2025-07-22, 20:10
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lextex001
https://www.kriminalvardsmagasinet.s...anfor-anstalt/ kolla längst ner - står där

Citat:
Ursprungligen postat av steniglashus
För denna artikel kom strax efter där de refererar till den första och att det skulle vara samma individ som var under internutredning som sen tände eld på sig.

https://www.kriminalvardsmagasinet.s...anfor-anstalt/

Ja, okey - då förstår jag - tack, för infon!
Citera
2025-07-22, 20:11
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
För denna artikel kom strax efter där de refererar till den första och att det skulle vara samma individ som var under internutredning som sen tände eld på sig.

https://www.kriminalvardsmagasinet.s...anfor-anstalt/

Gissningsvis var han avstängd från jobbet?

Så han tar sig just dit för att begå denna handling.

Ett statement mot.. KV, eller arbetare alternativt intagna?
Citera
2025-07-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies

Jag tänker att det är ett statement att man väljer att göra det utanför anstalten kl 19. Klockan 19 så lämnar alla Kriminalvårdare anstalten, dvs antingen har all personal blivit inlåst pga detta skedde eller så har all dagpersonal gått ut från jobbet och då mötts av detta.
Citera
2025-07-22, 20:18
Medlem
Om vi ska tro AI så är skälen till självbränning:

1. Protest mot förtryck – Ett sätt att protestera mot politiskt, religiöst eller socialt förtryck.

2. Söka uppmärksamhet – En extrem handling för att få media och omvärlden att reagera.

3. Symboliskt offer – En handling som visar total hängivenhet till en större sak.

4. Maktlöshetens språk – Ett uttryck för att man inte ser någon annan möjlighet att påverka.

5. Kombinerad desperation – Personlig kris och politisk protest kan gå hand i hand.

6. Förebilder och efterföljelse – Inspirerad av tidigare självbrännare som blivit symboler.

Så take your pick. Men får väl gissningsvis koppla det till resultatet av internutredningen och nu det möjliga åtalet(?)
Citera
2025-07-22, 20:29
Medlem
Ingen har sagt än vem det är???
Citera
2025-07-22, 20:33
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Jag tänker att det är ett statement att man väljer att göra det utanför anstalten kl 19. Klockan 19 så lämnar alla Kriminalvårdare anstalten, dvs antingen har all personal blivit inlåst pga detta skedde eller så har all dagpersonal gått ut från jobbet och då mötts av detta.

Bara han "åkte" dit, finns det flera kumpaner som inte fick dom, och han vill visa sitt "missnöje"?

Kan ju inte vara något att se framemot som fd KV anställd om man vet att åtal kommer och troligen väntas tid att avtjäna innanför murarna, menar han vet nog med sig hur kul det är mer "bakom stängda dörrar så" med.
Citera
2025-07-22, 20:45
Medlem
Man kan ju hoppas att det var det där svinet som klädde ut sig till Ulf Kristersson som nazist
Citera
2025-07-22, 20:45
Medlem
StonedMonkeys avatar
En internutredning för att han stöp någon är alltså anledningen till att han gjorde det. Låter inte så allvarligt, undrar varför han ströp en intagen? Provocerade den intagna honom på något sätt? Eller så hade dom någon olagligt på gång som inte gick som det skulle? Hade det varit självförsvar borde det inte bli någon lång internutredning, och ser ingen anledning till att tända eld på sig själv då.. Vad tror ni?
Citera
2025-07-22, 20:54
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steven.Seagal
Precis första tanken är ju att det rör sig om en Arab, de är ju vana att tända eld på sig själva.
Tveksamt, man gör det oftast bara en gång. Min teori, alldeles för mycket rakvatten och rökning.
Citera
2025-07-22, 20:55
Medlem
Blatte som blattat sig med andra blattar och sen åkt dit. Då valde han att blatta sig en sista gång
Citera
2025-07-22, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies

Enligt Expressen var det efter arbetsdagens slut.
Citat:
– I går, på sen eftermiddag, skadade en kriminalvårdsanställd sig själv allvarligt efter arbetsdagens slut utanför Tidaholmsanstalten.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...lten-tidaholm/
Citera
2025-07-22, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultramember
Har du suttit inne? Isåfall håll käften. Jag vet vad jag pratar om och det vet alla som suttit på anstalter högre än klass 3 (som egentligen inte är ett fängelse) min rekommendation är att du inte snackar om saker du inte vet någonting om. Många plitar är "ok", dvs dom gör bara sitt jobb som robotar. Trots att det är extremt fel och orättvis behandling av vissa personer. Någon som sålt lite braj ska inte sitta flera år i fängelse. Någon äcklig horunge som rånar folk, han behöver något värre än svensk kriminalvård. Som sagt, det är orättvist hur man har sorterat fångarna. Jag tänker inte berätta om mina erfarenheter och tramsa med dig mer. Dom som har erfarenhet vet exakt vad jag pratar om. Om du inte gillar det (du utan erfarenhet) kvittar.

Kan lägga till att häkte är extremt traumatiserande. Såpass att Sverige fått kritik från Amnesty och andra människorättsorganisationer. Det är inte som du tror. Långvarig nedbrytning och isolering. Samtidigt som man har sitt liv på utsidan som rasar. En uteliggare (eller du) mår säkert bra där inne. Men folk med liv på utsidan blir helt förstörda.
Med tanke på hur du beter dig och uttrycker dig så var det säkert med all rätt du blivit behandlad som en bitch av kvv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in