• 1
  • 2
Idag, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Edit: Högre polling rate påverkar i alla fall belastningen på CPU och GPU.

https://mambasnake.com/blogs/news/po...ouse-precision

Det är inte vad det står i artikeln. Musens uppdateringsfrekvens är försumbart i de flesta PCs idag.
Men det påverkar din spelupplevelse att välja en högre rate.

Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Kommentaren avser mest troligt RGB funktionen som vissa möss och tangentbord kommer med.
Dessa är bara lysdioder, LEDs och jag kan inte tänka mig att dessa kan vara några större strömslukare.

Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Edit: Högre polling rate påverkar i alla fall belastningen på CPU och GPU.

https://mambasnake.com/blogs/news/po...ouse-precision

Nja, här används terminologin felaktigt. Med polling brukar man mena att datorn/CPU frågar musen om det finns nya indata att hämta på musen. Så fungerar det inte idag, inputen från musen brukar vara interruppt-styrd, att datorns indata enhet läser av inkommande data från musen.
Den gör det genom att exekvera en liten och kompakt och snabb interrupt-rutin som läser in musens indata. Denna rutin fungerar som en vanlig funktion, men körs vanligen i Ring 0 som systemkritisk daemon, alltså en dold bakgrundsprocess.

Även om du skruvar upp musens hastighet till 1000 Hz så eftersom CPUn ändå snurrar i minst 2 GHz, så hinner CPUn med cirka 2 miljoner cykler mellan varje indata från musen.

Riktig polling är utdaterat idag eftersom det slösar enormt med CPU-cykler i onödan. I musfallet med 1000 Hz, så går 2 miljoner CPU-cykler förlorade för varje indataset som musen levererar, ifall du skriver en rutin som pollar musen direkt.
Detta under förutsättning att du har en kärra som är 4-kärrnig eller mera.

Och tangentbordet är ännu långsammare, så ingen av dessa indataenheter påverkar CPUns prestanda än ytterst marginellt.

Men en nätverksport som har 1-10 GBit/sek anslutning kan påverka CPUn påtagligt.
Därför så på de någorlunda välbyggda datorerna så har nätverksportarna sina egna CPUer för att avlasta jobbet från ordinarie CPU.

Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Gör ett eget energischema.
Du kan också ställa in energisparfunktioner för PCIxpress länkstatus,
CPU max processortillstånd, nätverkskort, grafik.

Avaktivera alla processer som inte behövs, samt lägg bakgrtundsappar i viloläge.

Ett tips till är att aktivera "Godmode", då får du alla datorinställningar samlat på ett ställe.https://www.pcforalla.se/article/170...indows-10.html

Ja, fast där finns mängder av inställningar vad jag kommer ihåg som man ändå
inte behöver röra i normalfallet.

Och som bara kan strula till det.

Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Tack ska kika genom den.

Verkar som att det är cpun och själva skärmen man ska fokusera på.

När jag kopplar in trådad mus då stängs touchen av är den inaktiverad eller är den helt av så att den sparar energi? Går det kolla det på nått sätt?

Pekplattan är nog påslagen ändå, men kan inte tänka mig att den drar så mycket energi.
Kretsdesignen på dessa är likadana som på smartphones, men där tar ju inte batteriet slut på tfnen för man petar hela tiden på skärmen precis, eller hur ?

Man får testa sig fram och se. Det var trevligare med de laptops som hade löstagbara batterier för de kunde man byta under dagen om man hade 2-3 extra.
Så då kunde man klara av en hel arbetsdag på bara batteriströmmen.

Ett tips är att du skaffar dig en Powerbank som funkar för din modell ?
De är bättre än inget alls. En del av dem håller strömmen rätt länge.
Citera
Idag, 03:13
Medlem
Generellt bör du undvika möss med hög poll rate för det är mer taxing på CPU'n, men såna är i första hand för gaming och i det dyrare slaget.
Citera
Idag, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det är inte vad det står i artikeln. Musens uppdateringsfrekvens är försumbart i de flesta PCs idag.

Dessa är bara lysdioder, LEDs och jag kan inte tänka mig att dessa kan vara några större strömslukare.

Nja, här används terminologin felaktigt. Med polling brukar man mena att datorn/CPU frågar musen om det finns nya indata att hämta på musen. Så fungerar det inte idag, inputen från musen brukar vara interruppt-styrd, att datorns indata enhet läser av inkommande data från musen.
Den gör det genom att exekvera en liten och kompakt och snabb interrupt-rutin som läser in musens indata. Denna rutin fungerar som en vanlig funktion, men körs vanligen i Ring 0 som systemkritisk daemon, alltså en dold bakgrundsprocess.

