• 3
  • 4
2025-07-28, 17:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Piteå kommun testade räckvidden i verkligheten efter att alla Zoe som hemtjänsten leasat dog så fort det blev kallt .
Vid -7 och bilen stått i varmgarage kom den 160 km i max 90km/h
Vid - 20 avbröts testet efter 75km då bilen började varna .
Minus sju och kallare är det ju från oktober och framåt normalt
Alla kommuner som hade Zoe häromkring bröt leasingen i förtid, dels pga långsam laddning och usel räckvidd , dela för att de inte höll för kontinuerlig användning utan gick sönder hela tiden.
Jag provade Zoe flera ggr , dock aldrig den sista varianten med 50kwh-batteri.
Varken 22 kWh eller 41kwh-varianten klarar 12 mil i motorvägsfart utan laddning efter vägen .
I varje fall vintertid , 22kwh klarade det inte ens sommartid.
Jag hade kunnat överse med den gnekiga plasten , svajiga väghållningen , dåliga ljudisoleringen och trånga kupe'n som bara rymmer barn bak om den gjort sitt jobb och klarat dagspendlingen
Lögnare.

ZOE laddar snabbast av alla elbilar i laddbox.
Och kommunala bilar laddas på arbetsplatsen i laddbox, och aldrig på en offentlig snabbladdningsstation!

Dina räckviddssiffror är också lögn.
Min ZOE har aldrig haft en räckvidd under 15 mil, trots motorväg och vinterkörning, under 7 års tid!

Dina subjektiva anti-ZOE intryck är för övrigt irrelevanta.
ZOE har utmärkt väghållning och en mycket rymlig och luftig kupé fram, med mer plats än en Volvo V90.
Du har möjligtvis provkört en ZOE, på sin höjd..
Jag har kört min ZOE i över 7 år och 31.000 mil.
Citera
2025-07-28, 19:26
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Lögnare.

ZOE laddar snabbast av alla elbilar i laddbox.
Och kommunala bilar laddas på arbetsplatsen i laddbox, och aldrig på en offentlig snabbladdningsstation!

Min ZOE har aldrig haft en räckvidd under 15 mil, trots motorväg och vinterkörning, under 7 års tid!

Dina subjektiva anti-ZOE intryck är för övrigt irrelevanta.
ZOE har utmärkt väghållning och en mycket rymlig och luftig kupé fram, med mer plats än en Volvo V90.
Du har möjligtvis provkört en ZOE, på sin höjd..
Jag har kört min ZOE i över 7 år och 31.000 mil.
Den enda lögnaren här är du BAB7
ZOE är inte snabbast av alla bilar att ladda.
Zoe är inte större och rymligare än en V90
Du har ju gång på gång fått dina lögner avslöjade , varför ger du inte upp ??
Du påstår att Zoe aldrig haft en räckvidd under 15 mils motorvägsfart vintertid.
Du har aldrig kört i vinterväglag
Ett par plusgrader och regn är en dålig midsommar, inte en vinter....
Luleå tekniska universitets undersökning ( i samarbete med Piteå och Älvsbyns kommun om jag minns rätt )visade på de siffror jag angav , vem tror du är mer pålitlig???
En förvirrad skåning som inte vill erkänna att han köpt en skitbil eller ett universitet?

Jag har aldrig ägt en ZOE , det har du rätt i .
Den kändes helt enkelt för dålig för att motivera ett köp och med facit i hand kan jag vara glad att jag valde snål diesel istället.
Citera
2025-07-29, 05:58
Medlem
Citat:
Då är vi bara tillbaka i en cirkel där vi började... Du pratar om "vinterkörning" när du i själva verket menar klimatet vid Skånes sydkust och ännu längre söderut!
Du har ju beskrivit rätt mycket om dina resor mellan Ystad och Malmö och neråt Tyskland och Paris o d nere på kontinenten, men du har aldrig nämnt resor UPPÅT landet... Och definitivt inget tripp till nordkalotten mitt i vintern. Det får mig att utgå från att du aldrig kört med ZOE:n så här långt norrut.
Ja, har du ens någon gång VARIT i Norrland på vintern och upplevt 25 minusgrader? Det är en jävla skillnad jämfört med södra Skåne kan vi meddela!

Jag kan också, som vi diskuterat förr..., meddela att även i min hemkommun har något fått hemtjänsten att byta från ZOE till Toyota bZ4X. Kanske inte bryta något leasingkontrakt i förväg, de hade ZOE'sarna ett tag faktiskt, och de har t o m några kvar. Men den nya omgången bilar är onekligen Toyota.
Citera
2025-07-29, 14:48
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Då är vi bara tillbaka i en cirkel där vi började... Du pratar om "vinterkörning" när du i själva verket menar klimatet vid Skånes sydkust och ännu längre söderut!
Du har ju beskrivit rätt mycket om dina resor mellan Ystad och Malmö och neråt Tyskland och Paris o d nere på kontinenten, men du har aldrig nämnt resor UPPÅT landet... Och definitivt inget tripp till nordkalotten mitt i vintern. Det får mig att utgå från att du aldrig kört med ZOE:n så här långt norrut.
Ja, har du ens någon gång VARIT i Norrland på vintern och upplevt 25 minusgrader? Det är en jävla skillnad jämfört med södra Skåne kan vi meddela!

