2025-07-26, 08:48
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag var väldigt ung på 70-talet. På den tiden fanns det ingen reklam. Ingen jobbig reklam överallt som det finns nu. Reklam var förbjuden! Borde vi förbjuda reklam i Sverige igen?

Tänk att kunna gå ut på YouTube och slippa reklam, att slippa installera "adblock" och liknande. Vore inte livet lättare då?
Du slipper reklam i TV och i radio också. Plus reklam i Aftonhoran 😁
Annat?

Reklam var fullt tillåter i Sverige på 70-talet, men vi hade ingen tv eller radioreklam då det var förbjudet för andra än staten att sända ut tv och radio till svenska folket.
Så vill du ha tillbakka villse i pannkakan, bulleri bock, upp till 13 med Ulf Elving mm så tycker jag att fungera ska ta dig en funderare på vad det igentligen är du önskar dig
Citera
2025-07-26, 10:33
Avstängd
Citat:
Jag var väldigt ung på 70-talet. På den tiden fanns det ingen reklam. Ingen jobbig reklam överallt som det finns nu. Reklam var förbjuden! Borde vi förbjuda reklam i Sverige igen?

Tänk att kunna gå ut på YouTube och slippa reklam, att slippa installera "adblock" och liknande. Vore inte livet lättare då?
Annat?
"Det var bättre förr, men bara dom saker som jag gillade då och allt annat kan vi skippa!"

Men vi kan glädjas åt att all politisk reklam blir nu förbjuden på Metas plattformar.
Citera
2025-07-26, 10:52
Medlem
wetnears avatar
Staden jag bodde i på 70 talet var nedlusad med reklam.
Tunnelbanan, bussarna och alla dess stationer likaså.
Taxibilar hade reklamflaggor på taket.

Det revs en hel del hus i staden så hela husgavlar hade reklam över hela sidan.
Vissa platser finns kvar än i dag.
Ta en titt på filmer som 'Mannan på taket' och liknande filmer så friskar du.upp.minnet.
Citera
2025-07-26, 11:01
Medlem
Citat:

Annat?

Det är ju rent felaktigt. Det fanns reklam överallt utom på svt/sr! Precis som nu.
Citera
2025-07-26, 11:47
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Förstår du att du betalar skatt för att SvT inte ska ha reklam?

Självklart.
Citera
2025-07-26, 12:10
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Reklam var fullt tillåter i Sverige på 70-talet, men vi hade ingen tv eller radioreklam då det var förbjudet för andra än staten att sända ut tv och radio till svenska folket.
Så vill du ha tillbakka villse i pannkakan, bulleri bock, upp till 13 med Ulf Elving mm så tycker jag att fungera ska ta dig en funderare på vad det igentligen är du önskar dig

Det är en tid som aldrig kommer tillbaka. Marksänd TV är passé och det blir färre tittare hela tiden ju mer demografin ändras. Bättre att lägga SVT/SR helt och hållet istället.

Idag är en streamingtjänster som gäller och de gör vad de vill med reklam och ingen lag biter på dem. Lite som TV3 som sändes från UK för att komma runt sveriges reklamförbud och monopol via satellit.

Glöm det Sverige ni hade för 4 decennier sedan, för det kommer aldrig tillbaka av flera anledningar.
Citera
2025-07-26, 12:13
Avstängd
Citat:

Annat?

Keep on dreaming - nu är det zuuugaaa aav folk deras pengar som gäller kolla hyreshöjningar vs
inflation från 1970-talet o drivmedel eldningsolja o mat f f a olivolja mandel citrusfrukter glass o kaffe
Citera
2025-07-26, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det är en tid som aldrig kommer tillbaka. Marksänd TV är passé och det blir färre tittare hela tiden ju mer demografin ändras. Bättre att lägga SVT/SR helt och hållet istället.

Idag är en streamingtjänster som gäller och de gör vad de vill med reklam och ingen lag biter på dem. Lite som TV3 som sändes från UK för att komma runt sveriges reklamförbud och monopol via satellit.

Glöm det Sverige ni hade för 4 decennier sedan, för det kommer aldrig tillbaka av flera anledningar.
Vad menar du? Svt-play har massor bra serier, filmer och program. Nämnts är Grotesco. Solsidan är en annan, och nu senast "God bless Ozzy Osbourne". Och riktigt bra filmer finns det mängder av.

Om du tror att SvT är marksänd linjär teve så är du inte riktigt med i matchen.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-07-26 kl. 12:20.
Citera
2025-07-26, 12:33
Medlem
GusFrings avatar
Det är en ständig påminnelse om att vi lever i ett samhälle där kommersiella intressen är överordnade. Det går inte att lyssna på en podcast utan att det avbryts för reklam.

Jag tror inte på ett totalförbud - men kraftiga begränsningar, både avseende innehåll och utbredning.

Reklam borde endast få informera om produkter, inte manipulera människor och artificiellt skapa begär.

TV-reklam skall självfallet vara olagligt. Det är som att företagen har fått ett frikort att komma in i vardagsrummen hos folk och pracka på dem varor.
Senast redigerad av GusFring 2025-07-26 kl. 13:07.
Citera
2025-07-26, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
TV reklam - enbart mellan två program eller filmer - bör förbjudas i program.

Så var det på TV4 förut. Då sände man filmer runt nyhetssändningarna. Då fick man ett avbrott där man kunde sända. Sen var vädret ett eget program och där emellan var det också reklam.

Tror inte det funkade så bra.
Citera
2025-07-26, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Det är en ständig påminnelse om att vi lever i ett samhälle där kommersiella intressen är överordnade. Det går inte att lyssna på en podcast utan att det avbryts för reklam.

Jag tror inte på ett totalförbud - men kraftiga begränsningar, både avseende innehåll och utbredning.

Reklam borde endast få informera om produkter, inte manipulera människor och artificiellt skapa begär.

TV-reklam skall självfallet vara olagligt. Det är som att företagen har fått ett frikort att komma in i vardagsrummen hos folk och pracka på dem varor.
Lyssna på typ P3 Dokumentär eller Sommar.

Varför kan folk inte fatta att SvT och SR är reklamfritt? Och där har du det absolut bästa, ingen reklam. Bra filmer, bra serier, bra poddar, speciellt P3 dokumentär och Sommmar - Bättre finns inte på kommersiella stationer. Grotesco, Boiling point, "Ett fall för Vera och" "Somliga går med trasiga skor" har jag väl redan nämt.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-07-26 kl. 13:54.
Citera
2025-07-26, 15:37
Medlem
wetnears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Lyssna på typ P3 Dokumentär eller Sommar.

Varför kan folk inte fatta att SvT och SR är reklamfritt? Och där har du det absolut bästa, ingen reklam. Bra filmer, bra serier, bra poddar, speciellt P3 dokumentär och Sommmar - Bättre finns inte på kommersiella stationer. Grotesco, Boiling point, "Ett fall för Vera och" "Somliga går med trasiga skor" har jag väl redan nämt.

Public service är fritt från reklam om du jämför med t ex TV3, tyvärr lägger de sin energi på politiska ställningstaganden istället.
Vilket gör att jag väljer andra tjänster istället.
Samt att de kostar bara 10 miljader att driva om året av skattepengarna, fantastiskt.
Svensk public service, antal anställda och budget per capita gör de garanterat till det största mediehuset i.europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in