2025-07-24, 13:38
Medlem
bithaxs avatar
Verkar vara nästan omöjligt att hitta affärer som säljer de små portionsförpackade smörpaketen som man kan konsumera på vissa restauranger.

Jag åkte på en campingtur igår och blev då tvungen att köpa ett normalstort paket smör, och hälften gick ju inte åt så kommer nog få slänga resten då jag inte har någon kyl och det är 30 grader.

Hade ju varit mycket bättre om man kunde ha med sig små paket, och små mjölktetror mm på utflykten.

Men det verkar inte säljas på ICA eller Willys. Någon måste ju dock sälja dessa till restaurangerna. Och då antar jag att de endast säljs i storpack?

Ska man behöva göra sina egna förpackningar och ta med? Eller bara sno dessa på restaurang när man kommer förbi ett ställe som har?
Senast redigerad av bithax 2025-07-24 kl. 13:40.
Citera
2025-07-24, 13:40
Medlem
Ja, du får nog göra egna paket!
Citera
2025-07-24, 13:45
Medlem
One2Manys avatar
Du får väl ersätta smöret med en tub valfri mjukost om du ska käka mackor när du campar.
Citera
2025-07-24, 13:52
Medlem
Lidl säljer 250 g smör och har dessutom extrapris.
Citera
2025-07-24, 13:59
Medlem
Citygross har, eller hade i alla fall för något år sedan, storpack med småpaket smör och minitetror mjölk av den typ som finns på lunchrestauranger.
Citera
2025-07-24, 13:59
Medlem
Ingen fara!! Jag har alltid smöret stående i rumstemperatur. Håller ett par veckor, minst. Men det bör förvaras "lufttätt". Läs på om gammeldags "Smörklocka".. Jag har smöret i en mugg, och muggen står uppochner i en skål med lite vatten som sluter tätt.
Citera
2025-07-24, 14:04
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Lidl säljer 250 g smör och har dessutom extrapris.

Ett litet steg i rätt riktning. Men jag antar TS efterlyser de där som är typ 5 eller 10 g.
Citera
2025-07-24, 14:16
Medlem
BackToHegels avatar
Vad blir kilopriset om man hittar dessa små förpackningar? Är inte en vettig smördosa både det mer ekonomiska och exklusiva alternativet när man är på språng?
Citera
2025-07-24, 14:48
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Vad blir kilopriset om man hittar dessa små förpackningar? Är inte en vettig smördosa både det mer ekonomiska och exklusiva alternativet när man är på språng?

Tynger och tar plats i packningen kanske?

Ska man dela upp paketet själv i portionsförpackningar måste man också räkna in både tid och materialåtgång för att kunna tillverka de små emballagen.
Citera
2025-07-24, 14:51
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
verkar inte säljas på ICA eller Willys. Någon måste ju dock sälja dessa till restaurangerna. Och då antar jag att de endast säljs i storpack?

Ska man behöva göra sina egna förpackningar och ta med? Eller bara sno dessa på restaurang när man kommer förbi ett ställe som har?

Har du frågat närmaste pizzeria vad de vill ha för 5 såna småpaket?
Citera
2025-07-24, 14:58
Medlem
Jazkers avatar
Säljs mest till/av grossister.

Finns lite länkar här: https://kund.arla.se/sortiment/produkt/svenskt-smor-fran-arla/normalsaltat-smor-82-portion-815pct-8g-582608/
Citera
2025-07-24, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ett litet steg i rätt riktning. Men jag antar TS efterlyser de där som är typ 5 eller 10 g.

Jag hittar 100g smör från Arla på ICA och Coop, i a f online.

https://www.coop.se/handla/varor/mejeri-agg/smor-margarin/mat-baksmor/smorstav-normalsaltat-7310860561249/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in