2025-07-21, 12:04
Medlem
Crerands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tebbu2
Detta kanske låter som mycket snack. Men oavsett om ni tycker det låter orimligt vill jag endå höra folkets analys på vad som skulle va smartast.

Snubbe på 21,5 år här, tränat större delen av mitt liv. Fram till 14 års åldern var det fotboll, innebandy och lite andra sporter. Efter det blev jag mer en datanörd fram tills 18 års ålder när jag bästämmde för att förändra mitt liv rätt mycket när jag slutade helt med spelandet samt började styrketräna (bodybuilding specifikt) 5 gånger i veckan. Har nu gjort det i sisådär 3,5 år och byggt upp en bra muskulatur.

Fick ett infall häromdagen att jag verkligen vill bli extremt duktig och kunna försörja mig på någon sport. ville tidigare satsa på bodybuilding men insåg att det inte kändes rätt. Nu letar jag efter en sport jag kan bli extremt duktig på även pga mina 21 år i livet redan, utan tidigare erfarenhet. Det får gärna vara något där jag har fördel av min fysiska styrka. (Även längd då jag är lång)

Detta i kombination med att jag vill bli så pass bra att jag kan tjäna pengar på det. Detta är inget amatörsmässigt jag pratar om utan jag vill satsa helhjärtat och kunna träna liksom 8 timmar per dag på vad det nu än blir.

Funderade på ett antal sporter:
Snooker tex, hur många svenskar har ett snookerbord för sisådär 250 000kr hemma de kan stå och nöta på 8 timmar varje dag? Satsar man på det kan man nog bli bäst i sverige. Men inte fan hade man tjänat nå pengar på det?

Det måste alltså vara tillräckligt populärt att man kan kunna tjäna pengar på det.

Sen funderade jag på sprint (100m typ). Har alltid haft talang för detta, en talang jag inte tagit vara på direkt men det är något jag hade kunnat bli riktigt bra på. Tyvärr för lite pengar här med tror jag.

Golf däremot funderar jag starkt på. Här har vi en sport du kan vara proffs i även i 40-50 års åldern. Tror ni det är försent att bli golfproffs med mina 21,5 år? Vill inte höra att det är för mycket tid osv (det vet jag). Anta att jag kommer lägga ner lika mycket eller mer tid än nuvarande golfproffs gjort, bara det att jag startar i ett senare stadie än dom gjorde.

Golf är också en sport som inte spelas i hela världen och det är mest rikare typer va människor så därför inte lika mycket konkurrens som mer populära sporter. Det är dessutom en sport som inte är en lagsport vilket gör att man kan stå och nöta hela dagarna utan att behöva anpassa sig till ett lag eller så. Tävlingar är ju däremot något man får anpassa sig efter men själva träningen kan man ju lägga upp själv tänker jag.

Dessutom har jag hört att du kan tjäna bra på golf även om du inte är värsta proffset.

Vad tror ni, har ni någon sport som har lite konkurrens men samtidigt går att tjäna bra på? Golf var mitt svar på denna fråga. De bästa proffsen idag vet jag också slår längre av att vara vältränade så där har jag redan utvecklats med tanke på min fysik.

Ingen sport. Du är chanslös. Satsa på en civilkarriär istället. Råder dig att börja på ICA. Jobba hårt och försök bli butikschef/handlare.
Citera
2025-07-21, 12:21
Medlem
rex144s avatar
21 år? Du är för gammal för att kunna försörja dig på nån sport, du skulle ställt den frågan när du var 11 år då hade jag sagt att du skulle satsa på tennis...

Fotboll och i andra andra kontaktsporter måste man ha tur att inte bli skadad av en tackling.

För att lyckas behöver man dock föräldrar med bra inkomster som kan betala för resor till turneringar och avgifter till tennisskolor och sedan till tränare.
Citera
2025-07-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag tror inte det räcker med att bara träna och öva satan för att bli proffs som kan försörja sig på en sport. Man måste ju ha någon slags medfödd talang för det.

Ta någon som Zlatan t ex. Han var ju hyfsat bra på fotboll innan han ens började sparka boll med polarna på skolgården.

Själv saknar jag allt vad bollsinne heter. Det hade inte spelat någon roll om jag hade haft snorrika föräldrar som satt mig i bästa skolorna med bästa tränarna. Jag hade ändå aldrig blivit bra fotbollsspelare. Inte tillräckligt bra.

Någon som är 20+ och sedan blir proffs har ju uppenbarligen talang för det. Om du nu har tiden och pengarna så borde du rimligen testa alla möjliga sporter du kan komma tänka på. Om du hittar någonting där du är förvånansvärt bra redan från början är det väl det du bör satsa på.

Det låter ju trist om du skulle lägga tio timmar om dagen i fem år på att spela golf. Bara för att upptäcka att du är varken bättre eller sämre än vem som helst tar sporten hyfsat seriöst.

