2025-07-22, 22:38
Medlem
Ozmeisters avatar
Stått på 50mg/dag mot GAD och depression över 10 år med ganska bra resultat.

Den har det senaste året tappat en del effekt och är ibland svår/omöjlig att få tag på.

Innan Anafranil så provade jag citalopram och sertraline utan större framgång, dock inga högre doser innan jag fick gå över Anafranil.

Det jag själv funderar på är venlafaxine, ett förvisso hatat preparat men vad jag som lekman kan läsa mig till borde detta vara en stark kandidat ändå.

Vad har ni för tankar/erfarenheter?
Citera
2025-07-22, 22:53
Medlem
Damen101s avatar
Det är faktiskt svårt att säga. Jag tar Voxra, som ju ökar signalsubstanserna dopamin och noradrenalin. Det beror nog på vilket av dessa ämnen just du behöver hjälp med.
Citera
2025-07-23, 09:46
Medlem
Ozmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Det är faktiskt svårt att säga. Jag tar Voxra, som ju ökar signalsubstanserna dopamin och noradrenalin. Det beror nog på vilket av dessa ämnen just du behöver hjälp med.
Voxra biter nog inte på ångesten.

En fundering jag har kring just venlafaxine på doser under 150mg, då den verkar som en SSRI. Då borde man väl kunna käka någon snällare SSRI istället och få liknande effekt?

Eller är venlafaxines egenskaper som SSSRI så pass annorlunda att det motiverar risken med utsättning mm?
Citera
2025-07-24, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
Stått på 50mg/dag mot GAD och depression över 10 år med ganska bra resultat.

Den har det senaste året tappat en del effekt och är ibland svår/omöjlig att få tag på.

Innan Anafranil så provade jag citalopram och sertraline utan större framgång, dock inga högre doser innan jag fick gå över Anafranil.

Det jag själv funderar på är venlafaxine, ett förvisso hatat preparat men vad jag som lekman kan läsa mig till borde detta vara en stark kandidat ändå.

Vad har ni för tankar/erfarenheter?

Eftersom Anafranil (högare doser) är det mest potenta antidepressiva läkemedlet bör du kanske testa att kombinera två snällare, t ex venlaflaxin och mirtazapin?
Eller ett snällare antidepressivun och stämningsstabiliserande, t ex Lamotrigin eller Litium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in