Citat:
Ursprungligen postat av
Castle
Hade nog inte riktigt fattat tills nyligen hur desperata män kan vara. Kollat lite i facebookgruppen "Singelfredag ...". I nästan varenda post som någon kvinna lägger ut är det hundratals mäns som svarar i stil med "Å vad vacker du är", "vilken underbara kvinna du verkar vara", "pm ok?", "ses på en dejt?".
Personligen har jag inte sett knappt någon kvinnlig profil i min åldersgrupp som lockar att skriva till, varken utseendemässigt eller personlighetsmässigt. Hur kan så många män metaforiskt lägga sig på golvet och pussa kvinnors fötter framstår som obegripligt.
Samtidigt, om en man postar något inlägg får det i 95% av fallen ett par likes och några generella kommentarer på sin höjd. Många mäns inlägg är helt utan respons. Man förstår vilken otrolig obalans det är i sökandet där. Mängder av män som till synes är intresserade av de flesta kvinnor, medans de flesta kvinnor är ointresserade av de flesta män.
Det är ju en riktig iakttagelse, men din analys tycker jag halkar snett. Varför förväntar du dig "balans"? Det här fenomenet blir mycket enklare att förstå att kvinnor och män är helt olika varelser, och att deras hjärnor blir torsk på helt olika saker.
Mäns hjärnor är torsk på framgång. Bestiga största berget, få mest fitta, bli förbundsordförande, tjäna fem miljoner osv.
Kvinnor funkar inte så. Det är betydligt med sociala varelser än vad män är, och blir därför torsk på bekräftelse. De bestiger berg, har maratonsex, blir förbundsordförande eller tjänar fem miljoner först om det finns
beröm och
bekräftelse att inkassera för det. Framgången för dem, har inget egenvärde. Det är bara hur framgången påverkar socialt, som spelar roll för genomsnittskvinnan.
Själv är jag lite bögig, och därför torsk på Facebook. Därför får jag se otroligt ovärdiga saker. I mina reels kommer det ständigt upp en norrländsk fyrtioårig kvinna som badar i någon jävla å varje dag, eller så gör någon meningslös dans i leggings och topp. Varje inlägg får tusentals kommentar från män, som slickar röv och fjäskar.
Eftersom hon bor väldigt avskilt, och inte verkar ha några direkt vänner eller släktingar IRL, så har det noll och inga konsekvenser för henne att åma sig i baddräkt för tusentals män varje dag. Hon får inte betalt, och hon har ingen business att promota.
Det hon gör i princip att visa fittan på torget, för att hon är så torsk på applåder.
Tusentals män sitter hemma framför sina datorer, och känner sig varma inombords för att de får lämna en flörtig kommentar, utan att behöva utsätta sig för dejtingslivets brutala verklighet.
Hade det funnits några som helst fungerande sociala mekanismer på sociala medier, så hade hennes beteende varit helt oacceptabelt. Andra kvinnor tolererar inte kvinnor som sliter av sig kläderna för att fånga alla mäns blickar. Det är en brott mot spelreglerna.
Men det vi ser på sociala medier är vad som händer när sociala normer upphör, och människors mest primitiva sidor kommer fram.