2025-07-25, 14:38
Medlem
Vi har en Volvo V50 1.8 där oljelampan började lysa på semestern.
Hade gjort ett kort stopp för fika i 15 minuter, när jag startar bilen så blinkar oljelampan några gånger för att sen lysa med fast rött sken.

Efter några timmars väntan på bärgare så bärgas bilen till en Volvo verkstad. När jag starar bilen för att köra upp den på bärgarens flak lyser inte oljelampan. Inte heller när den startas på verkstaden dagen efter. Motorn låter helt normalt.

Verkstaden har nu felsökt bilen men de hittar inga felkoder. Verkstaden har provkört bilen och då lyste inte oljelampan, men när bilen sen står på tomgång så tänds oljelampan igen tills man gasar.

Vad anser ni bör felsökas vidare? Verkstaden vill ta ner oljetråget vilket är en kostnad på 10000kr. Är det värt att låta verkstaden göra det på en Volvo V50 1.8 från 2007 med 16000 mil på mätaren. Bilen är för övrigt i fint skick.

Önskar en fin dag!
Citera
2025-07-25, 14:42
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Är det inte bara låg nivå då? Sen vet jag att jag haft bilar som oljetrycksmätaren inte fungerar under 2000 varv.
Citera
2025-07-25, 14:43
Medlem
franges avatar
Jag antar att ni har kollat oljenivån?
Citera
2025-07-25, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Är det inte bara låg nivå då? Sen vet jag att jag haft bilar som oljetrycksmätaren inte fungerar under 2000 varv.
Haha ja det första man gör är givetvis att kolla oljenivån.
Citera
2025-07-25, 14:46
Medlem
Kan ju vara att viskositeten har förändrats i värmen, ger fel värde?
Fick fylla på servoolja vid kraftig värme på tidigare bil då packningen inte höll tätt när olja blev tunnare.
Senast redigerad av tjanska 2025-07-25 kl. 15:00.
Citera
2025-07-25, 14:47
Medlem
Flaskhalsats avatar
10k kronor för att ta ner ett oljetråg? Det tar inte ens 30 minuter att lyfta ner ett oljetråg, är du på Alibabas verkstad?
Citera
2025-07-25, 14:53
Medlem
Är nivå på olja och oljetryck kontrollerad? Vad ska de titta på ovan oljetråget som kostar 10'000 kr?
Citera
2025-07-25, 14:54
Medlem
Sannolikt silen i oljetråget som suger upp klägg. Plocka ner tråget och rengör finns videos på youtube hur du går tillväga och spara dig en massa pengar.
Citera
2025-07-25, 14:58
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonden10
Hade gjort ett kort stopp för fika i 15 minuter, när jag startar bilen så blinkar oljelampan några gånger för att sen lysa med fast rött sken.

Efter några timmars väntan på bärgare så bärgas bilen till en Volvo verkstad. När jag starar bilen för att köra upp den på bärgarens flak lyser inte oljelampan. Inte heller när den startas på verkstaden dagen efter. Motorn låter helt normalt.

Verkstaden har nu felsökt bilen men de hittar inga felkoder. Verkstaden har provkört bilen och då lyste inte oljelampan, men när bilen sen står på tomgång så tänds oljelampan igen tills man gasar.

Vad anser ni bör felsökas vidare? Verkstaden vill ta ner oljetråget vilket är en kostnad på 10000kr. Är det värt att låta verkstaden göra det på en Volvo V50 1.8 från 2007 med 16000 mil på mätaren. Bilen är för övrigt i fint skick.

Önskar en fin dag!
Då är det bättre att dom tar loss oljefilter och tittar efter metallspån och slam därefter avgöra om tråget ska ner.

Är det metallspån så är det inte så lätt att se var det kommer ifrån om man inte tar isär motorn.

Är det slam i filtret kan oljesilen börjat tätna men borde ge ljud i lyftare men kan räcka med rengöring av oljesilen.

Men det kan lika gärna vara så enkelt fel att oljetrycks givaren är kass som gör att lampan lyser.
Citera
2025-07-25, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonden10

Önskar en fin dag!
Ja det kan vara värt, men inte innan de kollat att oljetrycksgivaren fungerar som den ska.
Kan med stor tur räcka med ett oljebyte också, men som sagt du ska ha tur då.
Anledningen till att de vill ta ner tråget är för att kolla om du har mycket koks i oljan, har du det så kan det sätta igen silen till oljepumpen, ofta brukar det yttra sig som att lampan börjar lysa när du startar motorn, när du stänger av motorn så sjunker kokset när du sedan startar och pumpen börjar suga så sugs det upp och sätter sig i silen därför kan trycket bli för lågt på tomgång men vid varv arbetar pumpen mer och tillräckligt kommer igenom silen för att trycket ska bli godkänt av givaren och lampan slocknar.
Kan också bero på slitna lager i motorn, men din har så pass låga mil att det inte borde vara något att oroa sig för, dessutom borde du ha märkt av andra saker också.
Citera
2025-07-25, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Men det kan lika gärna vara så enkelt fel att oljetrycks givaren är kass som gör att lampan lyser.

Detta!

Tyvärr väljer verkstäderna gärna den dyraste lösning för kunden.

Jag skulle byta olja + filter och köra hem till Sverige. 10.000,- kronor är rent vansinne.
Citera
2025-07-25, 15:41
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Detta!

Tyvärr väljer verkstäderna gärna den dyraste lösning för kunden.

Jag skulle byta olja + filter och köra hem till Sverige. 10.000,- kronor är rent vansinne.
Precis, och det har förekommit att man får betala för något som inte blivit gjort som exempelvis: i det här läget kanske oljetrycks givaren blir bytt olja och filter inget annat, men får betala för att ta ner tråget för inspektion som aldrig blivit gjort kunden har ingen aning och betalar det är väldigt mycket fusk på mindre verkstäder och dom gör allt för att tjäna pengar, gjorde en gång ett test på en bil, gjorde ett diskret litet märke på oljefilltret lämnade in bilen för att byta olja och filter.

Vad dom gjorde var att byta oljan och torkade rent filtret på utsidan så såg det ut som nytt.

Räkningen var arbete och olja och filter!

När jag sa att jag har märkt filtret och tog med någon som såg när jag lossade filtret och visade min märkning och sa att du tar betalt för ett nytt filter, tog dej tiden att torka rent det gamla som tar lika lång tid som att byta men blåser kunden på 50 spänn som du tar i egen ficka det är bedrägeri den lilla verkstaden finns inte kvar längre, kunderna slutade lämna in sina bilar där, han bad senare om ursäkt men svarade, försent du ska inte be mig om ursäkt du ska be alla du har blåst på pengar under alla år och detta är inte första gången lurar man äldre folk så här får man ta konsekvenserna.

10.000 för att ta ner ett oljetråg men visst, någon skruv kanske man råkar dra av men inte så det kostar kunden 10.000 kr det är ocker och vad jag vet är ocker straffbart 😠

Nu har jag ju slutat skruva åt andra men under åren har jag sett många reparationer där kunden blivit lurade
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in