2025-07-22, 10:20
Medlem
Szalkai sparar sig inte direkt. Stor guldfavorit.
Citera
2025-07-22, 10:53
Medlem
Alkibiadess avatar
Man filmar inte längdhoppet från läktaren vid längdhoppsgropen utan från läktaren på andra sidan. Och då filmar man mätplankans baksida. Helt omöjligt att avgöra hur långt hopparna hoppar. Uppenbarligen finns det ingen som kan något om friidrott i produktionen.
Citera
2025-07-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Man filmar inte längdhoppet från läktaren vid längdhoppsgropen utan från läktaren på andra sidan. Och då filmar man mätplankans baksida. Helt omöjligt att avgöra hur långt hopparna hoppar. Uppenbarligen finns det ingen som kan något om friidrott i produktionen.
Nej, jag har gett upp teknikgrenarna helt.
Citera
2025-07-22, 11:34
Medlem
Gymnastiken har egen app för liveresultat (samma som används i världscupen) där det i direkt anslutning till poängen även laddas upp video av hoppet/serien.

En smart grej att man kan gå in i efterhand och kolla just de klipp man är intresserad av.

Önskar att friidrotten också hade fixat resultatservice.
Citera
2025-07-22, 12:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Tycker ändå att Arwidson gav allt på 800. Och det blev brons trots allt även om hon tappade 277 poäng mot sin bästaserie.

Enligt resultatlistan så slutade hon på fjärdeplats, märkligt. Tyskan Svea Funck överlägsen guldmedaljör.

Evelina Olsson femma i längdfinalen med 6.04. Men bara fem cm från bronset och 9 cm från guldet. Evelina har inte varit i någon bra längdform under hela säsongen men många andra som också underpresterade i längdfinalen.
Senast redigerad av Alkibiades 2025-07-22 kl. 13:03.
Citera
2025-07-22, 13:22
Medlem
Citat:
Tycker ändå att Arwidson gav allt på 800. Och det blev brons trots allt även om hon tappade 277 poäng mot sin bästaserie.

Enligt resultatlistan så slutade hon på fjärdeplats, märkligt. Tyskan Svea Funck överlägsen guldmedaljör.

Evelina Olsson femma i längdfinalen med 6.04. Men bara fem cm från bronset och 9 cm från guldet. Evelina har inte varit i någon bra längdform under hela säsongen men många andra som också underpresterade i längdfinalen.
Känns som dåliga resultat överlag. Långsamma banor? Motvind? Jag förstår att EYOF-deltagare inte gör 7 meter bara sådär men 6,30-6,50 känns ändå som rimlig högstanivå att begära.
Citera
2025-07-22, 13:37
Medlem
Om det är någon tröst så är även simningens sändning under all kritik. Ibland grafik med tidtagning, ibland grafik med gamla resultat mitt under pågående heat

Men men, lite svenska simmare att heja på ikväll, 2 semifinaler (200 fjäril herrar, 200 bröstsim damer) och en final (100 frisim damer)
Citera
2025-07-22, 14:45
Medlem
ackefoleys avatar
Båda våra badmintonspelare har gått vidare från gruppspelet med 2 vinster + 1 förlust vardera. Misstänker dock att det innebär tuff lottning i sluspelet. Judokan Emil Kostoev gick till kvartsfinal men förlorade där mot en schweizare efter 3 gula kort. Såg den matchen och schweizaren såg klart aggressivare ut för mitt amatör-öga så inget att säga om.
Citera
2025-07-22, 20:20
Medlem
Citat:

Det märkliga var att hon fick hoppa vidare efter tre hopp. Hon låg inte bland de åtta bästa då. Ser också att nio tjejer fick göra sex hopp.
Citera
2025-07-22, 23:08
Medlem
ackefoleys avatar
Angående Kjellander och val av nation trodde jag att det var lättare regler för byte när man var junior (typ likt fotbollen)men efter en snabb googling hittade jag ingen info om detta. I MAI:s artikel om honom från i våras skriver dom att han har rätt att välja tills han fyller 21 men skriver ingen info vilken karenstid som gäller. Högst troligen stämmer det säkert med 3 år och förhoppningsvis blir det aldrig aktuellt.
Citera
2025-07-23, 08:11
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Angående Kjellander och val av nation trodde jag att det var lättare regler för byte när man var junior (typ likt fotbollen)men efter en snabb googling hittade jag ingen info om detta. I MAI:s artikel om honom från i våras skriver dom att han har rätt att välja tills han fyller 21 men skriver ingen info vilken karenstid som gäller. Högst troligen stämmer det säkert med 3 år och förhoppningsvis blir det aldrig aktuellt.

Jag har för mig att det inte är tillåtet att byta nation som junior (man har rätt att välja nation att tävla för om man exempelvis har dubbla medborgarskap och om man inte tidigare har tävlat internationellt men man får inte byta nation om man redan har tävlat internationellt). Man kan sedan byta nation som senior men då gäller en karensperiod på tre år. Man kan jämföra med Mia Barnett. Hon tävlade för USA på JVM 2022 men kunde byta till Sverige först efter en karensperiod på tre år.

Om nationsbyte säger Kjellander följande själv till SOK efter silvret:
Citat:
– Jag är glad att vara här, och man kan säga att det är ganska klart att jag kommer tävla för Sverige även som senior. Det finns nog inte så mycket mening med att gå tillbaka.
Citera
2025-07-23, 08:13
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Det märkliga var att hon fick hoppa vidare efter tre hopp. Hon låg inte bland de åtta bästa då. Ser också att nio tjejer fick göra sex hopp.

Så här redogör den svenska ledningen för vad som hände:
Citat:
Längdhopparen Evelina Olsson, Sunne, fick sitt tredje hopp underkänt för övertramp.
Det svenska ledarteamet tyckte det "såg otroligt tight ut", lämnade in en protest, vilket gjorde att hon fick hoppa vidare i tävlingen under utredning. Och då slog hon till med 6.04 och en femteplats.

När tävlingsjuryn sedan överlagt klart valde de att hålla fast vid att det var övertramp, vilket gjorde att Olsson slutade på 13:e plats.

– Våra förhoppningar var inte stora, men viktigt att vi gjort vad vi kan och vad vi har rätt till, säger coachen David Frykholm om protesten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in