2025-07-25, 13:31
Medlem
Jag sparar lite i en blandfond, pensionssparar också en del, har några konton på Santander eftersom dom hade bland de bästa räntorna för 10 år sedan. Dessa konton har mest fungerat som buffert för renoveringar men nu är det mesta färdigt vilket innebär att det blivit många 100.000 plus att jag kanske får ett stort förtida arv.
Nu har jag insett att inflationen äter upp pengarna i en högre takt än vad jag trott, trots bra sparränta. Vad skall jag göra med pengarna? Har allt jag behöver i princip, prylar i överflöd gör mig inte lycklig. Reser mer än vad semestern räcker till.
Köpa ett hus och hyra ut? Skall jag placera dom och i så fall i vad?
Senast redigerad av Svenne41 2025-07-25 kl. 13:37.
Citera
2025-07-25, 13:57
Medlem
Standardtipset brukar vara en globalfond.

Annars om du vill vara mer aktiv så kan du kika på individuella aktier.
Rekommendationen är sist jag tittade, 8-12 aktier med spridning t.ex. avseende bransch och geografiskt läge.

Själv har jag den del av pensionen jag kan placerad i USA- och globalfonder. Samt individuella aktier. Mitt fria kapital enbart aktier.

Om du vill lära dig mer finns det massa info, både bra och sämre på t.ex. Youtube.
Citera
2025-07-25, 14:29
Medlem
Det enkla svaret är en bred indexfond med låg kostnad. Lassa in allt och luta dig tillbaks i solstolen trygg med att proffsen sköter dina pengar.
Citera
2025-07-25, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne41
Jag sparar lite i en blandfond, pensionssparar också en del, har några konton på Santander eftersom dom hade bland de bästa räntorna för 10 år sedan. Dessa konton har mest fungerat som buffert för renoveringar men nu är det mesta färdigt vilket innebär att det blivit många 100.000 plus att jag kanske får ett stort förtida arv.
Nu har jag insett att inflationen äter upp pengarna i en högre takt än vad jag trott, trots bra sparränta. Vad skall jag göra med pengarna? Har allt jag behöver i princip, prylar i överflöd gör mig inte lycklig. Reser mer än vad semestern räcker till.
Köpa ett hus och hyra ut? Skall jag placera dom och i så fall i vad?
Fördela det på lite allt möjligt. Bitcoin, råvaror, aktier, skog. Var inte rädd för att använda hävstång. Rätt använt ger det högre avkastning och lägre risktagande.
Undvik för guds skull globala indexfonder bara.
Den tiden är förbi.
Citera
2025-07-25, 19:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt
/Moderator
Citera
2025-07-26, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Den tiden är förbi.

Nu har jag det mesta av mitt sparande i aktier som jag tror på, men jag bedömer ändå det att vara mer risk än indexfonder och tänker fortfarande att indexfonder kanske är det relativt säkra valet. Du verkar inte tycka det - varför?
Citera
2025-07-26, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Nu har jag det mesta av mitt sparande i aktier som jag tror på, men jag bedömer ändå det att vara mer risk än indexfonder och tänker fortfarande att indexfonder kanske är det relativt säkra valet. Du verkar inte tycka det - varför?
För högt viktade mot USA.
Riktigt osäker investering.
Citera
2025-07-26, 17:18
Medlem
Citat:
Fördela det på lite allt möjligt. Bitcoin, råvaror, aktier, skog. Var inte rädd för att använda hävstång. Rätt använt ger det högre avkastning och lägre risktagande.
Den tiden är förbi.

Det feta. Förklara gärna korrelationen hävstång och lägre risktagande.
Citera
2025-07-26, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Det feta. Förklara gärna korrelationen hävstång och lägre risktagande.
Om man använder sig av vissa hävstångsprodukter kan man få effekten obegränsad uppsida och begränsad nedsida.
Helt suveränt enkelt och bra.
Citera
2025-07-26, 17:40
Bannlyst
Citat:
För högt viktade mot USA.
Riktigt osäker investering.

Hur ska man då investera om inte i globala indexfonder? Faller USA faller även Europa, Japan etc.
Citera
2025-07-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Hur ska man då investera om inte i globala indexfonder? Faller USA faller även Europa, Japan etc.
I nåt annat än långsiktigt placerande i fonder. Finns många andra sätt och de flesta är bättre.
Citera
2025-07-26, 17:51
Bannlyst
Citat:
I nåt annat än långsiktigt placerande i fonder. Finns många andra sätt och de flesta är bättre.

Då borde du kunna nämna några!

Vad vet du som bankarna och pensionsbolagen inte vet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in