2025-07-24, 08:50
Medlem
Antivalents avatar
Det är pengamaskiner. Man ber en ai göra nåt klipp med ex jordan peterson, autotextar och lägger upp. AI kan sköta mycket själv så för programmeraren/kanalinnehavaren är det bara att håva in cashen.

Hoppas youtube tar krafttag och tar bort alla intäkter osv som erhållts via ai-filmer
Citera
2025-07-24, 09:07
Avslutad
AI-genererad musik är det överflöd av hos Youtube.

Svårt att nedrösta om uppladdaren har taggat med genre jag föredrar att lyssna på.
Citera
2025-07-24, 09:29
Medlem
Instämmer till fullo. Lösningen blir att jag prenumererar på fler kanaler som jag vet gör kvalitetscontent och i större utsträckning kikar på dessa istället för att förlita mig på förslagen.
Citera
2025-07-24, 09:59
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Bra jobbat! Har sett att det finns ett antal användare som har använt Jordan Petersons röst och AI genererat script för att tjäna pengar på saker Jordan Peterson mycket väl skulle kunna säga men som han aldrig har sagt. Det är parasitism och grovt vilseledande att tjäna pengar på andras varumärke.
När man trycker ner en tumme på tuben så finns det en bra poäng med det.

Ju mer tummar upp en video får ju oftare kommer den videon upp i flödet, ju mer den kommer i flödet så blir det fler visningar.

Därför trycker jag ner på alla dessa AI videos då jag ser det som att lura folk att tro det är äkta och sånt hör inte hemma på YouTube att lura folk med sin skit som dom tror att det går att tjäna pengar på, för det förstör för alla som vill se riktiga videos som är äkta.

Folk får göra som dom själva vill men tycker man inte om dessa falska videos trycker man tummen ner för att få dessa att inte visas så ofta i flödet som är när man bläddrar runt.

Önskar att man kunde rapportera för bedrägeri där och detta med AI, folk tänker inte på att när man går in på dessa sidor för att göra videos även musik får man sin telefon hackad så rösten spelas in, lösenord och koder kopieras, telefonnummer läcks ut även allt man skriver och tittar på.

Har ett exempel: mor och son sitter i soffan telefonen ringer modern svarar.

Det är sonen som ringer det är även hans telefonnummer som visas, sonen behöver låna 500 kr och frågar om hon kan swisha.

Bara det att sonen sitter bredvid i soffan och hör detta och det är inte han som ringer.

Varför? Jo sonen har suttit och gjort AI musik på en sida och fått sin telefon kapad och detta är ju inte den enda händelsen och inte den sista heller därför trycker jag tumme ner på AI videos och musik sedan får folk göra som dom vill och kan inte heller sitta och gråta när det blir konstigt.

Tack för orden och att jag fick dela med mig av min erfarenhet
Citera
2025-07-24, 10:05
Medlem
Musikopps avatar
Håller med fullt ut. Avskyr dessa ai-klipp med nån röst i värsta dokumentärstilen. Tror dock bara det är en fråga om tid innan alla enbart vill ha ai och tycker mänskliga videor är fattiga och simpla.
Citera
2025-07-24, 10:42
Medlem
Man ser mycket fejk nu, ledsamt.
Citera
2025-07-24, 10:58
Medlem
Firewaias avatar
Rensa eran totala historik och reboota flödet på YouTube och sluta titta på sådant, algoritmen baseras på vad ni tittar på så kollar ni på AI skit får ni mer skit.
Citera
2025-07-24, 11:02
Medlem
Google/Youtube förstår att detta är ett problem både för användarna men även för dem.

Användarna får AI genererat trams. Googles AI får också glo på AI trams, något som kommer sabba utvecklingen av deras AI.

Tror de har/ska införa nya regler, där AI videor kommer att få betydligt mindre betalt än riktiga videor, något som förhoppningsvis får många att ge upp tanken på att skapa dessa videobotar.

Annars är det tyvärr bara att gilla läget. YouTube har ändå gått med sig som fan, längesedan man såg bra content, man doomscrollar mest en massa skit där.
Citera
2025-07-24, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LandetsMinstaKuk
Är detta snart slutet för youtube och chansen för seriösa kreatörer att komma ut till folket på egen hand?

Jag är så otroligt trött på alla nya AI kanaler som visar massa skräp hela tiden. Hitta en vettig dokumentär eller något om historia är väldigt svårt nu med allt skäp som ligger med.

Kommer de dyka upp en plattform som kan rata bort AI saker? Jag hoppas verkligen det.

TELL ME BABY WHAT I NEED TO KNOW

Det är verkligen onödigt med hittepå-videor. Och omoget. Tillför ju inget.
Antar youtubes algoritm bara är en ekonomisk kalkyl. Om de lurar folk med reklam och AI-material - så fortsätter skiten.
Citera
2025-07-24, 11:25
Medlem
Beror nog helt på vad man tittar på för nått? Jag har inte märkt någonting gjort av AI eller AI-röster faktiskt. Så börja om från början så slipper du säkert få AI grejer rekommenderade till dig.
Citera
2025-07-24, 11:58
Medlem
Thusneldas avatar
Man får nog säga att AI-tekniken tagit stora steg framåt för att skapa nästan helt realistiskt innehåll. Kom över den här humor-kanalen där unga kvinnor intervjuar pensionärer på stranden. Allt är AI genererat men väldigt realistiskt.

https://www.youtube.com/@TheAbsurdZone
Citera
2025-07-24, 12:01
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är verkligen onödigt med hittepå-videor. Och omoget. Tillför ju inget.
Antar youtubes algoritm bara är en ekonomisk kalkyl. Om de lurar folk med reklam och AI-material - så fortsätter skiten.

Sagoberättelser för vuxna som slösar en jävla massa bortkastad tid . . . omoget och onödigt är bara förnamnet. Nästan mest upprörande är om man tittar på alla hjärndöda kommentarer som totalt IQ-befriade och till synes köper historien om "det snälla lejonet" (eller whatever) med hull och hår.

Strindberg skulle bara ha vetat hur jävla synd det är om människorna nu för tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in