2025-07-22, 18:45
Medlem
Vit-spades avatar
Mod får väl flytta om jag postat i fel forum.

En tanke som slagit mig efter att jag både besökt Grönland och Svalbard, som båda är glesbefolkade områden i slutet av världen (bildligt talat alltså, jag tror ni fattar), är den frihetskänsla och den sinnesro som infunnit sig hos mig på dessa platser. Visst, det är på vissa sätt extrema miljöer och man kan inte vänta sig samma samhällsservice som i en storstad i Sverige, men fan vilken frihet. När jag var på Svalbard var jag ute på en vandring utanför Longyearbyen en dag och hyrde då, helt enligt regelverket, en pistol för att skydda mig mot isbjörnar. Det enda jag behövde göra innan var att visa en legitimation. Även på Grönland var det ganska lätt att få tag i vapen lagligt enligt vad jag hörde när jag var där men det gjorde jag inte för egen del. Det är skillnad mot Sverige där staten genom rigorösa tillståndsprocesser hindrar laglydigt folk från att skaffa vapen medan kriminella kan få tag i vapen ändå.

Kan också säga att man brukar peka på USA som ett skräckexempel på liberala vapenlagar men både på Grönland och Svalbard kan man också skaffa lagliga vapen lätt och där är inga masskjutningar.

Det var dock inte bara jag som kände större frihetskänsla, befolkningen där kändes friare, lyckligare och mer avslappnad också. Visst servicen är sämre men folk får sköta sina liv i fred för staten.

Detta fick mig att fundera, tror ni inte att folk som lever i dessa områden är mer liberala än andra människor? Och då menar jag inte nödvändigtvis att liberala partier är större i valen än annorstädes, utan att människor har ett mer liberalt sinnelag. Det finns kanske ingen naturlag som säger att de tyska vara så, men det blir nog en produkt av att människor i mångt och mycket måste sköta sig själva på ett sätt som vi bortklenade svenskar inte är vana vid då vi vill att staten ska ta hand om allt.

Så vad tror ni, finns de liberala framtida utopier vid civilisationens yttersta gränsmarker?
Citera
2025-07-22, 18:57
Medlem
Onanikrems avatar
Tror jag inte (aldrig varit på Grönland eller Svalbard) men det är en mer homogen befolkning, mer glesbefolkat och de är mer beroende av varandra än vi är.

Åk ut till en by i Småland eller Norrlands inland så möter du samma mentalitet, nyfikna men de sköter sitt och är hjälpsamma om du behöver hjälp, det är inte för de är liberala (de är konservativa) de har inte lärt sig frukta främlingar på samma sätt som i storstäderna.
Citera
2025-07-22, 19:23
Medlem
One2Manys avatar
Det vet ju alla, att stockkonservativa rednecks i civilisationens utkant är de mest "liberala" och toleranta människorna som finns
Citera
2025-07-22, 20:50
Medlem
Adelsdams avatar
Mindre samhällen där människor är mer beroende av varandra är sannolikt mer välmående. Stor stad, stor ensamhet som romarna sade.
Citera
2025-07-23, 09:06
Moderator
Briasccas avatar
Vi skickar denna tråd till ett bättre lämpat diskussionsforum på Socialantropologi, etnologi och sociologi.

Mod B.

Politik: utrikes --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2025-07-24, 10:57
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Det vet ju alla, att stockkonservativa rednecks i civilisationens utkant är de mest "liberala" och toleranta människorna som finns

Men ditt mongo, har du själv varit på någon av dessa platser?

Eller baserar du ditt antagande på amerikanska fjortisfilmer?
Citera
2025-07-24, 11:18
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Men ditt mongo, har du själv varit på någon av dessa platser?

Eller baserar du ditt antagande på amerikanska fjortisfilmer?

Jag baserar det på antropolgiska studier och politiskt röstande, pappskalle.

Klicka fram en karta över vem som röstar på vad i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in