Även om du skruvar upp musens hastighet till 1000 Hz så eftersom CPUn ändå snurrar i minst 2 GHz, så hinner CPUn med cirka 2 miljoner cykler mellan varje indata från musen.

Riktig polling är utdaterat idag eftersom det slösar enormt med CPU-cykler i onödan. I musfallet med 1000 Hz, så går 2 miljoner CPU-cykler förlorade för varje indataset som musen levererar, ifall du skriver en rutin som pollar musen direkt.
Detta under förutsättning att du har en kärra som är 4-kärrnig eller mera.

Och tangentbordet är ännu långsammare, så ingen av dessa indataenheter påverkar CPUns prestanda än ytterst marginellt.

Men en nätverksport som har 1-10 GBit/sek anslutning kan påverka CPUn påtagligt.
Därför så på de någorlunda välbyggda datorerna så har nätverksportarna sina egna CPUer för att avlasta jobbet från ordinarie CPU.

Ja, fast där finns mängder av inställningar vad jag kommer ihåg som man ändå
inte behöver röra i normalfallet.

Och som bara kan strula till det.

Pekplattan är nog påslagen ändå, men kan inte tänka mig att den drar så mycket energi.
Kretsdesignen på dessa är likadana som på smartphones, men där tar ju inte batteriet slut på tfnen för man petar hela tiden på skärmen precis, eller hur ?

Man får testa sig fram och se. Det var trevligare med de laptops som hade löstagbara batterier för de kunde man byta under dagen om man hade 2-3 extra.
Så då kunde man klara av en hel arbetsdag på bara batteriströmmen.

Ett tips är att du skaffar dig en Powerbank som funkar för din modell ?
De är bättre än inget alls. En del av dem håller strömmen rätt länge.
Sluta leka smart när du inte vet ens. Polling rate för möss är asynchronous i många situationer och behöver inte likt HZ på en datorskärm vänta på nya frames från GPU att uppdatera med sättet du liknar det med. Min förra PC började lagga så fort jag skulle röra musen i spel, fiick spikes mellan 5-15% CPU så fort jag rörde på musen, och det var en Razer Viper 8Khz poll rate. Sänkte poll raten i mjukvaran och det blev direkt bättre men slutade med att jag bytte ut den. CPUn's var en AM4 Ryzen 3 3500 så inget skitbygge heller.

Håller dock med om att TS bara kan köpa en powerbank med USB uttag och ladda en trådlös, blåtand drar inte mycket ström alls.

Citat:
Jag märker en stor skillnad med en 8Khz polling rate och en 1Khz i FPS. Men sensorn är de flesta fall viktigare för gaming, men ja 8Kz polling rate är märkbart mer responsivt för mig. Behöver en ny mus. min HyperX gick nyligen sönder, tror jag provar en SteelSeries denna gång, gillade min förra.
Senast redigerad av neomunaa Idag kl. 03:29.
Citera
Idag, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa
Sluta leka smart när du inte vet ens. Polling rate för möss är asynchronous i många situationer och behöver inte likt HZ på en datorskärm vänta på nya frames från GPU att uppdatera med sättet du liknar det med. Min förra PC började lagga så fort jag skulle röra musen i spel, fiick spikes mellan 5-15% CPU så fort jag rörde på musen, och det var en Razer Viper 8Khz poll rate. Sänkte poll raten i mjukvaran och det blev direkt bättre men slutade med att jag bytte ut den. CPUn's var en AM4 Ryzen 3 3500 så inget skitbygge heller.

Håller dock med om att TS bara kan köpa en powerbank med USB uttag och ladda en trådlös, blåtand drar inte mycket ström alls.

Jag märker en stor skillnad med en 8Khz polling rate och en 1Khz i FPS. Men sensorn är de flesta fall viktigare för gaming, men ja 8Kz polling rate är märkbart mer responsivt för mig. Behöver en ny mus. min HyperX gick nyligen sönder, tror jag provar en SteelSeries denna gång, gillade min förra.

Ja, Asynkron betyder just att det är interrupt-rutinen som i de flesta fall finns i kerneln så hämtar data från musen. Inte polling. Men jag medger att begreppen har blandats ihop någon gång mellan datorgenerationerna. Att polling har felaktigt smugit sig in som en term där.

Man tog till termen polling för att den var enklast att beskriva.

Vilket spel spelar du i 1000 FPS ?
Men då behöver du också en skärm som har uppdateringsfrekvensen 1000 Hz ?
Var har du skaffat den ?
Är spelet MS RÖJ ?
Senast redigerad av DrSvenne Idag kl. 03:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in