Jag kan också, som vi diskuterat förr..., meddela att även i min hemkommun har något fått hemtjänsten att byta från ZOE till Toyota bZ4X. Kanske inte bryta något leasingkontrakt i förväg, de hade ZOE'sarna ett tag faktiskt, och de har t o m några kvar. Men den nya omgången bilar är onekligen Toyota.
Finns ingen anledning att diskutera extrema väderförutsättningar.
Det är inte relevant.
Citera
2025-07-29, 17:20
Medlem
Citat:
Det är inte relevant.
Jo, om man sitter som driftschef i hemtjänsten så är det definitivt det. Gamlingarna måste ha den omvårdnad de behöver även om det är en längre periods kyla!
Men framför allt så ÄR det inget extremt på de här breddgraderna. Jag kan som sagt svara för Dalarna, Siljansområdet, och i princip VARJE vinter kommer perioder där dygnsmedeltemperaturen är 10 - 15 minusgrader varje dag typ en vecka i sträck. Snarare är det en vinter där det INTE är så som räknas som "extremväder" och extra mild... Och jag misstänker starkt att siffrorna är ännu lägre och att perioderna med kyla är längre i de områden sealstryper pratar om.
Och på tal om "extremt" så är det i sammanhanget "hela Sverige" klimatet vid Skånes sydkust som är extremt! Så milt är det inte någon annanstans på vintern i Sverige! Det är alltså DU som sitter och kör din ZOE i "extrema väderförutsättningar"! Extremt milda alltså. Och det måste tas med i beräkningen när vi snackar kapacitet och räckvidd på vintern för en Renault ZOE!
Citera
2025-07-30, 13:05
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Det är inte relevant.
Du som bor halvvägs till Afrika ska enbart vara tyst om extrema väderförutsättningar .

Större delen av landet har minusgrader under åtskilliga månader varje vinter och då måste man anpassa sig efter detta .
Zoe klarar sig dåligt vintertid., Leaf likaså.
Zoes plastdetaljer visade sig bli sköra i minusgrader , handbromsreglage , växelväljaren mm höll ej för användning i -15 och kallare .
Märkesverkstaden hade problem att få tag i nog mycket reservdelar eftersom de nya plastbitarna också gick sönder efter ett tag .
Citera
2025-07-30, 13:25
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Du som bor halvvägs till Afrika ska enbart vara tyst om extrema väderförutsättningar .

Större delen av landet har minusgrader under åtskilliga månader varje vinter och då måste man anpassa sig efter detta .
Zoe klarar sig dåligt vintertid., Leaf likaså.
Zoes plastdetaljer visade sig bli sköra i minusgrader , handbromsreglage , växelväljaren mm höll ej för användning i -15 och kallare .
Märkesverkstaden hade problem att få tag i nog mycket reservdelar eftersom de nya plastbitarna också gick sönder efter ett tag .
80% av landets befolkning bor söder om Uppsala och typ 99.9% av Renaults kundkrets gör det, varför det ens diskuteras en utgången modell från en enskild tillverkare.
Zoe är inte = alla elbilar, finns gott om dem som fungerar även i extrema temperaturer som gott och väl uppfyller körsträckebehovet för en absolut majoritet av Svenskarna, oavsett om de tillhör de 10 procenten som bor i norra delen av landet eller inte.
Citera
2025-07-31, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
80% av landets befolkning bor söder om Uppsala och typ 99.9% av Renaults kundkrets gör det, varför det ens diskuteras en utgången modell från en enskild tillverkare.
Zoe är inte = alla elbilar, finns gott om dem som fungerar även i extrema temperaturer som gott och väl uppfyller körsträckebehovet för en absolut majoritet av Svenskarna, oavsett om de tillhör de 10 procenten som bor i norra delen av landet eller inte.
Må så vara, men nu diskuterades just specifikt ZOE's egenskaper i vinterväder. Inte "alla elbilar".
Där det hela blivit något av en höna av en fjäder... Hade bara BAB7 haft självinsikt att erkänna "Ja, jo, jag har ju aldrig kört den i minusgrader." så hade vi snabbt kunnat gå vidare och konstaterat att en rapport från södra Skåne inte är särskilt relevant om du tänkt köpa en begagnad ZOE och i normala fall har en meter snö och -5 till -15 runt husknuten på vintern...

Sedan kan vi ju lite pinsamt erkänna att hela den diskussionen är OT i just den här tråden... Men det BÖRJAR alltså med att BAB7 påstår att en ZOE uppför sig si och så i VINTERTID, och jag påpekar följaktligen att man måste justera de faktauppgifterna med hänsyn till att vintrarna på Skånes sydkust är extremt milda. Sedan börjar den diskussionen leva sitt eget lilla liv i tråden...
Citera
2025-07-31, 21:52
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Volvo har sålt rätt mycket av sina EX30 i alla fall. Kanske inte lika många i år, men nu börjar det bli många på vägarna. Tycker jag ser flera stycken EX30 varje dag jag är ute och kör och då bor jag inte ens i en storstad. Kryllar av dom kanske är fel ordval, men många är det i alla fall som kör runt så den har gått bra. Ser väl ungefär lika många EX30 som jag ser Teslabilar varje dag.

