2025-07-22, 17:26
Medlem
Masingas avatar
Vi har en militär för det! Låt de göra sitt jobb, precis som jag gör mitt varje dag. Skulle jag kavla upp ärmarna för politikers beslut när de lurar oss varje dag? Inte en chans
Citera
2025-07-22, 17:31
Medlem
Christopher.s avatar
Frivilligt som frontsoldat aka kanonmat, kanske 10%. Säkert 20% till om vi räknar med icke stridande soldater. Många skulle fly, det kommer behövas en omfattande organisation likt Ukraina vars syfte är att jag efter mer kanonman. Reinfeldt sa det själv, försvarsmakten är ett särintresse. Själv är jag inte lika patriotisk som jag var en gång i tiden som när man var ung och nyss hade gjort värnplikten. Jag tror ett par miljoner hade försökt att lämna landet första månaderna.
Citera
2025-07-22, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Italienska män är fjollor och helt klart Europas mesigaste män. När fara hotar så vill dom krypa in under morsans kjol ända upp i 30 års åldern.

Haha tänkte direkt på det.
Männen vill väl bara bo hemma och äta mammas pasta.
Citera
2025-07-22, 17:53
Medlem
immenhusens avatar
Det är postmodernismen och dess rotlöshet som har lett fram till detta. Siffrorna är låga även i Sverige, om än inte lika extrema som i Italien. Detta förstärks av att tidningar och media undergräver sådant som stärker samhörighet, genom att likställa det med nationalism o.dyl. Sveriges problem är vidare, att en fjärdedel av medborgarna inte har någon lojalitet till landet över huvud taget, utan snarare till sina respektive hemländer, från vilka de har flytt.

/AI
Citera
2025-07-22, 18:06
Medlem
dansquelcass avatar
Italienare är intellektuella. De minns vad som hände förra gången de var i krig och försvarade Italien under Mussolini, då det gick si och så.

Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Hur ser motsvarande siffror ut för Sverige?

Är detta en trend i hela västvärlden? Varför vill rekordfå män numera förvara sitt hemland?

Hur bör stater göra för att öka försvarsviljan, eller är det onödigt?

Ska de som vägrar strida bara få en pistol mot tinningen tills de accepterar att försvara landet de råkat födas i, eller finns andra metoder?

En kommentar från en läsare av artikeln:

Nedan är en video som visar män som överlevt ett krig. Detta är vad män bör förvänta sig om de överhuvudtaget kommer tillbaka. Vilket belöning är värd denna uppoffring hos unga män?

https://youtu.be/X-elmAeX_4U?si=JrOAGZ8suOznHYXB
Citera
2025-07-22, 18:34
Medlem
Många i Europa gillar inte hur sina länder utvecklas så jag tror viljan att försvara sitt hemland är nog lägre än på väldigt länge i många länder. Och ju större invandring desto fler som har rötter i andra länder det hjälper inte heller viljan att försvara sitt nya land.

Jag kan tänka mig att kriga för Sverige om det blir krig i alla fall. För mig är det en ärofull död jämfört med att långsamt dö på något hem. Men italienarna med sina goda pizzor och lasagne vill säkert heller äta och dricka gott i varmare klimat än att kriga vilket man kan förstå.
Citera
2025-07-22, 19:02
Medlem
Barntorpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Ja med tanke på att landet har en nyfascistisk ledare så är det ett högt tal.
Läs militärhistoria, italiensk. Återkom.
Citera
2025-07-22, 19:07
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna
Antar din källa är Marx, dvs en dålig källa.

Om vi struntar i vikingatiden, en friare tid, så mellan 1100 till 1500-talet var det adeln som i princip hade patent på allt krigandet. Stor del av europeisk adel växte fram från ganska enkla förhållanden som soldater/rusthållare. Även fram till de båda världskriget var adeln överrepresenterad, brittiska adliga förlustar i första världskriget var högre än befolkningen i snitt. Pressisik adel lika så.

Arbetarklassen är nog mer krigisk idag eftersom de mesta är män. Medan S, V, MP mestadels består av kvinnor. Socialtanter har en ganska dåligt stridsvärde.

Haha ok, sedan krig blev industriellt om det behagar dig så har arbetarklassen bara varit den som främst dött för sitt land sen 1800talet.

Tur att du kunde korrigera mig.
Citera
2025-07-22, 19:13
Medlem
Det roligaste är ju att elitens propaganda har fungerat för bra. I decennier har man pumpat ut att nationalism är dåligt och motverkat typiskt manliga egenskaper och attribut.

Kvinnor har lyfts fram med kvotering osv. Homosexualitet och könsbyte normaliserats.
Individualismen och den ytliga konsumtionen har varit rådande.

Nu minsann när eliten behöver lydigt kanonfoder till det kommande världskriget är inte menigheten så jävla på längre. Helt tack vare deras egna propaganda 😄.
Citera
2025-07-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barntorped
Läs militärhistoria, italiensk. Återkom.
Vad snobbig du är! Varför inte dela med dig av dina kunskaper?
Citera
2025-07-22, 19:54
Medlem
HBTKuks avatar
Det är konstant snack om detta. Jag drar som en avlöning om det blir krig.
Citera
2025-07-22, 20:01
Medlem
pn222jws avatar
Det talas ibland om 2027 - då kommer Ryssland testa NATO's sammanhållning - det är skrämmande, men vi måste förbereda oss på scenariot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in