Har talang för all typ av bollsport, farsan har alltid tyckt jag varit bra på golf särskilt.
Citera
2025-07-21, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crerand
Ingen sport. Du är chanslös. Satsa på en civilkarriär istället. Råder dig att börja på ICA. Jobba hårt och försök bli butikschef/handlare.

ICA? Vad babblar du om?

Jag jobbar redan nu hemifrån med sociala medier och är min egna chef och lägger upp mina dagar exakt hur jag vill. Tror du på fullaste allvar att jag hellre hade tagit ett jobb som kassaråtta?
Citera
2025-07-21, 13:31
Medlem
sfrges avatar
Glöm det där. Du börjar i fel ände. Tror du att Björn Borg valde att börja spela tennis bara för att han skulle kunna bli rik på det?

Allting handlar om passion. Du måste ju verkligen brinna för någonting om du skall kunna bli bra på det. Du kan lika gärna bli uppfinnare. Du har lika stor chans att komma på en brilliant grej som revolutionerar hela världen som att bli proffs i nån idrott.
Citera
2025-07-21, 13:46
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Har talang för all typ av bollsport, farsan har alltid tyckt jag varit bra på golf särskilt.
Saken ör att talang utvecklas i kombination med 10 000 + timmar. Du verkar missa att barns hjärnor samtidigt med träningen är under utveckling medan din hjärna närnar sig fullmognad. Har du ADHD eller annan neuropsykiatrisk problematik så är det kanske något senare än vid 25 som hjärnan är färdigutvecklad men det är inte en fördel för dig om du ska bli proffs som äldre.

Otroligt många människor överskattar den egna förmågan. Jag var t.ex. talangfull som barn inom språk, teckning, kanske dans. Det har jag definitivt inte glädje av som äldre då det finns mängder med 15 åringar som redan maxat mitt tak jag hade i samma ålder och blivit långt mer skickliga än vad jag någonsin var.

Att överskatta sin egen förmåga är vanligare än det motsatta. Givetvis ska man sysselsätta sig med hobbies man gillar men nej, 95% av alla människor saknar grunderna/talangerna, för att kunna leva på intressen.

Vi människor är helt enkelt inte tillräckligt bra, oavsett hur mycket andra prisat oss att tro att vi är bättre än vad vi är.

Jag får höra oavbrutet att jag är skicklig på att akriva exempelvis, och det kämpade jag mig till vid 9-11 års ålder att på egen hand bli (jag ville leva på att skriva) men sanningen är att jag inte ens orkar skriva skoluppgifter regelbundet och min hjärna slår ut mitt arbetsminne för att överbelasta det så jag istället lär mig mindre än vad jag gjort om jag fokuserat på inlärning före aktivitet. Vad är det för jävla begåvning trots att flertalet olika lärare sagt nu att jag klart är skicklig på området? Min hjärna uppträder som om jag lider av en språkstörning istället för att jag faktiskt kan skriva.

Nej du kan inte bli vad du vill. Du har begränsade förmågor som vi allihopa har. Take it, or leave it. Dina hobbies är och förblir generellt bara fritidsintressen.
Citera
2025-07-21, 13:57
Avslutad
Det är aldrig försent däremot är det en jävla uppförsbacke dels är du lågprioriterad bland akademier/ "talangscouter" dels är det som att lära en gammal hund att sitta, en jävla omväg helt enkelt för samtliga (vinstdrivande) klubbar och akademier, du är alltså inte en lönsam investering.

Bodybuilding kan du glömma om du inte har det genetiskt och en naturligt smal midja som 1 på miljonen män har. Det är också en väldigt dyr "sport" i synnerhet om du ska tävla i "classic physique eller open bodybuilding" och stå på den stora scenen.

Golf är också en dyr sport för en 21 åring, många som spelat ishockey har lätt för att bli "bra" på golf i övrigt är allt annat skitsamma.

Crossfit är ganska stort i staterna och prissummorna ganska saftiga, något i princip alla kan bli bra på med endast "hård träning". Dock sysslade mer eller mindre alla med steroider redan då jag bodde i USA och "sporten" var relativt ny.
Citera
2025-07-21, 14:10
Medlem
ReijoHervonens avatar
Testa olika friidrottsgrenar och satsa på den du verkar bäst i. Undvik 100-400m platt då det är för hård konkurrens på dessa distanser.
Citera
2025-07-21, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Glöm det där. Du börjar i fel ände. Tror du att Björn Borg valde att börja spela tennis bara för att han skulle kunna bli rik på det?

Allting handlar om passion. Du måste ju verkligen brinna för någonting om du skall kunna bli bra på det. Du kan lika gärna bli uppfinnare. Du har lika stor chans att komma på en brilliant grej som revolutionerar hela världen som att bli proffs i nån idrott.

