• 1
  • 2
2025-07-23, 02:08
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
”Sedan Meta kom till på Facebook”?
Va?
Just så. Häng med i utvecklingen
2025-07-23, 02:18
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Just så. Häng med i utvecklingen
Vad menar du? Tala ur skägget.
Jag tror inte att du vet vad Meta är i detta sammanhang.
2025-07-23, 02:19
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Jag trodde det skulle handla om kryptering och kvantdatorer men detta känns som ett mindre problem, det är som alla andra gånger, system anpassas helt enkelt.

Tillit är redan ganska icke-existerande vad gäller autentisering. Har du byggt ett bra säkerhetssystem så har du minst två faktorer vid autentisering dvs 2 av följande:

Något man har (ex enhet med nycklar)
Något man är (ex biometrisk data)
Något man vet (ex lösenord)

Det finns inga bra system som bara jobbar med en bild på en person. Eventuellt så kan man mha läckta listor lösa en två-faktor autentisering om den är dåligt implementerad men hur menar du att IT-säkerhet generellt är på väg att sättas ur spel? De exempel du pratar om är ju mer bedrägerier som inte har med IT-säkerhet att göra.
Jag anser att sätts det i system att bruka ett känt namn för att lura någon på kontanter måste detta ses som mycket allvarligt. Därav har rättsmål där ord som ärekränkning åter börjat synas. IT säkerheten kanske är fel ord men kan inte tekniskt tekniken skydda enskilda från detta bör sådan aktivitet avslutas omgående. Bedragarna är många gånger väldigt skickliga men ett känt namn har också en status som andra saknar. Moraliskt är ju hela nätet ett stort skämt och med AI än värre. Vi är helt enkelt inte kapabla att ta ansvar för dagens uppbyggda teknik och då ska den heller inte finnas att tillgå.
Senast redigerad av DrLECTER 2025-07-23 kl. 02:29.
2025-07-23, 02:21
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Vad menar du? Tala ur skägget.
Jag tror inte att du vet vad Meta är i detta sammanhang.
Meta fanns ej med från start upplyser skäggapan
2025-07-23, 02:24
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Det gör ju inte det mer legalt för att nyttja ett känt namn. Åldringarna som skriver där jag bland annat ingår har helt andra värderingarna helt klart i jämförelse med den yngre generationen. Någon heder finns inte utan anser sig ha rätt att utnyttja en annan persons namn för i nästa steg lura någon på pengar. Visst kan man kalla det för godtrogen men ordet moral kan vi plocka bort gällande unga som anser sig inte göra några fel. Inga klarar helt enkelt inte frihet under ansvar. Att idiotförklara äldre i stort som naiva löser inte problemet. Agneta Fältskog är inte ensam om att bli indirekt drabbad utan mängder med kändisar får stå ut med sådant här. Och då det dags att stänga butiken.
Jo, är klart det gör. Det blir helt lagligt då.

Den som är naiv och dum har alltid blivit enkla byten. Det är så världen fungerar. Att den rika ABBA-kvinnan nu blivit gammal och körs över av yngre förmågor är otur men så fungerar naturen. Ingen sympati från mitt håll. Hon kan väl torka tårarna med sina många tusenlappar om hon vill?
2025-07-23, 02:26
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Jo, är klart det gör. Det blir helt lagligt då.

Den som är naiv och dum har alltid blivit enkla byten. Det är så världen fungerar. Att den rika ABBA-kvinnan nu blivit gammal och körs över av yngre förmågor är otur men så fungerar naturen. Ingen sympati från mitt håll. Hon kan väl torka tårarna med sina många tusenlappar om hon vill?
Ah du är ju bara en sådan där mask som bär på sjukdomen jantelagen Sök för fan upp Beckomberga för likvidering
2025-07-23, 02:31
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ah du är ju bara en sådan där mask som bär på sjukdomen jantelagen Sök för fan upp Beckomberga för likvidering
Beckomberga lades ner 1995. Med tanke på att du värnar om så Agneta Fältskogs heder får jag för mig att du peakade någon gång på sent sjuttiotal och sedan dess bara blivit äldre, inte klokare.
2025-07-23, 02:54
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Beckomberga lades ner 1995. Med tanke på att du värnar om så Agneta Fältskogs heder får jag för mig att du peakade någon gång på sent sjuttiotal och sedan dess bara blivit äldre, inte klokare.
Du kommer inte ens i närheten i dina vildaste fantasier av mina fashionabla verklighet. Jag värnar allas heder. Fältskog var endast ett exempel.
För mig verkade det som det är Du själv som stått stilla allt för länge förgiftad av nätet bara växer och växer.
Och Du Vi kan alltid öppna Beckomberga igen men då blir det på helt annat ställe som Du inte vill veta. Tro mig. Sveriges huvudstad Stockholm en av de vackraste i världen näst intill folktom i framtiden då flertalet sitter på dårhus.

Men för att återgå till IT AI mm mm Vi är inte redo för hantera detta. Frihet under ansvar är en levnadsregel som Sverige exporterar ut ur landet. Herregud svensken kan ju inte ens hantera sin ekonomi utan stora grupper borde ju haft förmyndare sedan länge.
2025-07-23, 07:25
Moderator
vhes avatar
Lite väl fluffigt underlag för den här forumdelen. Att det finns falska Facebook-konton är ingen ny företeelse. Att AI kanske underlättar skapandet av dessa är så klart möjligt, men den diskussionen har egentligen ingen större IT-säkerhetsmässig koppling.

Om du vill ha en lite mer konkret diskussion om risken med att AI används för identitetskapning så får den tas i AI-forumet med en lite mer substansrik trådstart, eller kanske ännu hellre i redan existerande trådar, t.ex. (FB) Är risken för bedrägerier och övertag av identitet större med AI?

Lås på.

/Moderator
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in