Hur vet ni att inga ungar gör detta idag?

det var ett konstigt ställe att vara på, men lite kul, oftast en massa spindelväv.

Finns det som någon skrev ens anledning att vara där under idag för som sagt de fanns inga mobiler. Tv spelen tröttnade man rätt snabbt på. Och sen fick man hitta på massa saker
Citera
2025-07-25, 23:38
Avslutad
Att ungar inte längre leker utan undviker allt mamma säger är farligt är något som gör er glada och mig bedrövad.

Det är ju därför de sitter med dessa skärmar hela tiden.

De får ju inte göra något roligt där ute längre.

Vad de ska göra nu när även skärmarna ska bort ur deras liv vet jag inte.

Men det blir väl att sitta på time out i 18 år antar jag.
Citera
2025-07-25, 23:51
Medlem
Kanske för att förr var det kanske mer vanliga bryggor som stod på pinnar och idag är det mer flytbryggor som man inte kan simma under?
Citera
2025-07-25, 23:51
Medlem
sommarlovs avatar
Jag gjorde sånt som barn, men skulle få spel om mina ungar gjorde så!
Tiderna förändras, tur är väl det, hur överlevde vi?
Citera
2025-07-25, 23:53
Medlem
En hel del bryggor är annorlunda beskaffade så till vida att det inte går att dyka under. Istället är tub liknande flytanordning av plast under hela bryggan.
Citera
2025-07-26, 00:22
Medlem
Vi gjorde detta när vi var runt 11 så ser egentligen ingen risk med det förutom att vuxna har svårt att hålla koll.
Citera
2025-07-26, 01:28
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Som vanligt sitter gamla män och muttrar om hur dåliga dagens ungdom är. Men när du var ung var det minsann kanonbra - allting.

Svensk ungdom av idag är en katastrof. Det sade redan de gamla grekerna.
Citera
2025-07-26, 05:53
Medlem
Incendios avatar
Vadå "nu för tiden"? Redan när jag(32 år) var barn varnades vi för att man kunde fastna under bryggor. Inget ens halvvettigt barn simmade där. Var någon dum babbe som såklart skulle göra tvärtom och höll på att drunkna, men han var också den enda.
Senast redigerad av Incendio 2025-07-26 kl. 05:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in