Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Tja, en sexualsadist som våldtar sitt offer, kommer givetvis ha en viss obehaglig blick. En blandning av kåthet och hat och makt. Det är väl inte så svårt att tänka sig in i?
Lite som när en mobbare hånler och har en hånleende blick.
Eller blicken hos någon som vet att skottet är dödande. Och att den snart kommer dö.
Folk har olika blickar i olika situationer. Och givetvis kommer ett våldtäktsoffer minnas förövarens blick vid övergreppet.
Ja de ser ut på samma vis som många män gör bara av att möta en kvinna och då framförallt om det är en tonåring eller ung kvinna, eller som medelålders överviktiga kvinnor i maktposition när de ser en annan kvinnas lidande.
Lite som katten som svalt råttan. Något kallt, kalkylerande och återhållen njutning med ursprung i hat.
Det konstiga är att "blicken" börjar någonstans i lägre skolåldern och blir alltmer sällsynt ju äldre man blir. Som 8 åring såg jag den bra mycket oftare än nu när jag närmar mig mitten av mina fyrtio.
Det är väldigt konstigt faktiskt. Rekommenderar att alla och då främst yngre människor är på sin vakt när de möter människor som är i maktposition eller av ddt motsatta könet eller om de går in i ett rum där bekanta, vänner eller närstående till någon de känner har något av självgodhet blandat i tillbakahållet förakt.
De männen/killarna kan våldta och de kvinnorna/tjejerna, kan utsätta sexuellt genom att ingå relationer som är särskilt förnedrande såsom att vara med bästa vännens partner, eller en anhörigs osv.
Utöver att det är en bra markör på att de människorna faktiskt har dåliga kvaliteter. Det krövs något för att se nedlåtande ut eller njutningsfullt överlägsen, andra människor. Något ifrån själen i dem.
Sedan så kan alla människor "spela" genom att dra på sig dålig min men att automatiskt göra det... låt mig säga som så att en person som möter en människa i utsatthet eller utsatt position och som automatiskt får något dåligt i ögonen, får det för att de inte hann spela empatiska. Det automatiska kommer alltid före det som kräver att hjärnansfrämre delar aktiveras såsom vid spelad medkänsla. Om någon börjar le elakt när du gråter, är det inte som någon som blir nervös utan är att de inte hann fejka något annat eller inte ser dig som värd att spela inför.
Det är också sätt att se människor för vad de är. Hur reagerar de instinktivt när du mår dåligt eller är i fara eller i särskild utsatt position? Psykopaten eller narcissisten kommer inte att se snäll ut. För de njuter av de egna känslorna av tillfredsställelse över din situation.