2025-07-23, 14:16
Avstängd
Bidens avatar
Jag ska renovera köket och slå ner en vägg och sätta upp en ny vägg. Jag vill lägga ett skelett bakom denna vägg så att när nästa boende här renoverar så hittar dom skelettet och tror att någon dött och ruttnat bort där inne. Frågan är vart man kan hitta verklighetstrogna skelett och om detta är en bra idé? Kanske dum fråga men hur ser kroppar på kyrkogården ut, blir dom skelett till slut eller ser dom mer ut som mumier typ? Jag är beredd att gräva upp en grav ifall man kan få ett riktigt snyggt skelett.
Citera
2025-07-23, 14:46
Medlem
kalkryggars avatar
Du borde väl kunna köpa ett som man har som visning typ. Som man alltid hade i klassrum förr i tiden.

Det skulle räcka för att dra igång en stor process innan någon kollar tillräckligt ordentligt och ser att det inte är ett äkta.
Citera
2025-07-23, 15:08
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biden
Jag ska renovera köket och slå ner en vägg och sätta upp en ny vägg. Jag vill lägga ett skelett bakom denna vägg så att när nästa boende här renoverar så hittar dom skelettet och tror att någon dött och ruttnat bort där inne. Frågan är vart man kan hitta verklighetstrogna skelett och om detta är en bra idé? Kanske dum fråga men hur ser kroppar på kyrkogården ut, blir dom skelett till slut eller ser dom mer ut som mumier typ? Jag är beredd att gräva upp en grav ifall man kan få ett riktigt snyggt skelett.
Använder du ett sånt skelett så lär det inte dröja länge innan någon fattar att det bara är plast.

Det går att köpa riktiga skelett, både hela och delar av skelett. Indien och Kina förser hela världen med mänskliga kvarlevor.

På våra breddgrader förmultnar allt. Det enda som blir kvar är skelettet. Bryt inte mot griftefriden. Köp en död kines i stället.

Att bli inmurad levande var relativt "vanligt" förr i tiden. Det gjordes som bestraffning, eller offrande till övernaturliga krafter.

T.o.m. i kristen tid murade man in djur levande i kyrkor, och andra viktiga byggnader, för att "ge byggnaden en själ/skyddsande".

Matnyttig Wikipediaartikel för den nyfikne:
https://en.wikipedia.org/wiki/Immurement

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du borde väl kunna köpa ett som man har som visning typ. Som man alltid hade i klassrum förr i tiden.

Det skulle räcka för att dra igång en stor process innan någon kollar tillräckligt ordentligt och ser att det inte är ett äkta.
Ett sådant kan mycket väl vara äkta, beroende på hur gammalt det är.
Det var riktiga skelett långt in på 1900-talet, och många gamla skolor har dem kvar.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-07-23 kl. 15:37.
Citera
2025-07-23, 15:14
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det är ju inte säkert att nästa boende renoverar. Alla har inte renoverings-ADHD.

Annars har Panduro skelett i full storlek.
Citera
2025-07-23, 15:27
Avstängd
Bidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det är ju inte säkert att nästa boende renoverar. Alla har inte renoverings-ADHD.

Annars har Panduro skelett i full storlek.
Tack, beställt!
Citera
2025-07-23, 15:44
Medlem
HerrKralls avatar
Jag tycker det låter som ett roligt långtids-LoL
Kanske får du dig ett gott skratt på ålderdomshemmet när du läser om någon stackare som skulle renovera och hittade ett skelett i väggen.
Citera
2025-07-23, 16:00
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
Jag tycker det låter som ett roligt långtids-LoL
Kanske får du dig ett gott skratt på ålderdomshemmet när du läser om någon stackare som skulle renovera och hittade ett skelett i väggen.

Kanske får du dig ett mindre gott skratt när du blir varse att polisen och hyresvärden kontaktar tidigare hyresgäster.
Jaha du bor i villa förstås, glöm det jag skrev.

Frågan är om det ändå inte skulle kunna vara åtalbart. Du gör det i syfte att framkalla en mental reaktion hos någon eller några. Det är ju inte säkert att den person som river väggen har samma lynne när det gäller skämt som du har. Hos en person som av någon anledning inte är så psykiskt stark, skulle överraskningen och synen av skelettet kunna framkalla starkt obehag, kanske t o m utlösa en allvarlig reaktion. Det finns personer som när de utsatts för en negativ överraskande händelse fått hjärtattacker och avlidit. Jag utgår från att du inte vill riskera att ha en persons liv på ditt samvete.
Jag vet inte vilket lagrum som skulle vara aktuellt i ett sådant fall, men det vet säkert en jurist.
Senast redigerad av RFT 2025-07-23 kl. 16:16.
Citera
2025-07-23, 16:18
Medlem
HerrKralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Kanske får du dig ett mindre gott skratt när du blir varse att polisen och hyresvärden kontaktar tidigare hyresgäster.
Jaha du bor i villa förstås, glöm det jag skrev.

Frågan är om det ändå inte skulle kunna vara åtalbart. Du gör det i syfte att framkalla en mental reaktion hos någon eller några. Det är ju inte säkert att den person som river väggen har samma lynne när det gäller skämt som du har. Hos en person som av någon anledning inte är så psykiskt stark, skulle överraskningen och synen av skelettet kunna framkalla starkt obehag, kanske t o m utlösa en allvarlig reaktion. Det finns personer som när de utsatts för en negativ överraskande händelse fått hjärtattacker och avlidit. Jag utgår från att du inte vill riskera att ha en persons liv på ditt samvete.
Jag vet inte vilket lagrum som skulle vara aktuellt i ett sådant fall, men det vet säkert en jurist.
Åh hjälp polisen och hyresvärd i jakt på någon som byggde in låtsasskelett. Fy fan vilket tråkigt liv vissa lever.
Citera
2025-07-23, 17:26
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
Åh hjälp polisen och hyresvärd i jakt på någon som byggde in låtsasskelett. Fy fan vilket tråkigt liv vissa lever.

Du tänker utifrån maximal glädje för dig själv; jag tänker på mina medmänniskor, och försöker i alla situationer agera så att jag inte RISKERAR att göra någon något illa på något sätt, vare sig psykiskt eller fysiskt.
Du har ingen aning om vad för person som öppnar upp väggen, om det blir aktuellt att göra det. Det kan vara en psykiskt svag person som i värsta fall kan uppleva en traumatisk chock.

Vi har uppenbarligen helt olika människosyn du och jag.

Jag har jobbat som parterapeut och familjerådgivare och har erfarenheter av att människor kan uppleva till synes obetydliga händelser på ett genomgripande sätt.
Citera
2025-07-23, 17:36
Medlem
Citat:

Det spelar nog ingen roll hur du gör med skeletten. Dom kommer alltid fram ändå!
Citera
2025-07-23, 17:40
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Haha, gillar din humor!
Köpte ett hyfsat verklighetstroget och skalenligt på Dollarstore vid Halloween förra året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in