2025-07-22, 15:18
Medlem
Adelsdams avatar
Kongsberg Gruppen är ett norskt multinationellt teknikföretag som levererar avancerade system till försvars-, maritim-, olje- och gas-, samt rymdindustrin. De har en bred portfölj av produkter och tjänster, inklusive försvarssystem, marin teknik och andra digitala lösningar.

Kongsberg Gruppen är organiserat i fyra affärsområden: Kongsberg Maritime, Kongsberg Defence & Aerospace, Kongsberg Discovery och Kongsberg Digital.

I skrivande stund är aktien upp över 1200% de senaste fem åren.

https://www.avanza.se/aktier/om-akti...gsberg-gruppen
Citera
2025-07-24, 14:43
Medlem
Adelsdams avatar
Den norska försvarskoncernen Kongsberg redovisar ett ebitda om 2.328 miljoner norska kronor (1.815) för det andra kvartalet 2025.

Utfallet var 5 procent högre än analytikernas genomsnittliga förväntan som var 2.226 miljoner norska kronor enligt en sammanställning gjord av Infront.

Nettoomsättningen blev 13.899 miljoner norska kronor (11.589) och var aningen lägre än väntade 13.918 miljoner norska kronor.

"Alla affärsområden ökade intäkterna jämfört med andra kvartalet 2024. Tillväxten inom Kongsberg Maritime drevs av ökade leveransvolymer för automations- och styrprodukter för flera olika fartygstyper. Den solida intäktstillväxten inom Kongsberg Defence & Aerospace på 38 procent jämfört med andra kvartalet föregående år drevs främst av ökade leveransvolymer för missiler och luftförsvar", skriver bolaget i rapporten.

Resultatet före skatt blev 2.054 miljoner norska kronor (1.911) och var 7 procent högre än väntade 1.911 miljoner norska kronor.

Orderingången rapporterades samtidigt till 18.185 miljoner norska kronor, en ökning från 17.278 miljoner samma period i fjol.

https://www.placera.se/telegram/kong...26-ny-20250709
Citera
2025-07-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Kongsberg Gruppen är ett norskt multinationellt teknikföretag som levererar avancerade system till försvars-, maritim-, olje- och gas-, samt rymdindustrin. De har en bred portfölj av produkter och tjänster, inklusive försvarssystem, marin teknik och andra digitala lösningar.

Kongsberg Gruppen är organiserat i fyra affärsområden: Kongsberg Maritime, Kongsberg Defence & Aerospace, Kongsberg Discovery och Kongsberg Digital.

I skrivande stund är aktien upp över 1200% de senaste fem åren.

https://www.avanza.se/aktier/om-akti...gsberg-gruppen
Om du hade 1M SEK att investera, skulle du köpa Kongsberg Gruppen eller SAAB i nuläget? Motivera gärna.

Tack på förhand.
Citera
2025-07-25, 16:09
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Om du hade 1M SEK att investera, skulle du köpa Kongsberg Gruppen eller SAAB i nuläget? Motivera gärna.

Tack på förhand.

Svårt val. Bägge aktierna är extremt högt värderade. Jag tror nog ändå jag skulle välja Kongsberg över SAAB om jag var tvingad att välja. Jag är inte jätteinsatt i något av bolagen men Kongsberg har bättre marginaler och en bredare produktmix då de inte enbart sysslar med försvarsmateriel. Inget köpråd, bara mina två cent.
Citera
2025-07-25, 17:32
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi

Tack på förhand.

Elbit. Israel är i krig med sju länder.

Eller RTX som kommer att sälja drösvis med patriot.

Eller Lockheed Martin som det är rea på nu.
Senast redigerad av DenverAirport 2025-07-25 kl. 17:45.
Citera
2025-07-25, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Svårt val. Bägge aktierna är extremt högt värderade. Jag tror nog ändå jag skulle välja Kongsberg över SAAB om jag var tvingad att välja. Jag är inte jätteinsatt i något av bolagen men Kongsberg har bättre marginaler och en bredare produktmix då de inte enbart sysslar med försvarsmateriel. Inget köpråd, bara mina två cent.
Tack för din take. Jag sålde nyligen SAAB på 560 kr och tänkte kanske placera lite i Kongsberg.

Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Elbit. Israel är i krig med sju länder.

Eller RTX som kommer att sälja drösvis med patriot.

Eller Lockheed Martin som det är rea på nu.
Lockheed Martin ser intressant ut just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in