Det handlar inte om pengar. Pengar är mer än bonus i detta fallet.

Det handlar mer om vad jag vill göra i livet. Blir äldre och äldre och till slut är det försent.
Har redan ångrat mig angående alla sporter jag slutat i när jag var yngre, vill göra något innan det är för sent.
Citera
2025-07-21, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Testa olika friidrottsgrenar och satsa på den du verkar bäst i. Undvik 100-400m platt då det är för hård konkurrens på dessa distanser.

Är riktigt vass i 100 meter ren talangmässigt. Där vet jag till fullo att jag hade kunnat bli bra, om jag lagt ner lika mycket tid som ja gjort på gymmet de senaste åren. Men blir jag liksom bäst i sverige kan jag nog fortfarande inte försörja mig på det.
Citera
2025-07-21, 14:54
Medlem
Du måste börja med en lista med sporter dör det finns pengar.
Fotboll
Ishockey
Golf
Tennis
Bodybuilding
MMA
Boxning
Skidskytte
Skidlöpning
Klättring typ boulder
Snooker
Biljard
Trevallars carambole tror jag det heter
Basket
Konståkning par eller solo
E sport
Fri idrott

Kan du brinna för en eller flera av dessa så är du hemma.
Lagidrotterna går ju bort egentligen då du måste förlita dig på en klubbledning som vill dig väl.
Senast redigerad av Bajseluring 2025-07-21 kl. 14:57. Anledning: Mer info
Citera
2025-07-21, 15:16
Medlem
526s avatar
Citat:
Detta kanske låter som mycket snack. Men oavsett om ni tycker det låter orimligt vill jag endå höra folkets analys på vad som skulle va smartast.

Snubbe på 21,5 år här, tränat större delen av mitt liv. Fram till 14 års åldern var det fotboll, innebandy och lite andra sporter. Efter det blev jag mer en datanörd fram tills 18 års ålder när jag bästämmde för att förändra mitt liv rätt mycket när jag slutade helt med spelandet samt började styrketräna (bodybuilding specifikt) 5 gånger i veckan. Har nu gjort det i sisådär 3,5 år och byggt upp en bra muskulatur.

Fick ett infall häromdagen att jag verkligen vill bli extremt duktig och kunna försörja mig på någon sport. ville tidigare satsa på bodybuilding men insåg att det inte kändes rätt. Nu letar jag efter en sport jag kan bli extremt duktig på även pga mina 21 år i livet redan, utan tidigare erfarenhet. Det får gärna vara något där jag har fördel av min fysiska styrka. (Även längd då jag är lång)

Detta i kombination med att jag vill bli så pass bra att jag kan tjäna pengar på det. Detta är inget amatörsmässigt jag pratar om utan jag vill satsa helhjärtat och kunna träna liksom 8 timmar per dag på vad det nu än blir.

Funderade på ett antal sporter:
Snooker tex, hur många svenskar har ett snookerbord för sisådär 250 000kr hemma de kan stå och nöta på 8 timmar varje dag? Satsar man på det kan man nog bli bäst i sverige. Men inte fan hade man tjänat nå pengar på det?

Det måste alltså vara tillräckligt populärt att man kan kunna tjäna pengar på det.

Sen funderade jag på sprint (100m typ). Har alltid haft talang för detta, en talang jag inte tagit vara på direkt men det är något jag hade kunnat bli riktigt bra på. Tyvärr för lite pengar här med tror jag.

Golf däremot funderar jag starkt på. Här har vi en sport du kan vara proffs i även i 40-50 års åldern. Tror ni det är försent att bli golfproffs med mina 21,5 år? Vill inte höra att det är för mycket tid osv (det vet jag). Anta att jag kommer lägga ner lika mycket eller mer tid än nuvarande golfproffs gjort, bara det att jag startar i ett senare stadie än dom gjorde.

Golf är också en sport som inte spelas i hela världen och det är mest rikare typer va människor så därför inte lika mycket konkurrens som mer populära sporter. Det är dessutom en sport som inte är en lagsport vilket gör att man kan stå och nöta hela dagarna utan att behöva anpassa sig till ett lag eller så. Tävlingar är ju däremot något man får anpassa sig efter men själva träningen kan man ju lägga upp själv tänker jag.

Dessutom har jag hört att du kan tjäna bra på golf även om du inte är värsta proffset.

Vad tror ni, har ni någon sport som har lite konkurrens men samtidigt går att tjäna bra på? Golf var mitt svar på denna fråga. De bästa proffsen idag vet jag också slår längre av att vara vältränade så där har jag redan utvecklats med tanke på min fysik.
Nejnej . . du vill inte bli en "innebandykille".
Du ska enbart satsa på sporter som går ut på att döda fienden.
Skidskytte, fäktning och boxning är den perfekta kombinationen för en ung svensk man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in