Företagsbilar är oerhört förmånligt med el...
Som tur är kommer dessa bilar bara vara värda skrotvärdet i metall efter 3 år, ingen vill ha dem :-)
Volvoanställda köpte ofta loss sina tjänstebilar förr och sålde dem själva.

Gällde då allt från A till E bil via Volvo, ingen kommer köpa loss dessa för ingen kommer vilja ha dem.

Tack för allt Volvo men det slutade med XC 70 D5....

Tack och adjö Volvo, ni är inget alternativ längre.

Älskar tyskarna som inte överger förbränningsmotorn, där kommer mina bilar köpas i framtiden, ingen vill ju egentligen ha en elbil. Det är bara för det varit så sjukt billigt...

Kom igen nu BMW, Mercedes, Audi och så vidare, ge mig fossilbilar vilket är framtiden :-) :- )
Citera
2025-07-31, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxenon
Företagsbilar är oerhört förmånligt med el...
Som tur är kommer dessa bilar bara vara värda skrotvärdet i metall efter 3 år, ingen vill ha dem :-)
Volvoanställda köpte ofta loss sina tjänstebilar förr och sålde dem själva.

Gällde då allt från A till E bil via Volvo, ingen kommer köpa loss dessa för ingen kommer vilja ha dem.

Tack för allt Volvo men det slutade med XC 70 D5....

Tack och adjö Volvo, ni är inget alternativ längre.

Älskar tyskarna som inte överger förbränningsmotorn, där kommer mina bilar köpas i framtiden, ingen vill ju egentligen ha en elbil. Det är bara för det varit så sjukt billigt...

Kom igen nu BMW, Mercedes, Audi och så vidare, ge mig fossilbilar vilket är framtiden :-) :- )

Andrahandsvärdet på elbilar har ju varit en risk länge nu. Därav så har jag leasat även fast jag kunnat göra ett köp, så även min senaste elbil, alltså Volvo EX30 blev leasing. Vad som sen händer med bilen bryr jag mig så klart inte om även om jag hade önskat att den stannade i Sverige, men min förra elbil en Peugot e-208 lämnade jag tillbaka i Mars och den blev avregistrerad och lämnade landet, men det gjorde även min senaste bensinbil som jag leasade så det verkar mer eller mindre vara standard på leasing att de tar tillbaka dom och säljer dom utomlands. Troligen är det mer lönsamt att sälja dom utomlands om det så är elbilar eller bensinbilar.
Citera
2025-08-01, 06:44
Medlem
ReijoHervonens avatar
Jag förväntar mig att Tesla fortsätter rasa i Europa under resten av året och troligtvis även 2026. Toyota lanserar nu under hösten en uppdaterad bz4x, en mellanstor C-hr+ och en småbil Urban Cruiser. Under början av 26 kommer också bz4x tuoring, en "wagon" variant av bilen. Då har dom elbilar i nästan alla segmenten. Tycker det helt saknas större familjebilar som går på el just nu. Jag tror att Toyota kommer att passera Tesla i elbilsförsäljning i Europa under 2026.
Citera
2025-08-02, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag förväntar mig att Tesla fortsätter rasa i Europa under resten av året och troligtvis även 2026. Toyota lanserar nu under hösten en uppdaterad bz4x, en mellanstor C-hr+ och en småbil Urban Cruiser. Under början av 26 kommer också bz4x tuoring, en "wagon" variant av bilen. Då har dom elbilar i nästan alla segmenten. Tycker det helt saknas större familjebilar som går på el just nu. Jag tror att Toyota kommer att passera Tesla i elbilsförsäljning i Europa under 2026.

Det räcker inte med att bara ha elbilar i rätt segment, de måste vara konkurransduktiga också. BZ4x har fått mycket kritik för hög energiförbrukning och låg räckvidd, vi får se om toyota får ordning på detta. Sedan har de väldigt lite teknik i sina bilar, det fungerar så länge man säljer yaris till tant Rut, men ska man sälja till mer teknikintresserade kundgrupper kan man inte som japanerna bara klistra fast en gammal gps från 2010 på instrumentpanelen. Nej troligen är det samma gamla kunder som tidigare köpte rav4/corolla/yaris, dvs sina egna bränslebilar man kommer ta kunder från.

Större familjeelbilar finns det mängder av; allt från MY, EX90, BYD Tang, Xpeng G6, Audi Q6, Bmw iX, Kia EV9 osv. Toyota är nog en av de sista att få ut nåt där. Därför kan de inte släppa en bil med sämre räckvidd och funktioner till högre pris igen, om de vill sälja bilar till andra än toyota-fantaster.
De behöver 800volts teknik, bra självkörning, OTA uppdateringar etc. om de ska ha en chans att sno kunder från andra märken. Saker som jag är ganska tveksam till att toyota klarar.
Senast redigerad av Gullpotet 2025-08-02 kl. 08:39.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in