2025-07-21, 07:54
Moderator
Nospheratus avatar
Jag tror inte det räcker med att bara träna och öva satan för att bli proffs som kan försörja sig på en sport. Man måste ju ha någon slags medfödd talang för det.

Ta någon som Zlatan t ex. Han var ju hyfsat bra på fotboll innan han ens började sparka boll med polarna på skolgården.

Själv saknar jag allt vad bollsinne heter. Det hade inte spelat någon roll om jag hade haft snorrika föräldrar som satt mig i bästa skolorna med bästa tränarna. Jag hade ändå aldrig blivit bra fotbollsspelare. Inte tillräckligt bra.

Någon som är 20+ och sedan blir proffs har ju uppenbarligen talang för det. Om du nu har tiden och pengarna så borde du rimligen testa alla möjliga sporter du kan komma tänka på. Om du hittar någonting där du är förvånansvärt bra redan från början är det väl det du bör satsa på.

Det låter ju trist om du skulle lägga tio timmar om dagen i fem år på att spela golf. Bara för att upptäcka att du är varken bättre eller sämre än vem som helst tar sporten hyfsat seriöst.
Citera
2025-07-21, 08:05
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Du e körd, om du inte redan nu e rekeyterad till ett landslag/trupp. Konkurrensen är så exponentiell.
Citera
2025-07-21, 08:11
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Inget intellektuellt och så nämner du schack som ett förslag? Well, ok then...
Hahahahaha ja, bara att de är en "sport" är wild.. men generellt anses de intellektuellt ligga strax under luftgevär och strax över paralympics 50m simning.

Du har förmodat nån diagnos, kanske Marathon?
Senast redigerad av Asb3rger1337 2025-07-21 kl. 08:16.
Citera
2025-07-21, 08:16
Medlem
FNLSs avatar
Nåt billigt så går du bara lite minus
Citera
2025-07-21, 09:09
Medlem
Paris24s avatar
Det är för sent. Jag killgissar att nästan ingen i världen som kan leva på sin sport har börjat efter 12-13 år. Finns bara enstaka undantag som Bolt som väl spelade basket och började springa som 20-åring.

Man kan bara bli bäst om man älskar sporten. Om man är 20 och inte hittat en sport man älskar så är det för sent.

Det finns inga lagsporter där man kan gå in efter 12 och bli något.

Det sägs att det finns två snooker-bord i Sverige?...

Kan man bli nobelpristagare om man börjar plugga vid 21? Nää.

Men Ludvik Åberg från Eslöv vann väl 20 Mkr i masters förförra året som 22-åring? Man kan alltid drömma!

Jag hade satsat på ett jobb/en utbildning. Om man har drivkraft kan man komma långt, att börja plugga ett nytt ämne vid 21 är helt normalt. Bli jurist, läkare, finansman. Hjärnan fungerar bra upp till 60, till skillnad från muskler som går neråt från 25.
Citera
2025-07-21, 09:16
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tebbu2
Finns dessutom fler exempel än den killen.
Nämn två andra då. Tror denna är helt unik med sin ålder. Möjligen poker/bridge eller helt icke-fysiska sporter så kanske det går, men även där tror jag det är svårt. Tänker till exempel på schack där det skulle vara helt omöjligt att börja vid 21 och bli proffs.

Citat:
Ursprungligen postat av tebbu2
Dessutom bara för att de flesta inte börjar sent betyder det inte att det är omöjligt att göra det från sen ålder. Tvärtom många följer det vanliga samhällssystemet där man ska först utbilda sig sen jobba osv och då passar det inte dom, i mitt fall ser det annorlunda ut då jag försörjer mig själv och jobbar när jag vill och ungefär runt 20%.

Du får väl höra av dig om fem år och se hur långt du kommit då. Jag tror tyvärr inte du har en chans.
Citera
2025-07-21, 09:22
Medlem
Crabby88s avatar
Börja tävla i käpphäst?
Citera
2025-07-21, 09:22
Medlem
Konstflyg!

Vältränad med skarp hjärna. Det tar några år, men lönar sig bra över tid.
Citera
2025-07-21, 10:17
Medlem
Som andra nämnde, att kunna försörja dig på en sport krävs att du haft talangen från barndomen i det. Allt annat är bara att glömma. Eftersom du inte ens vet själv vad du vill göra, så har du långt ifrån talang för vad du nu väljer.

Du är 21år och har samma drömmar som barn har?
Citera
2025-07-21, 10:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabby88
Börja tävla i käpphäst?

Tack för dagens första garv . Starka killar på två meter har garanterat vissa fördelar i den sporten och borde kunna sopa banan med 8-12:åriga flickor med pippiflätor

I snooker finns det absolut möjlighet att tjäna stora pengar men säkerligen inte här i sverige utan man måste till england och internationellt. Samma gäller dart, också bra prispengar men inte i sverige.

Det är ändå sporter som det faktiskt skulle gå att bli bra i med bra och trägen träning men det kommer att ta tid och det krävs ett ordentligt rum för att få plats med bordet och utrymmet runt men det finns lösning på det också.
https://hansa24.se/tradgardshus-snooker-rum-xl-i-8-x-55-m-43-m2-70-mm/

Undrar hur många av dessa de säljer per år som just kommer användas som snookerhus
Citera
2025-07-21, 11:28
Medlem
HaveFuns avatar
Oironiskt esport. Eller som någon annan skrev, golf eller andra precisions sporter. Det bästa man kan göra i Sverige är annars följande resa:

Ålder 5-10, gymnastik.ocg eller friidrott.
Ålder 8-15 hockey eller amerikansk fotboll. Alternativt fortsätta med friidrott.

Sen ålder 15-20: Gå på amerikanskt highschool inriktning hockey eller amerikansk fotboll (förutsatt att du nu kan frivända 180kg för att klara tryouts vid 18 års ålder)

Eller bara 100% fotboll och gör en Zlatan.

Det går knappt att bli rik på detta i Sverige som det går exempelvis i Usa. I Sverige blir man bara utnyttjad av svenska OS kommitén.
Citera
2025-07-21, 11:39
Medlem
Man får väl satsa på den sport som man har mest talang för
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här