Citat:
Ursprungligen postat av
Abakadabra
Det blev vägen från Narva och det va en del köer visst men inte alls som du beskrev det. Ja köerna va längre från eusidan men totalt tog det cirka 4 timmar från Narva till att jag kunde gå ombord på min buss från ryska sidan. Lyckades gömma snusen i min nessesär så den gick genom. Ja euro får man ju inte för ut från eu till Ryssland längre pga sanktionerna. Jag hade dollar med mig som jag sedan växlade på plats i Saint Petersburg. Försökte få tag på rubel innan men va omöjligt att hitta i Ryssland.
Skönt att du verkar ha haft tur. Själv fick jag vänta i åtta timmar senast, och den estniska tullen var extremt griniga. Kanske berodde det på att det var tidigt på morgonen och de inte hunnit få i sig frukost… Paret som stod efter mig träffade jag senare på bussen – de hade tvingats klä av sig helt, och tullarna hade rivit ut alla deras saker rakt ut på det smutsiga golvet.
Som sagt, det verkar som att folk har väldigt olika erfarenheter från den gränsen. Ibland går det smidigt, andra gånger är det rena mardrömmen.
Numera tar jag hellre flyget. Betalar gärna lite mer – då kan man i alla fall dricka en kaffe på Istanbuls flygplats och ha en betydligt trevligare resa.