Citat:
Ursprungligen postat av
ackefoley
Angående Kjellander och val av nation trodde jag att det var lättare regler för byte när man var junior (typ likt fotbollen)men efter en snabb googling hittade jag ingen info om detta. I MAI:s artikel om honom från i våras skriver dom att han har rätt att välja tills han fyller 21 men skriver ingen info vilken karenstid som gäller. Högst troligen stämmer det säkert med 3 år och förhoppningsvis blir det aldrig aktuellt.
Jag har för mig att det inte är tillåtet att byta nation som junior (man har rätt att välja nation att tävla för om man exempelvis har dubbla medborgarskap och om man inte tidigare har tävlat internationellt men man får inte byta nation om man redan har tävlat internationellt). Man kan sedan byta nation som senior men då gäller en karensperiod på tre år. Man kan jämföra med Mia Barnett. Hon tävlade för USA på JVM 2022 men kunde byta till Sverige först efter en karensperiod på tre år.
Om nationsbyte säger Kjellander följande själv till SOK efter silvret:
Citat:
– Jag är glad att vara här, och man kan säga att det är ganska klart att jag kommer tävla för Sverige även som senior. Det finns nog inte så mycket mening med att gå tillbaka.