Jag har gjort lite research, främst via reddit, eftersom min instagram fullkomligt drunknar i liknande skit.
Personligen blir jag jävligt misstänksam när folk som lyckats "hacka" 9-5-livet vill bjuda in fler. Lite som att Svensson skulle vilja dela med sig av sina svampställen.
Särskilt eftersom ingen av dessa inspiratörer vill förklara vad de jobbar med, bara svepande ord om automatiska system, 1-3h om dagen, "online business", kan jag kan du, kräver ingen erfarenhet, min resa och yada yada i ordsallad. Ofta exakt samma ord som förekommer på olika ställen, som en slags mall.
Artikeln i länken nedan känns väldigt likt det TS nämner och som jag ser varje dag som sponsrade inlägg i flödena. Samma skit, men nu har det kommit till Sverige. Just denna form verkar ganska sinister eftersom folk skuldsätts och räntorna drar iväg och enda sättet att inte drunkna är att lura in nya. Om man jämför med folk som har herbalife/forever living/Oriflame whatever som hobby eller sidoinkomst.
https://www.abc.net.au/news/2024-06-19/enagic-multi-level-marketing-scheme-targetting-rural-woman/103891720
Kan också tipsa om subredditen /antimlm