2025-07-24, 15:57
Medlem
CatHostileGeos avatar
Snubblat över ett gäng krisande kvinnor som kör "LookingForFreedom.se" som verkar vara någon slags "online business" där man ska betala för att få tillgång till ett "atomatiserat system" som ska göra en fri, rik och lycklig. jada jada

Det luktar MLM(Multi-Level Marketing) lång väg, man ska alltså köpa in sig, få tillgång till mallar och mentorskap, och sedan… vad då? Rekrytera andra? Ingen produkt finnes i sikte, bara fluffiga löften om "frihet" och "sätt inte i gång om du inte är redo att förändra ditt liv".

Känns som en ny variant av alla dessa Kickstarta-livet-hos-dina-bekanta-bluffar, men snyggare paketerad. Är det bara ännu ett jävla pyramidspel där folk blåser sina vänner för att själva gå plus minus noll – eller är det något nytt?

Vad händer bakom kulisserna?
Citera
2025-07-24, 16:27
Medlem
kalkryggars avatar
Förmodligen så är det någon hake med det. Om det var en så lätt metod så skulle de naturligtvis inte slösa tid och energi på att lära ut det till andra utan de skulle varit fullt upptagna med att utöka sin egna andel i businessen.

Så förmodligen så utökar de sin egna andel genom att få andra att gå in med kapital och energi.

Däremot så finns det enkla sätt att tjäna ganska mycket pengar på. Men man måste dock lägga tid på att lära sig det, öva på det och sen att genomföra det. Enkelt men tidskrävande och tålamodskrävande. Men det är väl lite som att starta en egen Hemköp, Pressbyrå eller blomsteraffär. Samma samma... ganska enkelt men krävs mycket av allt det med.
Citera
2025-07-25, 01:17
Medlem
CatHostileGeos avatar
Jo jo, "enkelt men tidskrävande", det är alltid samma sås.
Men skillnaden är att när du startar en Hemköp behöver du inte ett Instagramkonto med drömmar om passiv inkomst och ett webbinar kl 20:00 om "mindset".
Här luktar det inte företagande, det luktar pyramid i ny förpackning.
Citera
2025-08-27, 01:45
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Jag har gjort lite research, främst via reddit, eftersom min instagram fullkomligt drunknar i liknande skit.

Personligen blir jag jävligt misstänksam när folk som lyckats "hacka" 9-5-livet vill bjuda in fler. Lite som att Svensson skulle vilja dela med sig av sina svampställen.

Särskilt eftersom ingen av dessa inspiratörer vill förklara vad de jobbar med, bara svepande ord om automatiska system, 1-3h om dagen, "online business", kan jag kan du, kräver ingen erfarenhet, min resa och yada yada i ordsallad. Ofta exakt samma ord som förekommer på olika ställen, som en slags mall.

Artikeln i länken nedan känns väldigt likt det TS nämner och som jag ser varje dag som sponsrade inlägg i flödena. Samma skit, men nu har det kommit till Sverige. Just denna form verkar ganska sinister eftersom folk skuldsätts och räntorna drar iväg och enda sättet att inte drunkna är att lura in nya. Om man jämför med folk som har herbalife/forever living/Oriflame whatever som hobby eller sidoinkomst.

https://www.abc.net.au/news/2024-06-19/enagic-multi-level-marketing-scheme-targetting-rural-woman/103891720

Kan också tipsa om subredditen /antimlm
Citera
2025-09-18, 15:48
Medlem
"lite som att Svensson skulle vilja dela med sig av sina svampställen." LOL
Citera
2025-09-29, 21:43
Medlem
auruns avatar
Är väl samma som (FB) Företaget Enagic, som marknadsför Kangenvatten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera