Citat:
Ursprungligen postat av
alanlissa87
Hmm, var och hur har solzhenitzyn kommit fram till 66-100 mille under stalin? och var hittar du siffrorna på under 2 miljoner? De siffror jag läst mig till under min långa historiekarriär ligger visserligen en bra bit över 2 miljoner men långt under 66.
sedan var det ju inte bara i gulaglägren folk mördades utan även lite när som helst i sovjet, stora mängder människor arresterades rätt godtyckligt vid minsta misstanek att vara emot staten för att sedan avrättas för att uppnå kvoter som skulle nås under bestämda tider i syfte att omvandla samhället genom att helt enkelt döda en del av befolkningen.
Ryssarna dödade enorma mängder av sina egna under operation barbarossa , antingen som bestraffning av hela enheter när det gått dåligt, som kanonmat när de under avrättningshot skickades att obeväpnade springa mot tyskarnas ställningar eller när folk skadades och inte ansågs göra nån nytta längre och därför sköts.
Sen kan du ju inte bortse varken från kina eller att man medvetet svalt ihjäl folk både under holodomor och tvångskollektiviseringen.
Du brukar ha en del rätt vettiga inlägg men nu håller jag inte med dig alls, hakkorset ligger långt efter tvillingideologin och sin förebild hammaren och skäran vad gäller antalet döda. Att kommunismen dessutom är rent människofientlig i sin grund gör inte det hela bättre.
Se mina andra svar för källor. Jag är ingen forskare, men jag läser mycket. Nej, är och har alltid varit anti-kommunist. Betyder inte att jag gillar lögner och påhitt bara för att demonisera kommunistiska diktaturer. Nazisterna har demoniserats sedan barnsben, men de verkar ha rehabiliterats under de senaste åren, främst pga vårt vurmande för ukraina.