• 1
  • 2
2025-08-24, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abakadabra
Har inte körkort. Går tydligen buss från Tallinn till Sankt Petersburg är ju dit jag ska. Verkar dock som att visum kontrollen där tar typ ,5-6 timmar

Du måste byta buss vid narva gå till fots över bron..
Citera
2025-08-24, 12:00
Medlem
TELAVIV91s avatar
Finns det någon gränsövergång som tillåter att man har bil med sig?
Citera
2025-08-24, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91

Koidula eller Luhamaa är fortfarande öppna för bil och buss men där måste man boka tid.
Citera
2025-08-24, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Lite sent svar kanske, men Narva är absolut billigast. Problemet är tullen – inte den ryska, utan EU-sidan. Där kan man få vänta i kö 4–9 timmar, ibland upp till 12 eller mer bara för att komma över till Ryska tullen. De går igenom allt, med hundar oftast och ibland tar de in folk i rum och kräver att man klär av sig helt intervjuar dig förnedrar osv. Det de letar efter är pengar och allt du ska göra och inte gjort. pissigt dryga är dom också! Har du euro på dig tar de dem, så se till att alltid ha rubel när du åker den vägen – då vågar de inte röra dom.
Här kan man se live hur lång kön är in till Ryssland.. https://balticlivecam.com/cameras/estonia/narva/narva/

Brittiska youtuber delar med sig av resan in i Ryssland via Narva.
https://www.youtube.com/watch?v=yY7LOgmcVRg

Åt andra hållet in i EU är det aldrig köer..

Det blev vägen från Narva och det va en del köer visst men inte alls som du beskrev det. Ja köerna va längre från eusidan men totalt tog det cirka 4 timmar från Narva till att jag kunde gå ombord på min buss från ryska sidan. Lyckades gömma snusen i min nessesär så den gick genom. Ja euro får man ju inte för ut från eu till Ryssland längre pga sanktionerna. Jag hade dollar med mig som jag sedan växlade på plats i Saint Petersburg. Försökte få tag på rubel innan men va omöjligt att hitta i Ryssland.
Citera
2025-08-24, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Nej
Citera
2025-08-24, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abakadabra
Det blev vägen från Narva och det va en del köer visst men inte alls som du beskrev det. Ja köerna va längre från eusidan men totalt tog det cirka 4 timmar från Narva till att jag kunde gå ombord på min buss från ryska sidan. Lyckades gömma snusen i min nessesär så den gick genom. Ja euro får man ju inte för ut från eu till Ryssland längre pga sanktionerna. Jag hade dollar med mig som jag sedan växlade på plats i Saint Petersburg. Försökte få tag på rubel innan men va omöjligt att hitta i Ryssland.

Skönt att du verkar ha haft tur. Själv fick jag vänta i åtta timmar senast, och den estniska tullen var extremt griniga. Kanske berodde det på att det var tidigt på morgonen och de inte hunnit få i sig frukost… Paret som stod efter mig träffade jag senare på bussen – de hade tvingats klä av sig helt, och tullarna hade rivit ut alla deras saker rakt ut på det smutsiga golvet.

Som sagt, det verkar som att folk har väldigt olika erfarenheter från den gränsen. Ibland går det smidigt, andra gånger är det rena mardrömmen.

Numera tar jag hellre flyget. Betalar gärna lite mer – då kan man i alla fall dricka en kaffe på Istanbuls flygplats och ha en betydligt trevligare resa.
Citera
2025-08-24, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Från Europa går det bara flyg till Ryssland från Istanbul eller Belgrad så ska du flyga dit måste du gå via någon av dom två städerna, oavsett hur du gör. Om du inte flyger via Abu Dhabi eller nåt annat som någon skrev i tråden tidigare, men det känns ju ännu värre.

I teorin kan du säkert flyga till Ryssland från Minsk också men då Vitryssland är utsatt för lika mycket sanktioner som Ryssland så är det ju inte lättare att ta sig till Minsk än Moskva.

Men kolla flyg via Belgrad om du inte vill flyga via Istanbul och du absolut ska flyga, det är det alternativet du har.

Om man vill komma undan lite billigare med flyg är de enklast och relativt snabbt åka via Polen till Kalingrad och ta flyget där.. tullen via Polen med buss är relativt snabb i jämförelse med pisstullen i Narva.
Citera
2025-08-25, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Skönt att du verkar ha haft tur. Själv fick jag vänta i åtta timmar senast, och den estniska tullen var extremt griniga. Kanske berodde det på att det var tidigt på morgonen och de inte hunnit få i sig frukost… Paret som stod efter mig träffade jag senare på bussen – de hade tvingats klä av sig helt, och tullarna hade rivit ut alla deras saker rakt ut på det smutsiga golvet.

Som sagt, det verkar som att folk har väldigt olika erfarenheter från den gränsen. Ibland går det smidigt, andra gånger är det rena mardrömmen.

Numera tar jag hellre flyget. Betalar gärna lite mer – då kan man i alla fall dricka en kaffe på Istanbuls flygplats och ha en betydligt trevligare resa.

Ja flyget verkar helt klart vara att föredra men skiljde ganska mycket pengar när jag skulle boka allafall. Går väl ven flyga via Serbien. Får hoppas det lättar upp snart så man slipper detta krångel. Tar ju inte lång tid till Sankt Petersburg om man flyger raka vägen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in