2006-09-01, 17:50
Medlem
Jag har i hela mitt liv haft mer eller mindre besvär att andas i olika situationer. Det var först för fem-sex år sedan som jag testade mig och det visade sig att jag lider av grav astma, grav allergi (djur, växtlighet) samt att lungkapaciteten är nedsatt till cirka 85 %.

Jag har gjort alla tester som finns och har fått alla tänkbara mediciner. Jag har ett enormt lager men inget hjälper effektivt vid akutbehov. Jag brukar köra Ventoline (diskus) oftast för att den fungerar bäst, men det blir aldrig riktigt bra.

Jag har från första dagen slarvat med pulmicorten (vilket är mindre bra) men jag har alltid kunnat leva utan att känna mig handikappad, t.ex. i yrkeslivet.

Jag jobbar inom byggbranschen och gör allt möjligt. Ventilation, el, målare, plattsättre och så vidare. Det är ofta dammiga miljöer men det har aldrig påverkat mig speciellt mycket förut utan det är den senaste månaden som jag verkligen lider av det. Jag orkar knappt ta mig upp för trappor!

Jag är en ung man som inte röker, men lever med tre katter (allgerisk mot kräken). Jag väntar på att de ska dö, men det blir nog jag som dör före dem, haha.

Besvären har som sagt eskalerat i styrka samtidigt som "akuta besvär" uppenbarar sig allt mer ofta. Det känns som om lungkapaciteten är lägre än för några år sedan och rent generellt så känner jag mig som en 50-åring med KOL!

Jag har varit hos doktornidioterna (flera stycken, flera gånger) och de babblar bara om sitt förbannade pulmicort. Jag säger: "Jag ska ta det, men ge mig för fan något som gör att jag klarar av mitt arbete, och det NU!" men jag får bara fler recept på medicinerna som jag har staplat i en garderob här hemma.

Jag vet inte vad jag ska göra och frågar därför er. Jag bor i Stockholm och undrar om det finns en privatläkare eller någon annan högt kvalificerad lungdoktor som kommer att lyssna på mig och ta mina besvär på största allvar?

Eller finns det något annat jag kan göra? Börja inte tjata om pulmicort, ut med katterna, städa ofta osv. (damm-allergiker) för jag vet redan vad som behövs. Jag behöver bara lösa mina akuta problem NU och då hjälper det inte med pulmicort, byta lakan och allt vad det är.

Tack för all (eventuell) hjälp!
Citera
2006-09-01, 18:36
Medlem
Avva66s avatar
Har du inga moraliska betänkligheter beträffande droger så kan Cannabis va värt att testa. Läs detta:

"Att ta en holk marijuana har visat sig stoppa en astmaattack." säger dr Donald Tashkin på UCLA (University of California Los Angeles). I litteraturen hittar vi belägg för att cannabis har använts i tusentals år mot astmaanfall. Under 1800-talet kunde man läsa i läkartidskrifter att de som led av astma "välsignade" indisk hampa som deras livräddare.
Från "Hampanätet"

Det slog mej för ett tag sedan att jag inte känt av min kattallergi sen jag började röka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in